چرا نمی‌توانید مگس‌ها را شکست دهید؟

خبرنگار: زهرا  وجدانی



منبع

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، چابکی زیاد، بی‌بهره بودن مگس‌ها از خرد را جبران می‌کند، حشرات تصاویر اطراف خود را بسیار سریع‌تر از انسان می‌بینند برای همین واکنش فوری از خود بروز می‌دهند.

 

big think در ادامه گزارش خود تصریح می‌کند که انسان از منظر مگس به معنای واقعی کلمه در حال حرکت آهسته است؛ چرا که هر موجودی تجربه‌ای متفاوت از زمان دارد.

سلول‌های تشخیص‌دهنده نور در چشم‌های این مگس حاوی میتوکندری‌های بیشتری هستند که اساساً «باتری‌های» سلول‌ها هستند، و این به دید سوپرشارژ آن نیرو می‌دهد. برای این حشره، زمان با حرکت بسیار آهسته حدود شش برابر کندتر از انسان حرکت می کند.

او به گاردین گفت: «این وسوسه انگیز است که فکر کنیم زمان برای کودکان کندتر از بزرگسالان پیش می رود، و شواهدی وجود دارد که ممکن است این اتفاق بیفتد. “مردم در انسان نشان داده اند که فرکانس همجوشی سوسو زدن به درک ذهنی فرد از زمان مرتبط است و با افزایش سن تغییر می کند. مطمئناً در کودکان سریعتر است.”

چرا سرعت مگس قاتل بسیار زیاد است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که این نرخ برای هر حیوانی متفاوت است. قاعده کلی این است: هرچه گونه کوچکتر باشد، دید سریعتر است. انسان ها حدود 60 فلاش در ثانیه می‌بینند در حالی که مگس ها حدود 250 فلاش را مشاهده می‌کنند که چهار برابر سریعتر از انسان است!

مگس‌ها مغزهای ضعیفی دارندو دائم در حال تولید سر و صدا از خود هستند به همین جهت شما فکر می‌کنید که می‌توانید به راحتی یکی از آن‌ها را شکار کنید اما واقعیت موافق میل شما نیست به طور تقریبی، مگس همیشه از حمله شما پیشی می‌گیرد و زندگی ۲۸ روزه خود را ادامه می‌دهد، قیاس سرعت انسان و مگس، درست مانند مرورحرکت فرد با سرعت آهسته در نوارهای ویدئویی است.

بخوانید:  حضور هیات رسانه‌ای پاکستان در خبرگزاری برنا

مگس‌هایی که سریع‌تر می‌بینند، حتی نسبت به نوع خود، بسیار سریع هستند. یک «مگس قاتل»، گونه‌ای شکارچی که در اروپا یافت می‌شود، می‌تواند از حالت استراحت به هوا پرتاب شود، چندین بار به دور مگس دیگری بچرخد، آن را بگیرد و بدن در حال انقباضش را در کمتر از یک ثانیه به زمین بیاورد.

سرعتی که در آن رخ می‌دهد «فرکانس همجوشی سوسو زدن» نامیده می‌شود که با تعیین سرعت روشن و خاموش شدن یک چراغ قبل از اینکه برای حیوان به‌عنوان یک جریان پیوسته ظاهر شود، اندازه‌گیری می‌شود. دانشمندان این میزان را در حشرات با اتصال الکترودهای شیشه‌ای ریز به گیرنده‌های نور چشم و چشمک زدن نور با سرعت‌های فزاینده سریع اندازه‌گیری می‌کنند، در حالی که یک کامپیوتر سیگنال‌های ارسال شده از گیرنده‌های نوری را نمودار می‌کند.

همه موجودات، از جمله انسان‌ها، دنیا را در فیلمی بی‌نقص می‌بینند. با این حال، چیزی که واقعاً اتفاق می‌افتد این است که مغز تصاویر منفرد ارسال شده از چشم را با سرعت ثابت در ثانیه در فلاش‌های متمایز می‌گیرد و آنها را در کنار هم قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

بر همین اساس باید اذعان کرد که اکثر حیوانات پرنده از جمله مهره‌داران، بینایی سریع‌تری نسبت به انسان‌ها دارند؛ چرا که خلقت آن‌ها به نحوی است که باید در برابر خطرات واکنش سریع نشان دهند و از موانع طفره بروند.

حال این سؤال پیش می‌آید: اگر مگس‌های خاصی سریع‌تر از مگس‌های دیگر می‌بینند، آیا برخی افراد زمان را متفاوت از سایر افراد تجربه می‌کنند؟ آیا این ربطی به این دارد که چرا به نظر می رسد زمان با افزایش سن سرعت می گیرد؟ به گفته اندرو جکسون، دانشیار کالج ترینیتی دوبلین در جمهوری ایرلند که در مورد نرخ همجوشی سوسو زدن در میان گونه‌های مختلف تحقیق کرده است، احتمالاً کاملاً ممکن است.

بخوانید:  رونمایی از پوستر نوشابه مشکی