۴۷۸ نفر در استان اردبیل داوطلب نمایندگی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شدند

رضا قاسمیان معاون سیاسی و امنیتی استاندار در این زمینه اظهار کرد: ثبت‌نام نهایی از ۲۷ مهر آغاز شد و تا ساعت ۱۸ روز چهارشنبه سوم آبان ادامه یافت که در این مدت از کل پنج حوزه انتخابیه استان اردبیل، ۴۷۸ نفر ثبت‌نام خود را نهایی کردند.

برگزاری مراسم ثبت‌نام و ایجاد شور انتخاباتی

در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، همه هفت نماینده فعلی استان در پنج حوزه، ثبت نام خود را نهایی کرده‌اند و در همه حوزه‌های انتخابیه، حداقل دو نفر از نمایندگان ادوار نیز ثبت نام کرده‌اند تا بار دیگر شانس خود را برای نشستن بر کرسی مجلس شورای اسلامی امتحان کنند.

علاوه بر این در این دوره از انتخابات، ۱۶ نفر از نمایندگان ادوار استان اردبیل برای رقابت ۱۱ اسفندماه ثبت نام کرده‌اند تا بار دیگر بر کرسی سبز رنگ مجلس تکیه بزنند.

روند پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی از تابستان امسال آغاز شده و در چند روز اخیر با ثبت نام نهایی داوطلبان، وارد مرحله جدی شده و در هر دو مرحله پیش ثبت نام و ثبت نام نهایی، فضای سیاسی و رسانه‌ای استان تحت‌الشعاع این انتخابات قرار گرفته است.

در دوره قبل، ۲۳۴ نفر در استان اردبیل داوطلب نمایندگی مجلس شده بودند در حالی که در این دوره، تعداد ثبت نام کنندگان نهایی به ۴۷۸نفر رسیده است.

در این دوره از انتخابات، هیچ کدام از نامزدهای شناسنامه‌دار و حتی گمنام و فاقد هویت سیاسی مشخص، خود را منتسب به جریان خاص معرفی نکرده و عملا خود را مستقل خوانده و منش سیاسی خود را پیرو ولایت و رهبری، وفادار به اهداف عالیه انقلاب و پیگیر مطالبات همه آحاد مردم معرفی می کنند.

وی یادآورشد: استان اردبیل هفت کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که بر اساس آمار فعلی، به‌طور میانگین برای هر کرسی ۶۸ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار و تعداد دیگری از داوطلبان برای اعلام کاندیداتوری و ثبت نام نهایی خود، طی یک هفته مهلت قانونی ثبت نام نهایی، با برگزاری مراسم در نقاط مختلف شهر از جمله در گلزار شهدا، سالن‌های اجتماعات و نیز تالارها، هواداران و یاران انتخاباتی خود را جمع کرده و تبلیغات اولیه رقابت انتخاباتی خود را کلید زدند.

بر اساس این گزارش با پایان مهلت ثبت نام نهایی داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، از ۴ آبان با آغاز فرآیند احراز صلاحیت داوطلبان توسط هیأت‌های اجرایی، استعلام از مراجع پنج‌گانه و ارائه نتایج به هیأت‌های نظارت ادامه می‌یابد.

بخوانید:  اعطای وام به سرمایه‌گذاران منوط به انتقال حساب بانکی آنها به استان است

در این تجمعات انتخاباتی، داوطلبان ثبت نام کننده و تعدادی از چهره‌های مشهور هوادار آنها،طی سخنانی دیدگاه خود را در خصوص اهمیت انتخابات، روند امور اجرایی و قانون گذاری کشور و مسائل مختلف مورد توجه مردم بیان کردند.

در دوره قبل ۱۰۱ نفر در حوزه انتخابیه اردبیل، نمین، نیر و سرعین، ۶۰ نفر در حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان، ۳۸ نفر در حوزه انتخابیه خلخال و کوثر، ۲۱ نفر در حوزه مشگین‌شهر و ۱۴ نفر در گرمی‌مغان داوطلب نمایندگی مجلس شده بودند که در این دوره، داوطلبان بیشتر این حوزه‌ها بیش از دو برابر افزایش یافته است.

