چرا اعتراض به سبک «فحاشیسم» مد شد؟

وی با بیان اینکه ما باید پیش از عفاف و حجاب به موضوع اصلی دیگری توجه کنیم، افزود: ما در مورد عفاف و حجاب باید به یک پله جلوتر برسیم و آن این است که آیا اصلاً این جوان مبانی اسلام را قبول دارد؟ من نمی گویم کل جامعه اما یک میلیون نفر حداقل اینگونه هستند و شما وقتی یک زخم کوچک روی قلبتان داشته باشید، همان زخم می تواند سیستم زندگی شما را مختل کند.

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار باشگاه جوانی خبرگزاری برنا درباره تمایل یا عدم تمایل جوانان به گفت وگو و اعمال رفتارهای هیجانی برای نشان دادن اعتراضات شان اظهار کرد: امروز دهه هفتادی ها و دهه هشتادی ها خردگرا و تجددخواه شده اند و به دنبال استفاده از دانشی که دارند، خودمختار رفتار می کنند. 

چرا جوانان شعارهای 28+ می دهند؟

اما سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا جوانان میل به گفت وگو را از دست داده اند؟ آیا صرفاً تأثیرپذیری از فضای مجازی مسبب این امر بوده یا دلایل جامعه شناختی و روان شناختی دیگری در میان است؟ 

این روانشناس بازی های کامپیوتری را یکی از دلایل ایجاد رفتارهای نادرست و خشونت آمیز در میان نوجوانان عنوان کرد و افزود: متأسفانه جوانان و نوجوانان به سمت بازی های کامپیوتری پر خشونتی رفته اند که در آن ها حرف های رکیکی زده می شود، در این بازی ها شما باید بزنید و بکشید و هیچ تابویی هم وجود ندارد.

چگونه با نوجوان وارد گفت وگو شویم؟

این روانشناس با اشاره به تلاش رسانه های غربی برای بالا نگه داشتن سطح هیجان نسل جوان گفت: متاسفانه این هیجان ها از سوی رسانه های غربی در حال تشدید است و فعلاً تمرکزشان را از سطح خیابان به دانشگاه آورده اند.

73168279-5B90-4CCC-B292-C0553780C005

وی ادامه داد: نوجوان فقط گوش شنوای بدون نصیحت و پرخاش می خواهد تا آرام شود، جنس گفت وگو شنیدن است که ما به آن گوش دادن فعالانه می گوییم، بعد که از نقطه جوش پایین آمد و آرام شد می توانید شما هم با او صحبت کنید.

اسماعیل تبار اظهار کرد: ما در این مملکت سخنران کم نداریم، نقشه راه کم داریم. دانشکده توانبخشی بهزیستی سال 90 – 91 یک کار پژوهشی انجام داد و نتیجه این بود که از تعداد 100 دانش آموز دبیرستانی تهران، یک سوم تجربه جنسی خودخواسته داشته اند، اگر دانش آموزی در دبیرستان تجربه جنسی خودخواسته داشته بعد که دانشجو می شود فحس ناموسی نمی دهد؟

بخوانید:  آخرین تمرین تیم ملی قبل از بازی امشب

انتخاب این گروه سنی کاملاً حساب شده بود، چرا که این افراد به خوبی می دانستند که به دلیل تأثیرپذیری بالای ناشی از سن نوجوانی و جوانی، هیجان این افراد سرکوب ناشدنی است و به راحتی می توانند از آن، در راستای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. 

سادات ادامه داد: گوش شنوا هیجان او را پایین می آورد، زمانی هم که هیجان پایین بیاید سمت چپ درگیر می شود و وقت آن می رسد که گفت وگو کنید،  بچه ها به دلیل عدم کنترل هیجان تصمیم گیری لحظه ای دارند و به اصطلاح «رفتار تکانشی» بروز می دهند که بعد از مدتی از آن پشیمان می شوند.

