گره‌گشایی دولت سیزدهم از طرح‌های عمرانی و زیرساختی خراسان‌شمالی

 به گزارش برنا؛ افزون بر ۲ سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که با شعار مردمی بودن روی کار آمد و همواره محرومیت زدایی از مناطق گوناگون کشور را در اولویت کاری اش قرار داده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی یادآور می شود: بر اساس این طرح؛ سالانه بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب آب با کیفیت استخراج و با تامین و انتقال آب پایدار بخش زیادی از نیاز شهروندان به آب آشامیدنی تامین می شود و بر این اساس ظرفیت آب شرب آزاد شده از سدهای استان به نفع سایر مصارف به ویژه کشاورزی آزاد خواهد شد.

وی می گوید: اینک چهار خطه کردن ۳۱ کیلومتر از این مسیر بزرگراهی باقی است که اجرای ۲۵ کیلومتر در دست اجرا و تلاش می شود تا در ماه آتی پنج کیلومتر از مسیر در محدوده آرمادلو – چشمه خان به بهره برداری برسد.

وی ادامه می دهد: در سال ۱۴۰۰، ۴۵ طرح آموزشی در قالب ۱۱۰ کلاس درس با زیربنای ۲۲ هزار متربع و هزینه کرد ۸۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

وی می افزاید: با بهره برداری از این میزان کیلومتر در عمل بخش های مهم این مسیر چهار خطه و برای تردد ایمن می شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی می گوید: همچنین در سال ۱۴۰۱، ۸۹ طرح آموزشی در قالب ۲۸۵ کلاس درس با زیربنای ۴۳ هزار و ۳۰۹ متر مربع و با هزینه کرد هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

چهارخطه کردن محور بزرگراهی بجنورد- جنگل گلستان یکی از دغدغه های مردم این خطه از شمال شرق کشور محسوب می شود که تحقق آن بیش از ۱۳ سال به طول کشیده ولی دولت سیزدهم کمر همت بسته تا با سرعت دادن به این طرح، کام مردم و مسافران را شیرین کند.

این طرح ها که غالبا از وعده های زنگ زده دولت های قبل است در این دولت با تخصیص اعتبارات ملی جانی دوباره گرفته و امیدها را برای غبار زدایی محرومیت از قامت دیار قومیت ها دوچندان کرده است.

خراسان شمالی در سال ۸۳، پس از تقسیم استان خراسان به سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در جغرافیای سیاسی کشور پدیدار شد.



منبع

صدور مجوز ماده ۲۳ انتقال آب های زیرزمینی

وی می افزاید: سهم سازمان برنامه و بودجه از اجرای مصوبه مزبور تامین هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ۱۴۰۲ است که این مهم محقق شده و امید می رود تا سال ۱۴۰۳ مابقی اعتبار نیز تخصیص یابد و این طرح به طور کامل تکمیل شود.

بخوانید:  افشین مظفری سرپرست شهرداری ایلام شد

معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی بیان می کند: شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی در کشور ۵۴ درصد است و این شاخص در خراسان شمالی سه درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد، شامل ۱۰ شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، بام و صفی آباد، مانه، سملقان، راز و جرگلان، فاروج، جاجرم و گرمه است.

علی روحانی با بیان اینکه در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به مقاوم سازی مسکن روستایی و خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه شده است، می افزاید: سقف تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی در این دولت به ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.

مرتضی بهزادفر با بیان اینکه در سفر دولت به استان هشت هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح راهسازی بجنورد-جنگل گلستان مصوب شد، خاطرنشان می کند: این اعتبار در سال های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ تخصیص می یابد.

با اقدامات جهادی دولت دیگر روستاییان خراسان شمالی نگران فرو ریختن سقف لرزان بالای سرشان نیستند و خبری از خانه‌هایی ساخته شده از سنگ و گل در بیشتر نقاط روستایی این خطه نیست، استانی که ۴۴ درصد از جمعیت یک میلیون نفری آن در روستاها سکونت دارند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی در این خصوص می گوید: حدود ۶ هزار میلیارد ریالی برای نوسازی و تجهیز مدارس مدارس استان در دولت سیزدهم هزینه شده است.

وی می گوید: ۶۳ هزار واحد مسکونی در روستاهای خراسان شمالی مقاوم سازی شده است که نسبت به سایر استان ها در موقعیت مناسبی قرار داریم.

روحانی یادآور می شود: سهم استان در این باره ساخت سه هزار واحد در مناطق روستایی است که اکنون ساخت ۹۵ درصد از این واحدها اجرایی شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی می گوید: سازمان برنامه و بودجه اخیرا مجوز ماده ۲۳ طرح انتقال آب های زیرزمینی منطقه سرانی شیروان به مناطق مرکزی استان را صادر کرد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ ونقل کشور در خراسان شمالی در این باره می گوید: امسال ۱۴ کیلومتر از پروژه راهسازی محور بجنورد-جنگل گلستان تکمیل و بر این اساس تعهد سال جاری محقق شده است.

این مسیر بزرگراهی بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد و تاکنون بخش زیادی از این محور چهار خطه شده زیر بار ترافیک رفته و تنها ۴۵ کیلومتر از آن در خراسان شمالی باقی مانده است.

مرتضی بهزادفر می افزاید: با پیگیری های استاندار خراسان شمالی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، شرکت آب منطقه ای استان و مشارکت سایر دستگاه های متولی در جلسه کمیسیون ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه کشور مجوز طرح انتقال آب سرانی شیروان مصوب و به زودی ابلاغ خواهد شد.

