پیش‌بینی ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت فرودگاه قزوین

وی افزود: در حال حاضر یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی درخواست اجاره ۵۰ باند خاکی و آسفالتی متعلق به وزارت جهاد کشاورزی به منظور راه‌اندازی تاکسی هوایی را ارایه داده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه درباره اقدامات این شرکت در حوزه کشاورزی تصریح کرد: ظرف ۵ ماهه امسال در سطح ۴ هزار هکتار عملیات سمپاشی و بذرپاشی در استان‌های گلستان و غیره انجام شده است.

بخشعلی‌پور ادامه داد: در صورت توسعه زیرساخت‌ها و تجهیز فرودگاه‌های کشاورزی برای حمل و نقل مسافر نیز، میزان سرمایه‌گذاری ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود، زیرا این اقدام به هزینه‌های جانبی مانند راه‌اندازی ترمینال بار، ترمینال مسافربری، گمرک، ایستگاه‌های پلیس و ایزوله کردن فرودگاه نیاز دارد.

وی با بیان این که مسوولان استان قزوین درخواست نشست و برخاست هواپیماهای مسافربری در فرودگاه‌های بخش کشاورزی را کرده‌اند، تصریح کرد: این در حالی است که طول باند فرودگاه برای هواپیماهای مسافربری با ظرفیت زیر ۵۰ نفر باید ۲.۵ کیلومتر باشد.

بخشعلی‌پور با اشاره به وظایف این شرکت هواپیمایی اذعان داشت: وظایف این شرکت در گذشته تنها در حوزه مبارزه هوایی با آفات و بیماری‌های گیاهی و برخی از فعالیت‌های کشاورزی با استفاده از هواپیماهای موجود بود، اما در چند سال پیش با تغییر در اساسنامه شرکت، فعالیت‌هایی نظیر اطفای حریق، پایش جنگل‌ها و مراتع، آمبولانس هوایی و آموزش هوانوردی، استفاده از پهبادهای کشاورزی و هواپیماهای بدون سرنشین با محوریت کشاورزی، پایش و حمل و نقل محصولات کشاورزی در راستای توسعه صنعت هواپیماهای عمومی به وظایف قبلی افزوده شده است.

وی اظهار داشت: اکنون طول باند فرودگاه قزوین در بخش کشاورزی برای عملیات هوایی سمپاشی و آموزش هوانوردی ۱۳۰۰ متر است، اما طول باند برای نشست و برخاست هواپیماهای باری با قابلیت حمل و نقل محصولات کشاورزی تا وزن ۶ تن باید حداقل به ۲ کیلومتر و با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان و برای حمل و نقل محصولات تا وزن ۴۰ تن به ۴ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

بخوانید:  انتقال آب خلیج فارس به بخش های مرکزی اقدام شیرین دولت است

بخشعلی‌پور در همین حال به ظرفیت‌سازی و احیای فرودگاه‌های کشاورزی برای ارایه خدماتی همچون گردشگری کشاورزی و تاکسی هوایی اشاره کرد و گفت: با توسعه اساسنامه این شرکت هواپیمایی از سال قبل، زمینه برای راه‌اندازی نخستین فرودگاه تاکسی هوایی در استان قزوین را آغاز کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه وابسته به شرکت خدمات کشاورزی با تاکید بر توسعه و استفاده چندمنظوره از باندهای فرودگاه قزوین در حوزه وزارت جهاد کشاورزی به منظور درآمدزایی و توسعه هوانوردی گفت: رییس جمهوری نیز در سفر استانی به استان قزوین دو مصوبه در مورد توسعه فرودگاه هم برای خدمات کشاورزی و هم حمل و نقل بار و مسافر داشتند.

وی اضافه کرد: با دستور وزیر جهاد کشاورزی در راستای توسعه فرودگاه‌ها قرار است فراخوان بدهیم تا بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در این حوزه در قالب قرارداد BOT مشارکت کنند.

وی ادامه داد: این شرکت در خصوص اطفای حریق، پایش، کاداستر، اسکن و نقشه‌برداری هوایی و مبارزه با آفات کشاورزی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است.



منبع