مهدی اسماعیل تبار، روانشناس و استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه آسیب سوء مدیریت در حوزه سواد سلامت روان برای همه جامعه است، تصریح کرد:  قبلاً انقلاب برای خودش ملاحظاتی داشت اما الان متأسفانه شعارها به سمت و سوی دیگری رفته، در تمام کودتای 28 مرداد، پهلوی اول و دوم شما یک صحنه تاریخی نشون بدهید که این ادبیات دانشجو باشد، چرا؟ چون بزرگان و برنامه سازان تلویزیون سواد سلامت روان را درک نمی کنند. نه اینکه سوءنیت مطرح باشد اصلاً درک نمی شود و ما در مملکتی که انقلاب داشتیم، 17 هزار شهید ترور داشتیم و این همه آسیب رو پشت سر گذاشتیم، امنیت روانی نداریم.

نقش پررنگ بازی های کامپیوتری در شکل گیری رفتار نسل جدید

وی ادامه داد: گوش جوان معترض بسته است و به حرف هیچ کس گوش نمی دهد، دلیل آن هم این است که ما در شنیده شدن صدای نسل جوان تعلل داشته ایم، ما باید صدای اعتراضات کوچک را در 15 – 20 سال قبل می شنیدیم که حالا شاهد تبدیل آن به خشونت‌ها نباشیم.

سادات با بیان اینکه خیلی اوقات پرسش و پاسخ جواب نمی دهد، گفت: نسل جدید در شرایط فعلی دنبال پرسش و پاسخ و بعضاً توجیه از طرف مقابل نیست، بلکه به دنبال تخلیه هیجان است، بنابراین بهتر است یک جاهایی جلسات را رسمی نکنیم و در قالب جمع های 10-15 نفره گوش شنوای این گروه شویم.

دشمن هزینه می کند تا ایران آشوب باشد

میرسبحان سادات، روانشناس و پژوهشگر حوزه نوجوان و خانواده در گفت وگو با خبرنگار جوانان خبرگزاری برنا در خصوص عدم تمایل نوجوانان و جوانان به گفت وگو و تمایل آن ها به بروز رفتارهای خشن اظهار کرد: نسل جدید با توجه به سبک زندگی ای که برایش به وجود آمده مواجه اخلاقی و رفتاری اش با زمان گذشته متفاوت شده، نسل امروز زیست مجازی را تجربه کرده و زندگی اش یا به حضور در شبکه های موبایلی می گذرد یا به شنیدن موسیقی هایی مثل رپ که یکی از شاخصه های آن فحش دادن است

بخوانید:  اعضای شورای شهر قزوین هشت لایحه را در جلسه علنی بررسی کردند

چگونه با نسل Z وارد گفت وگو شویم؟

این استاد دانشگاه درک سلامت روان و سواد سلامت روان را موضوعی جدی و مهم دانست و تصریح کرد: ما باید روانشناسی را جدی بگیریم، آیا بالاترین میزان خودکشی در دانشگاه شریف در طی 20 سال گذشته درست است؟ آیا بالاترین میزان افسردگی در بین دانشجویان پزشکی درست است؟ مدرسه و دانشگاه باید روی موضوع سواد سلامت روان وقت و انرژی بگذارند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این خشم و بغض تلنبار شده در گلوی جوانان می تواند منجر به تصمیماتی نادرست و غیر منطقی شود، تصمیماتی که مسیر را برای افرادی مثل حامد اسماعیلیون یا مسیح علی نژاد هموار می کند تا به اسم دلسوزی برای مردم ایران، نسخه تحریم بپیچند و با کادو پیچ کردن مفهوم آزادی، جوانان را به سمت هدفی مجهول سوق دهند. 

سخنگوی دولت با هدف انجام یک گفت و گوی بی واسطه با دانشجویان در دانشگاه خواجه نصیر حاضر شد اما در مسیر این گفت وگو برخی اقدام به فحاشی های رکیک و پرت کردن بطری آب معدنی کردند. 

حضور+سخنگوی+دولت+در+جمع+دانشجویان+دانشگاه+خواجه+نصیر

این پژوهشگر حوزه نوجوان و خانواده تصریح کرد: بنابراین اگر می خواهید با نوجوان و جوان گفت وگو کنید، ابتدا باید شرایط خودتان را در نظر بگیرید، آیا در آن لحظه تحمل و توان شنیدن هر حرفی را دارید؟ بدون شک نوجوان هیجان دارد و ممکن است حرف هایی بزند که خوب نباشد، حتی ممکن است صدایش را هم بالا ببرد، او نمی خواهد بی احترامی کند بلکه توان مدیریت هیجانات خود را ندارد.

