کشت زیتون مقاوم به کم آبی در پژوهشگاه ژنتیک

وی افزود: مرکز تحقیقات برنج نیز یکی از مراکز مهم جهاد کشاورزی هست که با پژوهشگاه بیوتکنولوژی همکاری دارد.

باید مشکل کم آبی را با مقاوم کردن محصولات حل کرد که زیتون یکی از این محصولات است که در مینودشت ارقام زیتون مقاوم به سرما حتی به خشکی و تنشهای محیطی و قارچ از طرف پژوهشگاه ژنتیک کشت می شود.

ابتدا محمدی رییس پژوهشگاه ژنتیک بااشاره به برنامه های مشترک با سایر مراکز علمی گفت: استراتژی ما کار گروهی در کشور و اولویت ما کار ملی می باشد.

وی با تاکید بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی با مراکز آموزش عالی گفت: در این راستا تفاهم نامه ای نیز با سازمان مدیریت تولید و صادرات زعفران برای تاسیس موسسه تحقیقاتی، شتابدهنده، شرکت دانش بنیان، اطلس و مجموعه تخصصی زعفران بصورت مشترک در پردیس علم و فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و تربت حیدریه امضا شده است که این گونه همکاریها باعث ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی و پایداری این تعاملات می شود که مشابه این مدل تعامل را با تولید کنندگان زیتون نیز آغاز کرده ایم.


آیا این خبر مفید بود؟

پایان بخش این نشست، امضای تفاهم نامه مشترک بین روسای این دو مرکز علمی بود.

محمدی در ادامه افزود؛ تولید جنین گاو گوشتی و شیری نیز یکی از اقداماتی است که با اجرای پروژ های مشترک برای حفظ امنیت غذایی دراولویت پژوهشگاه قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا، جواد محمدی رییس پژوهشگاه ملی ژنتیک تفاهم نامه همکاری علمی با غلامرضا جوزانی صالحی رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران امضا کرد.

بخوانید:  هزینه ۱۸۰ میلیون تومانی ساخت هر سلول پارکینگ در شهر

 محمدی ادامه داد: در شرایط کنونی مسئله کم ابی درخصوص محصولات کشاورزی را باید با مقاوم کردن محصولات به کم ابی حل کرد که زیتون یکی ازاین محصولات است که درمینودشت ارقام زیتون مقاوم به سرما حتی به خشکی وتنشهای محیطی و قارچ از طرف پژوهشگاه ژنتیک کشت می شود. 

سپس غلامرضا صالحی رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی(abrii) درخصوص فعالیتهای پژوهشگاه بیوتکنولوژی گفت: فعالیت های این پژوهشگاه درحوزه های کشاورزی مثل گیاهان دارویی و غیره است.

وی در پایان گفت: برای نمونه درپژوهشگاه بیوتکنولوژی، کشت یک نوع درخت مقاوم به بیماری جاروئک( شبه باکتری نوعی بیماری لیموترش) برای اولین بار در ایران انجام شده است.

وی بااشاره به اهمیت شبکه سازی در همکاری های مشترک تصریح کرد: ما میتوانیم درحوزه های تولید زنجیره نهال سالم، دوره های اموزشی ایمنی سازی محصولات کشاورزی، بررسی و تامین نیازهای بخش کشاورزی باهمکاری بخش خصوصی با پژوهشگاه ژنتیک کار مشترک داشته باشیم

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف





منبع



کشت زیتون مقاوم به کم آبی در پژوهشگاه ژنتیک


|