بخوانید:  پرداخت ارز با کارت ملی مشروط به افتتاح حساب ارزی در شعب شد

هزینه ۶ هزار میلیارد ریالی برای نوسازی مدارس

وی ادامه می دهد: پیش از این در نشست استاندار با دبیر کمیسیون ماده ۲۳ و رییس امور برنامه و بودجه استانها در سازمان برنامه و بودجه کشور اهمیت و ضرورت اجرای طرح انتقال آب از سرانی به سایر نقاط استان تشریح شده بود.

بر اساس اعلام مسوولان شمار قابل توجهی از روستاییان استان با تانکر و به صورت سیار آبرسانی می شوند و البته وضعیت منابع آبی در شهرها هم چندان مناسب نیست و برخی از شهرها با مشکل تنش آبی روبه رو هستند.

شمار این مشکلات و طرح های نیمه تمام در استان کم برخوردار خراسان شمالی نیز کم نیست و بیشتر در حوزه راه ها، مسکن روستایی و تامین آب پایدار تبدیل به مطالبات عمومی شد و از نگاه عدالت محور دولت دور نماند.

تکمیل ۱۴ کیلومتر از محور در سالجاری

این روزها دیگر مادران راز و جرگلانی، مانه سملقانی، بجنوردی و دیگر خانواده ها در جای جای خراسان شمالی ترس از تحصیل کودکان خود را در زیر سقف های نا ایمن و مدارس خشتی ندارند و اکنون خراسان شمالی طعم شیرین برچیده شدن مدارس خشت و گلی و بر پا شدن مدارس مجهز با همت دولت سیزدهم را می چشند.

جان دوباره طرح راهسازی بجنورد- جنگل گلستان

در ادامه بد نیست بخشی از این دستاوردهای عمرانی که حاصل سیاستگذاری های هدفمند، همفکری با نخبگان و سفرهای استانی دولت و مقام های عالی وزارتخانه به خراسان شمالی است، بازخوانی شود.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: چهار هزار واحد مسکونی روستایی در مدت یکساله فعالیت دولت سیزدهم در این استان احداث شد.

فلاح کوشکی یادآور می شود: امسال نیز ۲۸ طرح آموزشی در قالب ۱۶۰ کلاس درس با زیر بنای ۲۳ هزار و ۴۰۰ متر مربع و هزار و ۸۴۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری می رسد.

وی ادامه می دهد: شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی استان اکنون بدون احتساب بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله سال گذشته به ۵۷ درصد رسیده است.

بهزادفر با بیان اینکه در سفر دولت به خراسان شمالی تامین پنجاه هزار میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه مصوب شده بود، می گوید: ۶۰ درصد از این اعتبار از محل منابع بودجه عمومی دولت و ۴۰ درصد نیز از محل مشارکت است.

بخوانید:  مراسم تحلیف کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه استان قزوین برگزار شد

از سوی دیگر این دولت میراث دار مشکلات و طرح های ناتمام بسیاری بود که به اذعان بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی در تاریخ دولت های پس از انقلاب بی سابقه بوده است.

اکنون آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان در سه شهر خراسان شمالی از آب سدها یعنی آب سطحی تامین می شود که کاهش بارندگی و کاهش آبدهی رودها سبب شده تا میزان ذخیره در این دریاچه ها هم مناسب نباشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه راهسازی بجنورد-جنگل گلستان به صورت نقدی تخصیص یافت و مختص اجرای این پروژه در خراسان شمالی است.

احداث چهار هزار واحد مسکونی روستایی

امین فلاح کوشکی می افزاید: از این میزان اعتبار پنج هزار میلیارد ریال برای ۱۶۲ طرح آموزشی در قالب ۵۵۵ کلاس و ۸۰۰ میلیارد ریال نیز برای تجهیزات آموزشی، ورزشی، هنرستانی و گرمایشی هزینه شده است.

این دولت برای شتاب بخشی به توسعه در استان ها فارغ از بوروکراسی های اداری در جای جای کشور حضور یافت و پیوند خاک‌ گرفته دولت و مردم در سال های گذشته را پاک کرد.

علیرضا هنرور اظهار می کند: طول محور بجنورد-جنگل گلستان ۱۳۴ کیلومتر است که ۴۵ کیلومتر از این مسیر قبل از سفر رییس جمهور به خراسان شمالی در دوم تیرماه ۱۴۰۱ باقی مانده است و اواخر مهرماه امسال ۹ کیلومتر از این مسیر در محدوده چمن بید-جوزک به صورت چهارخطه زیر بار ترافیک رفت.

مسوولان می گویند تنها چاره برون رفت از این مشکل، تامین منابع جایگزین و پایدار برای آب آشامیدن است و آن بهره برداری از منابع زیر زمینی است و خوشبختانه دولت وجود این مشکل را به خوبی درک کرده است و در سفر رییس جمهور به استان خراسان شمالی، انتقال آب منطقه سرانی به شهرستان های مختلف استان مصوب شد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ ونقل کشور در خراسان شمالی اظهار می کند: تعهد امسال، بهره برداری از ۱۴ کیلومتر از این محور بود که محقق شد و در صورتی که پنج هزار میلیارد ریال اعتبار تامین شود تا شهریور ماه سال آتی، ۲۰ کیلومتر از این مسیر تکمیل و به صورت چهار خطه زیر بار ترافیک می رود.

این محور بخشی از جاده سراسری بهشهر – گرگان– بجنورد- مشهد است که در روزهای پیک مسافرت ها به واسطه دوطرفه بودن در برخی نقاط، تبدیل به قربانگاه گردشگران می شود و در گذشته علت کندی اجرای این پروژه راهسازی، کمبود اعتبار و تزریق قطره چکانی آن است.