کشت دانه‌های روغنی جدید در ۴۰۰ هزار هکتار برای کاهش وابستگی 92 درصدی به واردات

روغن

نتیجه بر اساس 1 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع

محمد قربانی معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت وگویی در خصوص کشت دانه‌های روغنی جدید تصریح کرد: هم اکنون ۸ درصد روغن مورد نیاز از منابع داخل و مابقی واردات تامین می‌شود، درحالیکه قرار بود طی برنامه ششم ۱۵ تا ۲۰ درصد از منابع تولید داخل باشد.


آیا این خبر مفید بود؟

دولت با توجه به نیاز کشور به استفاده از محصولات اساسی و اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی، مشوق پرداخت یارانه بلاعوض را برای حمایت بیشتر از تولید داخلی و کشاورزان و حمایت از توسعه دانه های روغنی درنظر گرفته است تا کشور را در جهت تولید بیشتر و تامین امنیت پایدار غذایی کشور از طریق ترغیب و تشویق کشاورزان هدایت کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، دانه‌های روغنی به‌عنوان پایه و ماده اولیه تولید روغن از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند که خودکفایی در این زمینه در شرایط فعلی دنیا ضروری است.

کلزا یکی از محصولات استراتژیک است که توسعه کشت آن می‌تواند بی‌نیازی کشور از واردات دانه‌های روغنی را به دنبال داشته باشد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد گفت: در سال زراعی جدید ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت کاملینا و گلرنگ می‌رود که این موضوع در کنار بحث قیمت خرید تضمینی به ارتقای بهره وری و افزایش خوداتکایی کمک می‌کند.

خاصیت سازگاری با محیط، ارزش تناوبی بالا، کنترل علف‌های هرز، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، مقاومت به سرما، برداشت زودهنگام و در نتیجه آماده‌شدن زمین برای کشت دوم و داشتن ۴۰ درصد روغن بسیار با کیفیت از دیگر مزایای توسعه کشت کلزا است که می‌توان از آنها یاد کرد.

بخوانید:  تماس های تلفنی وزیر کشور با استاندار اصفهان در پی جاری شدن سیل در برخی نقاط استان

در واقع ضریب مصرف روغن نباتی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی به میزانی بالاست که با قاطعیت می‌توان از این محصول به‌عنوان یکی از نیازهای اساسی جامعه در حوزه غذایی نام برد.

روغن

تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب بر خودکفایی در تولید دانه های روغنی و هدفگذاری مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای نزدیک شدن به این رتبه می تواند عقب ماندگی تاریخی در این حوزه را جبران کند و کشور را به وضعیت قابل قبولی در حوزه تامین روغن برساند.

دولت به تازگی از اجرای الگوی کشت رونمایی کرد که نقطه عطفی در تولید محصولات کشاورزی و حمایت از کشاورزان محسوب می شود. یکی از اهداف اجرای این الگو توسعه کشت دانه های روغنی است تا به این واسطه سطح وابستگی به واردات  کاهش یابد.

باتوجه‌ به اینکه کشور با بحران کم‌آبی در اکثر مناطق روبروست، کشت محصولاتی با نیاز آبی حداقلی یک اصل و ضرورت محسوب می‌شود.

انتهای پیام/





براساس برنامه ششم قرار بود که ۵۰ درصد دانه های روغنی در داخل تولید شود که این طرح همچنان ابتر ماند. لذا با یارانه کشت کلزا و تولید دانه های جدید روغنی انتظار می رود که افزایش تولید و کاهش وابستگی اتفاق بیفتد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه دیگر ارز 4200 تومانی به واردات روغن و دانه های روغنی اختصاص پیدا نمی کند، موضوع حمایت از تولید داخلی، سهم بسزایی در کاهش قیمت تمام شده برای روغن پیدا می کند و اهمیت سیاستگذاری برای اجرای این طرح را بیش از گذشته آشکار می کند

بخوانید:  ضرورت تمهیدات لازم و اطلاع رسانی به موقع در زمان وقوع بحران

مزارع  ( کلزا ) در استان مازندران

عطااللّه هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: هم اکنون ۸۰ درصد روغن مورد نیاز کشور از خارج تامین می شود، لذا برای حمایت از کشاورزان به منظوز افزایش سطح زیر کشت دانه های روغنی باید تعرفه تشویقی گذاشته شود.