۳ هشدار آنی سطح نارنجی هواشناسی خوزستان؛ جزییات تقویت سامانه بارشی جدید و جلوگیری از خسارت های دریایی و کشاورزی

مناطق متاثر از این سامانه شامل اکثر مناطق استان به ویژه مناطق شرقی، شمالی، جنوب شرقی، مرکزی و ارتفاع ها اعلام شده است.

همچنین در این اطلاعیه، اختلال در ترددها و فعالیت های دریایی خلیج فارس، خطر غرق شدن شناورها بویژه شناورهای سبک و نیمه سنگین، پاره شدن تورهای صیادی، خطر غرق شدن شناگران، خطر خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحلی، پیشبینی شده است.

بر این اساس رگبار و رعد و برق و احتمال ریزش تگرگ، وزش باد متوسط تا شدید، افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی ۱,۵ تا ۲.۵ متر پیشبینی شده است.

تسریع در برداشت مزارع ذرت و نیشکر باقیمانده در استان، قطع آبیاری در باغاتی که محصول آنها برداشت شده با توجه به بارندگی و سردی هوا، کنترل، بررسی و بازدید ضدیخ در رادیاتور ماشین آلات کشاورزی، موتورهای چاه آب و تخلیه محتویات داخل سم پاش ها، تسریع در جمع آوری لوله ها و تجهیزات آبیاری تحت فشار و انتقال ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی به مکان های مسقف، انتقال دام ها به اماکن سرپوشیده و حفاظت از بره‌ها و گوساله‌های تازه متولد شده در مقابل سرما و سوز باد و سایر اقدام های پیشگیرانه از مواردی است که در این اطلاعیه یادآوری و تاکید شده است.

مناطق متاثر از این سامانه شامل شمال خلیج فارس ، مناطق ساحلی و دور از ساحل اعلام شده است.

همچنین در اطلاعیه دوم با عنوان”هشدار دریایی سطح نارنجی” از رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و مواج شدن دریا از اوایل وقت چهارشنبه 14 دی تا اواخر روز جمعه 16 دی ماه، خبر داده شده است.

بخوانید:  لیست های انتخاباتی؛ سنگ محک گروه‌های سیاسی قبل از آزمون ۱۱ اسفند

همچنین در این اطلاعیه به دلیل لغزندگی جاده، اصابت صاعقه، قطع برق، اختلال در سفرهای بین شهری به ویژه در عبور از گذرگاه های کوهستانی، احتمال ریزش کوه، آبگرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب ها، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی در مناطق کوهستانی و بارش برف در جاده های کوهستانی، هشدار احتیاط لازمه داده شده است.

انتهای پیام/



منبع

همچنین در این اطلاعیه سرما زدگی محصولات، بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و خسارت به صنعت کشاورزی و آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب ها، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی در مناطق کوهستانی، بارش برف در جاده های کوهستانی، پیشبینی شده است.

انجام تمهیدات لازم برای کاهش خسارت های احتمالی ناشی از جاری شدن سیلاب، رعد و برق، وزش باد شدید و صاعقه، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، به همراه داشتن تجهیزهای زمستانی و سوخت کافی هنگام سفر، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی و جا به جایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها، اقدام های لازم برای فعالیت‌های عمرانی و بتن‌ریزی، تمهیدهای لازم در راستای حفظ ماشین‌آلات کشاورزی، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی راهداری به ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و سایر اقدام های پیشگیرانه از مواردی است که در این اطلاعیه تاکید شده است.

مناطق متاثر از این سامانه شامل مناطق شرقی، شمالی و ارتفاع ها اعلام شده است.

همچنین بر اجتناب از توقف عشایر در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، حفاظت از کندوهای زنبور عسل در برابر بارندگی و سرما با استفاده از پوشش های مناسب و انتقال کندوها به مکان های امن و دور از جریان روان آب‌ها و حاشیه رودخانه‌ها، عدم محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع با توجه به بارش‌های پیش رو، تسریع در استاده از کودهای مغذی قبل از شروع بارش، بستن دریچه‌ها و منافذ پوشش گلخانه و دوپوش کردن جداره پائینی گلخانه‌ها برای جلوگیری از نفوذ سرما و بارندگی از دیگر موارد توصیه و تاکید شده در این اطلاعیه است.

بخوانید:  سهم ۷۳ میلیاردی سیگار در بازار ایران/ حفظ سلامت مردم با ممنوعیت جامع تبلیغات دخانیات

بر این اساس در اولین اطلاعیه با عنوان”هشدار هواشناسی سطح نارنجی” پیروی هشدار زرد شماره ۳۸ تاریخ ۱۰ دی ۱۴۰۱(اینجا) در پی تقویت سامانه بارشی ورودی به استان، از وقوع رگبار باران و رعد و برق، وزش باد متوسط تا شدید و ریزش تگرگ در مناطق مستعد و بارش برف در ارتفاع های استان(هسته های بارشی بالای ۱۰۰ میلی متر در ارتفاع های شمالی و شرقی) از ظهر چهارشنبه 14 دی ماه تا اواخر روز پنجشنبه 15 دی ماه جاری خبر داده شده است.

بر این اساس کاهش دما و یخزدگی و رگبار باران و رعد و برق، وزش باد متوسط تا شدید و ریزش تگرگ در مناطق مستعد و بارش برف در ارتفاع های استان(هسته های بارشی بالای ۱۰۰ میلی متر در ارتفاع های شمالی و شرقی) پیشبینی شده است.

سومین اطلاعیه اداره کل هواشناسی خوزستان با عنوان”هشدار کشاورزی سطح نارنجی” صادر شده که  از کاهش دما و یخزدگی سطح زمین و ورود سامانه بارشی به استان از اواخر امروز یکشنبه 11 دی تا اواخر روز جمعه 16 دی ماه، خبر داده شده است.

خودداری از ترددهای دریایی به ویژه تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و قایق های صیادی و تفریحی، ممنوعیت شنا، تمهید های لازم برای پیشگیری از هر گونه خسارت احتمالی و سایر اقدام های پیشگیرانه از مواردی است که در این اطلاعیه یادآوری و تاکید شده است.