تلاش رسانه های غربی برای بالا نگه داشتن سطح هیجان نسل جوان

این جامعه شناس تأکید کرد: جوان امروز پیرو هم سن و سال ها، همفکران و همکلاسی های خود شده و به شدت تحت تأثیر فضای مجازی قرار گرفته و بر این باور است که حرمت هیچ اندیشه ای واجب نیست و می توان از آن تخطی کرد. 

وی با بیان اینکه نخبه و دانشگاهی بودن دلیلی بر این نیست که فرد فحش ندهد، گفت:  آیا یک پزشک نمی تواند قاتل باشد؟ آیا دادگاه ویژه روحانیت داریم نداریم؟ مسأله اینجاست که ما یک جایگاه اجتماعی داریم و یک هویت فردی، دبیر شورای عالی امنیت ملی یعنی مسعود کشمیری کسی بود که شهید رجایی پشت او نماز می خواند اما همین فرد قاتل شهید رجایی شد، آیا دانشجوی دانشگاه شریف یا یک روانشناس نمی تواند آدم کش باشد؟ کجا تخصص اخلاق را تضمین می کند؟

بخوانید:  آشنایی با نایب ایرانی امام زمان (عج)+اسناد دقیق

نخبه و دانشگاهی بودن اخلاق را تضمین نمی کند

اسماعیل تبار با بیان اینکه ما به سلامت روان نیاز داریم، اظهار کرد: دشمن دارد هزینه می کند تا ایران آشوب باشد، در این میان ما باید به جای یقه گیری و درگیری خیابانی یاد بگیریم که با هم دیالوگ داشته باشیم، کاری که انجمن روانشناسی آمریکا برای مثبت اندیشی و تقویت ثبات و آرامش در جامعه آمریکایی قبل و بعد از ترامپ انجام داد.

845500_941

انتهای پیام/



منبع

فارغ از تمام تلاش های رسانه های غربی و فعالان سیاسی خارج از کشور برای یار کشی، چیزی که این روزها بیش از پیش خودنمایی می کند، عدم تمایل برخی به گفت وگو است،  واکنشی که در اتفاقات اخیر در دانشگاه های کشور به ویژه اتفاق 2 آبان در دانشگاه خواجه نصیر، به خوبی خود را نشان داد. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا نوجوان حاضر به گفت وگو نیست، اظهار کرد: به طور طبیعی در مواقعی که هیجان انسان بالا می رود، سمت راست مغز مشغول پردازش اطلاعات می شود و سمت چپ که مسئول تفکر و منطق است اصلاً وارد پردازش نمی شود، این موضوع در نوجوان به دلیل هیجانات بیشتر، پررنگ تر است.

این پژوهشگر حوزه نوجوان و خانواده با اشاره به محتواهای موجود در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام گفت: زمانی که نوجوان می بیند که عده ای کانکس پلیس را آتش می زنند یا به نیروی پلیس حمله می کنند و همه دست می زنند و هیچ اتفاق بدی نمی افتد، یک سری از ترس ها و تابوها برایش بی معنا می شود.

گروه جوانان خبرگزاری برنا: از ابتدای شروع اعتراضات و تبدیل آن به اغتشاش برخی از ایرانی های ساکن در خارج از کشور به دنبال براندازی بودند و در این میان برای رسیدن به هدف خود تلاش کردند تا از جوانان و نوجوانان به عنوان بازیگران این میدان استفاده کنند. 

وی ادامه داد: ما در شبکه های اجتماعی چه در کلیپ و فیلم ها و چه در جوک هایی که ساخته می شود، شاهد این هستیم که اخلاق و رفتار همچون سابق رعایت نمی شود و 18+ برای این نسل چندان معنایی ندارد.

وی لزوم بررسی سلامت روان را مهم دانست و افزود: مورد دیگری که وجود دارد این است که باید افراد از لحاظ سلامت روان مورد بررسی قرار بگیرند، مشکل اینجاست که ما در دوره دبیرستان هیچ کاری انجام نمی دهیم و به وقت وقوع بحران یاد خیلی کارها می افتیم.