چرا قیمت پروفیل زد گالوانیزه بالاتر از زد فولادی است؟

 



7

3.میزان عرضه و تقاضا





منبع

با توجه به عوامل اثرگذار در قیمت پروفیل‌ های زد، می‌توان چند دلیل اصلی برای بالاتر بودن نرخ فروش زد گالوانیزه نسبت به فولاد ارائه داد. در وهله اول، قیمت ورق گالوانیزه نسبت به قیمت ورق سیاه بیشتر بوده و همین موضوع مهمترین دلیل اختلاف قیمت زدهای گالوانیزه و فولادی است. علاوه بر این، فرایند تولید پروفیل زد گالوانیزه چه در تولید ورق پایه و چه در تولید محصول نهایی، نسبت به پروفیل‌های زد فولادی یک مرحله اضافی دارد. این مرحله اضافی همان فرایند روی اندود کردن است.

نوسانات بازار ارز به صورت مستقیم در بازار فولاد کشور تاثیر داشته و می‌تواند موجب تغییر در قیمت مقاطع گوناگون شود. پروفیل زد هم از این شرایط مستثنی نبوده و در صورت افزایش یا کاهش قیمت دلار، با نوسان قیمتی مواجه خواهد شد. با توجه به این که بسیاری از مواد اولیه و افزودنی مورد نیاز برای تولید محصولات فولادی کارخانه‌ های کشور از خارج وارد می‌شود، هر گونه افزایش در نرخ ارز می‌تواند منجر به بالا رفتن قیمت مقاطع گوناگون از جمله پروفیل Z شود. علاوه بر این، با افزایش نرخ ارز کارخانه ها تمایل بیشتری به صادرات محصول خود دارند که این امر هم در افزایش قیمت‌ ها در بازار داخلی تاثیر گذار است.

2.قیمت ورق پایه جهت تولید پروفیل زد

پروفیل زد به عنوان یک مقطع پرکاربرد به ویژه در زمینه ساخت درب و پنجره و سوله سازی، معمولا از پلیت‌ های گالوانیزه یا ورق سیاه تولید می‌شود. اگر چه امکان ساخت این مقاطع با سایر انواع ورق های پایه فولادی هم وجود دارد، اما با توجه به موارد استفاده این محصول، زد گالوانیزه و فولادی بیشترین کاربرد را دارند. قیمت پروفیل Z گالوانیزه معمولا به میزان قابل توجهی نسبت به زد فولادی بالاتر است. این امر دلایل گوناگونی دارد که قیمت مواد اولیه، تفاوت در فرایند تولید و خواص مختلف این پروفیل‌ها، برخی از مهمترین آن ها به شمار می‌آیند.

بخوانید:  سازش 12 فقره پرونده قتل در سیستان و بلوچستان

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل‌ های زد

8

دلیل قیمت بالاتر زد گالوانیزه نسبت به زد فولادی


آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف