کلیسای کانتور یا برج ناقوس در شهر قزوین مکانی دیدنی برای گردشگران نوروزی

اگر به قصد گردشگری به شهر قزوین سفر کنید، مکانهای متعددی از جاذبه‌های گردشگری در مقابل شما قرار می گیرد که یکی از این مناطق دیدنی که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید، کلیسایی بسیار زیبا است. این کلیسا با نام «کلیسای کانتور» یا «برج ناقوس» شناخته می‌شود. 

کلیسای کانتور در جنگ جهانی دوم و در زمان اشغال ایران به‌دست روس‌ها در شهر قزوین ساخته شد. کانتور به زبان روسی به ‌معنای مقر یا مرکز است. 

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

کلیسای کانتور با قرار داشتن در مرکز شهر و دسترسی آسان شرایطی مهیا کرده تا مسافران نوروزی براحتی بتوانند از آن دیدن کرده و لحظات ماندگاری را برای خود ثبت و ضبط کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا از قزوین؛ استان قزوین با داشتن صدها بنای تاریخی و باستانی و چشم اندازهای طبیعی از مقاصد گردشگری در ایران بشمار می رود.

کلیسای کانتور که به «برج ناقوس» نیز معروف است، در جنوب پارک مشاهیر یا لاله‌ها واقع در محدوده بلوار آیت‌الله طالقانی قرار دارد. این کلیسا که قدمت آن به دوران پهلوی می‌رسد، از معدود کلیساهای ارتدکس در ایران به شمار می‌رود و شهرت بسیاری دارد. نام این کلیسا در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

در این گزارش با ما همراه شوید تا درباره این کلیسا بیشتر بدانید.

در قزوین دو کلیسای دیگر نیز وجود دارد که فعال هستند و مسیحی‌ها و ارامنه برای مراسم خود از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ اما اجازه بازدید از آن‌ها وجود ندارد.

بخوانید:  گل اول ایران توسط زندی در دقیقه 13

پس از خروج روس‌ها از ایران این کلیسا خالی شد. در ایران مسیحی‌های ارتدکس ساکن نیستند و به همین دلیل، این بنا هم‌اکنون به‌عنوان یک بنای تاریخی حفظ و نگهداری می‌شود؛ البته درون این کلیسای زیبا، چند ویترین فروش جواهرات دست‌ ساز و دیگر صنایع دستی قرار دارد. 

انتهای پیام

صلیب نصب شده زیر گنبد این کلیسا نماد مسیحیان ارتدکس است که یک خط مورب هم روی آن قرار دارد. دلیل وجود این خط مورب به یکی از اعتقادات ارتدکس‌ها برمی‌گردد که طبق آن علاوه بر اینکه دست‌های حضرت عیسی (ع) را بسته بودند، پاهای وی را هم به‌صورت اریب به صلیب کشیدند تا زجر بیشتری بکشد. عده‌ای دیگر از آن‌ها اعتقاد دارند که این خط، خط سیر تکامل انسان و نماد بهشت و جهنم است.

پس از ورودی، پیش فضای هال قرار دارد که بالای آن برج ناقوس کلیسا با ارتفاع حدود یازده متر به چشم می‌خورد. هال شامل نمازخانه و محراب است و در دو طرف هال، دو فضای مستطیل شکل قرار دارد. فضای محراب به‌شکل نیم‌دایره است و بر فراز آن گنبدی قرار گرفته است. 

فضای نمازخانه دارای گنبد و فضاهای جانبی آن دارای پوشش تخت است. در نمای خارجی این کلیسا، ستون‌های تزیینی دیده می‌شود. در این کلیسا دو اتاق در دو طرف قرار دارد که یکی برای تعویض لباس کشیش استفاده می‌شد.

کانتور 6

این کلیسای کوچک مانند سایر کلیساها دارای طرحی چلیپایی است و محراب آن رو به شرق است. فضای ورودی کلیسا سقف شیب‌دار دارد.

کلیسای کانتور دارای یک در ورودی است که روی دیوارهای دو سمت آن صلیب‌های روسی نقش بسته است .در بالای ورودی ناقوس خانه‌ای سه طبقه قرار داده شده است که به یک گنبد کوچک منتهی می‌شود.

بخوانید:  هفته پرگل فوتبال جام« نقش جهان » استان اصفهان

در حیاط این کلیسا دو سنگ قبر قرار دارد. یکی از این سنگ قبرها متعلق به یک خلبان روس و دیگری مربوط به یک مهندس روس است که در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

کانتور 2

تاریخچه کلیسای کانتور

 





کانتور 8

کانتور از نظر ابعاد کلیسای کوچکی محسوب می‌شود که دارای پلانی چهار ضلعی و دو گنبد است. گنبد بزرگ در مرکز نمازخانه و گنبد کوچک‌تر، در بالای محراب قرار دارد. مصالح به کار رفته آجر و ملاط است که آجرها با هنرمندی بسیار چیده شده و در نتیجه بنایی بسیار زیبا به‌دست آمده است. ورودی کلیسای کانتور درضلع غربی آن قرار دارد و شامل فضای ورودی با سقف شیب‌دار و درب ورودی است.

کانتور 2


آیا این خبر مفید بود؟