کاربرد جراحی دندان در دندانپزشکی

از رایج ترین نوع جراحی دهان می توان به کشیدن دندان اشاره داشت. در صورت وجود بیماری لثه، پوسیدگی شدید دندان، ترومای دندان یا عوارض دندان عقل امکان دارد دندانپزشک تجویز به کشیدن دندان نماید.

در ادامه کاربرد جراحی دندان در دندانپزشکی ، یک نوع عمل جراحی دهان وجود داشته که هر ساله در حال انجام می باشد. از رایج ترین انواع جراحی دهان به طور خلاصه می توان به: ایمپلنت دندان دیجیتال، جراحی سینوس، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی پریودنتال، جراحی فک اصلاحی، جراحی آپنه خواب و ترمیم شکاف لب و کام.

images_1673696003

آیا انجام جراحی دهان طولانی است؟

جراحی سینوس لیفت

چرا جراحی دهان انجام می پذیرد؟

عمل فک اصلاحی

 

اکنون با وجود روش جدید ایمپلنت های دندانی دیجیتال، دندانپزشکان می توانند جایگزین دندان های ازدست رفته را  راحت تر و سریعتر از همیشه انجام نمایند. جراحی ایمپلنت دیجیتال با نام جراحی ایمپلنت ناوبری دیجیتال هم شناخته می شود.

 

کاربرد جراحی دندان در دندانپزشکی چیست؟ جراحی دهان به هر عمل جراحی که بر روی: دندان ها، لثه ها، فک ها یا دیگر ساختارهای دهانی انجام می پذیرد، گفته می شود. این جراحی می تواند شامل: کشیدن، ایمپلنت، پیوند لثه و جراحی نمودن فک باشد. جراحی دهان به طور معمول توسط جراح فک و صورت یا پریودنتیست انجام می پذیرد. این افراد متخصصان دندانپزشکی می باشند که آموزش های پیشرفته ای را در رابطه با روش های جراحی دهان آموخته اند و می دانند برای سلامت دهان و دندان چه باید انجام دهند.‌

جراح صورت و فک جراحی دهان، فک و صورت را انجام خواهد داد. متخصص لثه یا پریودنتیست، لثه ها و استخوان هایی را که از دندان های بیمار حمایت می نمایند، جراحی می نماید. هم جراحان دهان و هم پریودنتیست ها ۳ تا ۴ سال بعد از فارغ التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی باید تحت آموزش قرار بگیرند.

بخوانید:  در فینال هندبال؛ نصف‌ جام طلایی شد

ایمپلنت دندان دیجیتال تمام مزایای ایمپلنت های دندانی سنتی را دارا می باشد. این مزایا شامل:

  • حفظ ظاهر طبیعی دندان
  • عملکرد طبیعی دندان
  • استخوان فک را برای حفظ ساختار صورت حفظ می کنند.
  • می تواند مادام العمر باشد. طبق مطالعات بالینی عملکرد بیش از 30 سال را ثابت می کند.

ایمپلنت های دندان دیجیتال به عنوان یکی از شگفتی های دندانپزشکی مدرن شناخته می شود. ایمپلنت ها، دندان های جایگزین می باشند که همچون دندان های طبیعی به استخوان فک بیمار متصل می گردد و از استخوان فک می توانند حمایت بگیرند. پس می توان با کمک ایمپلنت از تمام غذاهای مورد علاقه خود لذت برد، احتیاجی به مراقبت ها و همچنین در صورت مراقبت صحیح امکان آن وجود دارد تا آخر عمر باقی بماند.

در این روش، از یک شبیه سازی کامپیوتری سه بعدی به منظور بررسی وضعیت استخوان و همچنین موقعیت عصب استفاده می گردد. با این اطلاعات، یک دندانپزشک زیبایی معتبر این توانایی را دارد تا یک جراحی را با کمترین برش برای بیمار خود برنامه ریزی نماید. از آنجایی که ایمپلنت دیجیتال به منظور ایجاد کوچکترین برش امکان جراحی دارد، در نتیجه درد بسیار کمتری هم در مقایسه با جراحی کاشت سنتی خواهد داشت.

انواع جراحی دهان

امکان دارد برای برخی از بیماری ها و مشکلات دهان و دندان احتیاج باشد یک جراحی دهان انجام پذیرد. دندانپزشک پس از معایناتی که انجام می دهد ممکن است برای مشکلات زیر جراحی دهان را توصیه نماید:

  • پوسیدگی دندان
  • دندان های بد شکسته
  • بیماری لثه
  • دندان نهفته
  • دندان های از دست رفته
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMD)
  • از دست دادن استخوان در فک شما
  • آپنه خواب
  • سرطان دهان
  • آسیب شناسی خوش خیم دهان (توده ها یا برجستگی های غیر سرطانی)

عمل لیفت سینوس جراحی می باشد که در آن با افزودن مواد پیوندی استخوان، قاعده استخوانی کافی و محکم به منظور پشتیبانی ایمپلنت دندان فراهم می گردد.