در این دوره، بخش اعظم محتواهای تولید شده در فضای مجازی استان اردبیل، به ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس اختصاص یافته و به این ترتیب، فضای مجازی به خصوص شبکه اجتماعی، تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و واتساپ مملو از مطالب و محتواهای مربوط به انتخابات شده است.

شکل‌گیری انتخاباتی پرشورتر از دوره‌های قبل

قاسمیان یادآور شد: ۱۷۶ نفر کارمند، ۶۱ نفر بازنشسته، ۵۶ نفر فرهنگی، ۲۸ نفر استاد دانشگاه، ۹ نفر پزشک، ۷ نفر نماینده مجلس، ۷ نفر نظامی، ۱۴ نفر وکیل، ۱۱۱ نفر آزاد و سایر و در نهایت ۹ نفر نیز هیچ شغلی را اعلام نکرده‌اند.

به گزارش برنا؛ دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی این هفته مرحله دوم را سپری کرد که فضای استان اردبیل این روزها سمت و سوی انتخاباتی پیدا کرده است. نگاهی به محتواهای منتشر شده در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی، و از سوی دیگر ثبت نام پرسرو صدای داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی حاکی از این است که در مقایسه با ادوار گذشته شور انتخاباتی بیشتری در این استان حاکم شده است.

همه نمایندگان این دوره از انتخابات در استان اردبیل یا دارای گرایش سیاسی شناسنامه دار اصولگرا هستند و یا دارای جایگاه سیاسی مستقل هستند، در این دوره ثبت نام کرده‌اند و علاوه بر این، تعداد دیگری از نمایندگان و داوطلبان منتسب به جریان اصولگرا نیز ثبت نام کرده‌اند.

تعداد دیگری از داوطلبان ثبت نام کننده نیز که توان بسیج عمومی مردم را نداشته و یا خود را پایبند به تبلیغات در وقت قانونی عنوان می‌کردند، با ارائه پیام‌های صوتی و مکتوب که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، دیدگاه و نقطه نظرات خود را اعلام کرده و حضور رسمی خود در رقابت انتخابات مجلس را کلید زدند.

بخوانید:  احتمال طغیان رودخانه در ۵ استان کشور

فضای مجازی بار اصلی تبلیغات را به دوش می‌کشد

این دور ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی در این دوره با کمی تغییر ابتدا به شکل پیش ثبت نام از ۱۶ تا ۲۲ مردادماه امسال انجام شد شد و در آن مرحله ۸۹۴ نفر از افراد داوطلب نشستن بر هفت کرسی مجلس شورای اسلامی از استان اردبیل با ورود به سامانه طراحی شده، اطلاعات خود را وارد سامانه کردند.

نکته دیگر از انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان اردبیل اینکه اغلب افرادی که در دوره‌های گذشته انتخابات مجلس در سطح استان اردبیل سابقه داوطلبی داشته‌اند، در این دوره نیز نام‌نویسی کرده‌اند تا شاید شکست خود در دوره‌های پیشین را جبران کنند.

مقایسه شمار داوطلبان زن این دوره از انتخابات با دوره قبل نیز نشان می‌دهد که شمار داوطلبان زن نیز حدود دو برابر افزایش یافته و از ۲۰ نفر به ۴۴ نفر رسیده است.

رصد فضای مجازی و محافل مردمی و سیاسی استان اردبیل نشان می دهد که با وجود تبلیغات گسترده معاندان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی، رقابت سیاسی و انتخاباتی پرشورتر از دوره‌های قبل در سطح این استان در حال شکل گیری است و با توجه به در پیش بودن مرحله بررسی و اعلام نتایج صلاحیت‌ها و تبلیغات انتخاباتی، اگر همین شرایط تا روز انتخابات حفظ شود، انتخاباتی پرشور در ۱۱ اسفندماه امسال در سطح استان اردبیل رقم خواهد خورد.



