گام‌های نفت ستاره خلیج‌فارس به سمت تولید آمونیاک

جعفر پور افزود: ازاین‌رو مقدمات احداث واحد تولید آمونیاک به‌عنوان سوختی پاک از هیدروژن در بندرعباس فراهم‌شده است که در سه سال آینده  با بهره‌برداری از این واحد می‌توانیم سالیانه ۵۰۰ هزار تن آمونیاک تولید و هم گام با دنیا برای استفاده‌ از انرژی‌های جدید حرکت کنیم.

به گفته وی، برای تولید سوخت با هیدروژن دو نوع راه وجود دارد که راه نخست ترکیب آن با گازکربنیک و تولید هیدروکربن و بنزین است و راه دوم نیز ترکیب هیدروژن با نیترات موجود در هوا است که منجر به تولید آمونیاک خواهد شد.

جعفرپور عنوان کرد:با تبدیل نفت سفید معمولی به نفت سفید یورو ۵ امکان صادرات دریایی نفت سفید برای اولین بار فراهم شد.مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از افزایش ۲۰ درصدی تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در دولت سیزدهم سخن گفت و افزود: روند تولید بنزین در این پالایشگاه قبل از سال ۱۴۰۰ روند کاهشی داشته است که تولید این پالایشگاه باروی کار آمدن دولت سیزدهم به افزایش ۲۰ درصدی در مدت ۲ سال به ۳۹.۵ میلیون لیتر در روز رسید.

جعفر پور تصریح کرد:تمام فرآیند تولید آمونیاک در داخل صورت می‌گیرد  و ساخت این واحد آمونیاک سبز که در دنیا بی‌نظیر خواهد بود نیز توسط کارشناسان و متخصصان داخلی انجام می‌گیرد.وی سرمایه‌گذاری این واحد  را حدود ۲۵۰ میلیون دلار ذکر کرد و افزود این واحد به زودی مقدمات اجرایی آن آغاز می شود.

صادرات روزانه 500 تن ” LPG “
مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بابیان اینکه این شرکت با تأمین ۴۰ درصد بنزین موردنیاز کشور، هم‌اکنون جایگاهی راهبردی در توازن انرژی کشور و منطقه دارد گفت: متخصصان این پالایشگاه توانستند از هدر رفت و سوزانده شدن  گاز” LPG ” جلوگیری کنند و در  حال حاضر روزانه 2 هزار تن ” LPG ” از این پالایشگاه استحصال و صادر می‌شود و برای کشور ارزآوری دارد.

بخوانید:  صادرات ۶۲۶ تن آلایش مرغی از استان مرکزی

صادرات دریایی نفت سفید
وی با اشاره به راه‌اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت و گاز در ارتقا جایگاه صادرات فرآورده‌های نفتی ایران و کاهش آلودگی‌های ناشی از سوخت وسائط نقلیه در کشور نیز گفت: درراستای جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی پالایشگاه، واحدهای تصفیه فرآورده‌های نفتی و گازوئیل در این مجموعه به بهره‌برداری رسید که دراین‌ارتباط  نفت سفید و گازوئیل یورو ۵ تولید شد.

گفتنی است پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و همچنین بزرگ‌ترین پالایشگاه کشور است و حتی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین در دنیا محسوب می‌شود.

جعفر پور از افزایش ظرفیت  یکصدهزار بشکه از استحصال انواع فرآورده‌های نفتی‌مان دریک سال ونیم اخیر به‌عنوان یکی از  کارهای شاخص پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس خبر داد و یادآور شد: حدود یک هزار و 400 تن گاز LPG تولید می‌کردیم اما با تغییرات در واحدهای عملیاتی که داشتیم و راه‌اندازی برخی از پکیج‌های فرآیندی توانستیم این تولید را به یک هزار و ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تن برسانیم.

وی ادامه داد: هیدروژن گران‌قیمت‌ترین فرآورده‌ حوزه نفت و گازاست که متأسفانه به علت عدم پیش‌بینی برای استفاده از این نوع فرآورده در پالایشگاه،هم‌اکنون  حجم عظیمی از این ماده ارزشمند از بین می‌رود.

پیشرو در امر محیط‌ زیست 
مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بابیان اینکه این پالایشگاه در سال گذشته اقداماتی در خصوص محیط‌زیست انجام داده است گفت:پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس یکی از پالایشگاه‌های پیشرو در امر محیط‌زیست است و با استناد به خروجي آزمايشگاه معتمد سازمان محیط‌زیست، پالايشگاه ستاره خلیج‌فارس در زمره‌ صنايع سبز كشور قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا،علیرضا جعفر پور با اشاره به حرکت کشورهای پیشرفته برای بهره‌گیری از انرژی‌های پاک در صنایع افزود:کشورهای همانند ژاپن و چین تولید موتورهای آمونیاکی در حوزه بازیابی گازهای هیدروژن را به‌منظور استفاده در صنایع کشتی‌سازی و خودروسازی آغاز کرده‌اند.

بخوانید:  مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان در ابتدای سال جدید با همکاران نشست نوروزی برگزار کرد

جعفرپورادامه داد:این پالایشگاه در برگزاری همایش‌ها و محافظت از زیست‌کره گنو و پاکسازی ساحل و سواحل نیلگون خلیج‌فارس و جزایر پیشرو بوده است.  وی  به  جمع‌آوری  ۱۳تن زباله و پلاستیک در سطح کوه گنو، کاشت یک‌صد هزار اصله نهال حرا در سواحل خلیج‌فارس توسط کارکنان این پالایشگاه اشاره کرد.

وی اظهار داشت:با توجه به ناترازی فزاینده بنزین در کشور و لزوم واردات برای تأمین این محصول، اگر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ساخته نمی‌شد، ایران باید ۲۸ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه می‌کرد.

انتهای پیام/



منبع