لیفت سینوس به طور کلی به دو صورت باز یا بسته انجام می پذیرد که هر کدام برای خود مزایا و معایبی را به همراه دارند.

تعریف جراحی دندان

برای دندان هایی همچون دندان عقل که بیشتر به صورت کج یا نهفته رشد می نمایند، جراحی دندان عقل نهفته تجویز می گردد. چرا که در صورتی دندان عقل نهفته خارج نگردد می تواند باعث آزار و اذیت بیمار و همچنین می تواند باعث ازبین رفتن دیگر دندان های بیمار گردد. با جراحی دندان عقل، جراح با این روش پیشگیرانه از تحلیل استخوان ها جلوگیری نموده و باعث کاهش پوسیدگی دندان می شود.

images_1673696118

فرآیند انجام جراحی دهان به عوامل گوناگونی بستگی خواهد داشت. چرا که هر نوع جراحی دهان با نوع دیگر متفاوت است و می تواند طولانی یا سریع انجام پذیرد. البته استفاده از دارو بیهوشی و دیگر موارد هم می تواند روی زمان انجام جراحی دهان تاثیر داشته باشد.



منبع

بعضی مواقع، تحلیل لثه ممکن است در نتیجه پریودنتیت رخ داده شود. در این موارد امکان دارد به پیوند لثه احتیاج باشد. در طی این روش، جراح ناحیه از دست رفته بافت را با کمک ماده ای، تقویت می نماید.

 

در صورتی که پریودنتیت متوسط ​​یا شدید وجود داشته باشد، متخصص امکان دارد جراحی پریودنتال را توصیه نماید. در فرآیند این روش، برش هایی در امتداد خط لثه ایجاد می گردد و بافت به طور موقت از دندان های بیمار دور می گردد. سپس جراح ریشه های دندان بیمار را تمیز می نماید و پلاک ها و باکتری هایی را که در زیر لثه های بیمار جمع می گردند را پاک می کند. در آخر، بافت لثه در جای خود قرار می گیرد.

ایمپلنت دندان دیجیتال

در فرآیند عمل دندانپزشکی، یک راهنمای دقیق بر روی دندان های بیمار نصب می گردد تا دندانپزشک مطمئن گردد که هیچ آسیبی به عصب یا اطراف وارد نخواهد شد و طبق همان راهنمایی دندانپزشک می تواند تا برش هایی درست و دقیق در عین حال کوچک به منظور کاشت ایمپلنت ایجاد کند.

جراحی دندان عقل نهفته

جراحی پریودنتال

چه فردی جراحی دهان را انجام می دهد؟

در ادامه کاربرد جراحی دندان در دندانپزشکی نوبت به جراحی سینوس لیفت خواهد رسید.

جراحی دهان یک نوع جراحی به منظور انجام هر عملی می باشد که روی: لثه، دندان، فک یا ساختارهای اطراف دهان و صورت شما انجام می پذیرد. این شامل روش های فوق العاده ای از جمله: پیوند استخوان دندان، کشیدن دندان، پیوند پریودنتال (لثه) و همچنین جراحی فک اصلاحی می باشد.

جراحی اصلاحی فک با نام جراحی ارتوگناتیک هم شناخته می شود. در این عمل جراح به ناهنجاری های اسکلتی استخوان های فک بیمار خواهد پرداخت. این روش امکان دارد به منظور اصلاح ناهماهنگی، بهبود عملکرد جویدن یا رفع عدم رعایت سفارش گردد.

بعضی از بیمارانی که مایل هستند از ایمپلنت استفاده نمایند، استخوان کافی نداشته و به منظور اینکه درمان ایمپلنت در آنها با موفقیت صورت پذیرد، احتیاج به تقویت استخوان فک خود هستند. لیفت سینوس می توان  به عنوان یکی از متداولترین درمان های پیوند استخوان به منظور کاشت ایمپلنت دندان شناخته و استفاده گردد. در رابطه با خطرات این روش هم باید بگوییم همچون سایر روش های جراحی می تواند با عوارضی همراه باشد. در رابطه با عوارض این جراحی می توان به پارگی یا سوراخ شدن غشای سینوس اشاره داشت.

images_1673696050

البته اشاره داشته باشیم، در صورت وجود این مشکل، می توان آن را رفع و ترمیم نمود. همچنین می توان به عفونت سینوس هم اشاره داشت که جراح به منظور جلوگیری از این عارضه داروهای را تجویز می نماید که باید طبق دستور جراح آن را مصرف نمود.