منبع

حضور پررنگ نمایندگان و داوطلبان ادوار

تعدادی از این تجمعات انتخاباتی که به صورت همزمان برگزار شد، نشان داد که داوطلبان ثبت نام کننده، توان بسیج مردمی را برای کشاندن مردم به پای صندوق‌های رای دارند و با سرمایه اجتماعی کسب شده، ظرفیت بالایی در ایجاد فضا و شور انتخاباتی دارند.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل با بیان اینکه از این تعداد ۴۴ نفر خانم و ۴۳۴ نفر آقا هستند، افزود: بر این اساس در مرحله نهایی ثبت نام ۵۳ درصد داوطلبان اولیه مدارک خود را در سامانه مربوطه بارگذاری کردند.

بخوانید:  تصفیه آب با ضایعات میوه امکان پذیر شد!

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل افزود: از لحاظ سنّی ۶۸‌ درصد از ۴۷۸ داوطلب، زیر ۵۰ سال و ۳۲درصد نیز بالای ۵۰ سال سن دارند و از لحاظ تحصیلات هم ۱۵درصد دکتری، یک‌درصد حوزوی، ۷۸درصد کارشناسی ارشد، ۶درصد از مقطع کارشناسی داوطلب شده‌اند و ۲۰درصد از داوطلبان نیز دارای سوابق ایثارگری هستند.

مقایسه آمار ثبت نام انتخابات مجلس در استان اردبیل با دوره پیش

ایراد مطالب انتقادی، انتقاد از عملکرد نمایندگان فعلی و دولت در اغلب مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های داوطلبان انتخابات دیده می‌شود و تعدادی از داوطلبان ثبت نام کننده، در بیان عملکرد دولت و مجلس، اغلب از سخنان تند و تیز و انتقادی استفاده می کنند و همه را ناکارآمد خوانده و مدعی هستند که با ورود به مجلس، به این روند پایان خواهند داد.

حضور گرایشات سیاسی مختلف در رقابت انتخابات مجلس استان اردبیل

رصد شبکه‌های اجتماعی نشان می دهد که فضای مجازی استان اردبیل بار اصلی تبلیغات و فضاسازی انتخاباتی را بر دوش می‌کشد و این روند، به رغم پایان مرحله ثبت نام، همچنان ادامه دارد.

مقایسه تحصیلات داوطلبان این دوره با دوره قبل نیز با توجه به تکمیل نشدن روند تحلیل آماری و منتشر نشدن اطلاعات نهایی، فعلا مقدور نیست ولی در دوره قبل، ۲۱ نفر از داوطلبان ثبت نام کننده در استان اردبیل دارای مدرک دکترا، ۱۹۵ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد، ۱۱ نفر دارای مدرک کارشناسی بوده و هفت نفر نیز مدرک حوزوی داشتند.

علاوه بر این، در همه حوزه‌های انتخابیه استان اردبیل، تعدادی از چهره‌های مشهور اصلاح طلبی که اغلب نمایندگان ادوار هستند، ثبت نام خود را نهایی کرده‌اند و با این کار، عملا مقدمات رقابت بین جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب با نامزدهای متعدد در سطح استان اردبیل رقم خورده است.

مقایسه آمار ثبت نام انتخابات مجلس دوازدهم با ثبت نام مجلس یازدهم در استان اردبیل نشان می دهد که تعداد ثبت نام کنندگان در این دوره نسبت به دوره قبل، حدود دو برابر شده است به طوری که در دوره قبل، ۲۳۴ نفر در این استان داوطلب نمایندگی مجلس شده بودند در حالی که در این دوره، تعداد ثبت نام کنندگان نهایی به۴۷۸ نفر رسیده است.

انتقاد، وعده و شعار؛ محور سخنان داوطلبان