در این شیوه اگر چه توانمندی و استعداد بازیگر نیز بسیار حیاتی است اما فراموش نکنیم که در بعضی از اوقات تعدد این اتفاق می تواند تاثیری عکس داشته باشد و مفاهیم مهم سکانس را الکن کند.
اصولا در بازیگری فیزیک و ترفندهای استفاده از آن بسیار حیاتی است و بازیگر تلاش دارد از تمام سرمایه هایش برای ایفای یک نقش سود ببرد تا هر بار در خلق یک کاراکتر متفاوت موفق عمل کند.
یادداشت: مجتبی احمدی – دبیر گروه فرهنگ و هنر – خبرگزاری برنا
استایل و فیزیک صورت و به خصوص چشم ها بخشی از سرمایه یک بازیگر هستند که معمولا بازیگران کاربلد روی آن حساب ویژه دارند و در تعاریف مکاتب مختلف بازیگری استفاده از ماهیچه های صورت وعضلات چشم به خصوص تعریفی که بازیگر از نگاه اش منتقل می کند معانی مختلفی دارد و در این شرایط است که یک بازیگر می تواند جایگاه حرفه ایش را در مقام یک آرتیست ویژه به رخ بکشد.
در بسیاری از سکانس های پربازیگر در دربار و … شاهد این هستیم که کارگردان روی پیامی که می توان از روی نوع نگاه ، میزان تنگی و باز بودن چشم ها و حتی ترکیبی از چشم و صورت به دست آورد استفاده کرده و حتی دیالوگ های موردنیاز صحنه را حذف کرده و ترجیح داد که بازیگران از این شیوه برای انتقال افکار و نظراتشان به یکدیگر بهره گیرند و دست تماشاگر را نیز در رسیدن به آن باز گذاشته تا هر فردی با هر برداشتی از صحنه قضاوت خودش را در مورد آن سکانس داشته باشد.
با این مقدمه کوتاه به دنبال این هستیم که تعریف جدیدی از نگاه آن هم در کارگردانی ارائه کنیم و آن هم نمایش ویژه ای است از کارگردانی نگاه در سریال جیران که حسن فتحی به عنوان یک امضا از آن در سریال جیران سود برده است.