۹۵ درصد از تکالیف قانونی جوانی جمعیت را اجرایی کردیم/ تحقق پوشش بیمه ای کامل خدمات ناباروری

وزیر بهداشت گفت: یکی از مشکلاتی که امروزه با آن مواجهیم و بر همه ما تکلیف است که در این باره فعالیت کنیم، همین موضوع جمعیت است. متاسفانه رشد جمعیت ما کاهش یافته و از رشد چهار برابری که داشته اکنون به یک برابر رسیده و یک فاجعه است.

وی با بیان اینکه تعمیرات اساسی در مراکز درمانی انجام و تجهیزات پیشرفته پزشکی به روزرسانی شدند اظهار کرد: سقف درآمدی پزشکان در مناطق محروم را برداشتیم. تعرفه پرستاری اجرایی شد و نسخه الکترونیک ارتقا یافت. نسخه نویسی الکترونیک در شروع به کار دولت ۱۰ درصد بود و امروز به بالای ۹۸ درصد رسیده است. کاشت رایگان حلزون شنوایی را به صورت رایگان انجام دادیم و اکنون دیگر صف انتظار نداریم.

پایان پیام/

عین‌الهی در بخش دیگری از سخنرانی اش به تکمیل بیمه همگانی رایگان برای شش میلیون نفر از هموطنان با اعتبار ۶۰۰۰ میلیارد تومانی اشاره کرد و گفت: مزید بر این پوشش رایگان بیمه سلامت مادران باردار و فرزندان شیرخوار تا پنج سالگی، پوشش رایگان مددجویان کمیته امداد را انجام دادیم و صندوق حمایت از بیماران خاص با ۵۰۰۰ میلیادر تومان اعتبار راه اندازی و ۱۵ هزار تخت بیمارستانی طی یک سال و نیم اخیر در کشور بخصوص در مناطق محروم ایجاد شد که معادل ۱۰ درصد کل تخت هایی است که در دوران قبل و پس از انقلاب تاسیس شده‌اند. همچنین ۲۰۰۰ خانه بهداشت نیز افتتاح شد.

وزیر بهداشت یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را پیشرفت در حوزه سلامت دانست و گفت: امروز ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیات علمی، ۱۱۰۰ بیمارستان و ۲۷۰ هزار دانشجو داریم. همچنین در تمام شاخص‌های بهداشتی رشد خوبی داشته‌ایم و نرخ امید به زندگی از ۵۵ به بالای ۷۵ سال رسیده است.

بخوانید:  اورژانس كسب و كار در مناطق آزاد كشور آغاز به كار كرد

وی اضافه کرد: دانشمندان ما در دوران کرونا موفقیت های بسیاری کسب کردند و تنها کشوری در منطقه بودیم که توانستیم شش واکسن ضد کرونا بسازیم و اکنون نیز از نظر تهیه واکسن مشکلی نداریم و یک ثمره این اقدامات این است که امروزه تجمعاتی چون نماز جمعه به خوبی برگزار می شوند و افتخار بزرگی است که با زحمت کادر سلامت محقق شده و ایران به عنوان دولتی ممتاز در پیشگیری از کرونا در دنیا مطرح است.

 وزیر بهداشت از اجرای طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع در تمام روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به طور کامل خبر داد و گفت: این طرح را از اول اردیبهشت ماه امسال در تمام استان‌ها و در ۵۷ شهرستان شروع کردیم و شعار ما این است که هر ایرانی باید یک مراقب بهداشت داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه جمعیت، پوشش کامل بیمه خدمات ناباروری را محقق کردیم گفت: ۴.۵ میلیون از جمعیت کشور نابارور هستند و امکاناتی ایجاد کردیم تا بتوانند فرزنددار شوند. ۱۰۳ مرکز جدید درمان ناباروری در همه استان‌ها ایجاد شده است. توسعه و ساخت خوابگاه‌های متاهلی که زمینه ازدواج و افزایش جمعیت را فراهم می‌کند را نیز در دست انجام داریم.

عین‌الهی افزود: باید همه ما کار کنیم تا بتوانیم بحران کاهش جمعیت را پشت سر بگذاریم. اگر جمعیت فعال، پویا و مبارزی نداشته باشیم انقلاب ما دچار مشکل خواهد شد. این مسئله مهم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز هست و همه دستگاهها، مردم، مساجد، نمازهای جمعه و … باید به عنوان یک تکلیف شرعی روی آن کار کنند.

عین‌الهی به افتخارآفرینی پزشکان در دوران دفاع مقدس و حماسه آفرینی آنها در درمان مجروحین شیمیایی، پیشتازی در حوزه سلول های بنیادی و همچنین ایستادگی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: تمام کارکنان حوزه سلامت در دوران کرونا جانفشانی کردند و حدود ۳۰۰ شهید مدافع سلامت را در آن دوران تقدیم کردیم.

بخوانید:  عملیات نجات جان یک کوهنورد با تلاش تیم های امدادی با موفقیت انجام شد

وی با اشاره به ساخت دانشگاه «سبطین» در کربلا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: تمام هزینه تاسیس این دانشگاه را عتبه کربلا پرداخت کرده و ما فقط نیروی انسانی را تامین کردیم و این توانمندی را داریم که دانشگاه هایی را در کشورهای دیگر ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: حدود ۲۸ هزار بهورز و ۲۲ هزار مراقب سلامت را آموزش دادیم. در گذشته تبلیغات روی شعار  «فرزند کمتر، زندگی بهتر» صورت می گرفت و موجب کاهش جمعیت شد. حالا همه ما باید «فرزند بیشتر، زندگی بهتر» را به عنوان شعار اصلی در نظر بگیریم. زایمان طبیعی را در ۴۴۸ مراکز دانشگاهی انجام می‌دهیم و تشویق کردیم که این کار انجام شود.

وی افزود: یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی، پیشرفت در حوزه سلامت بوده است. پیش از پیروزی انقلاب، علی‌رغم وابستگی شدید به غربی‌ها، در حوزه سلامت پیشرفتی نداشتیم و پزشکان بی‌کیفیت خارجی در اقصی‌نقاط کشور کار می‌کردند، تعداد دانشگاه‌ها محدود بود و مردم حتی برای درمان‌های پیش پاافتاده به خارج از کشور اعزام می‌شدند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کارهای عقب افتاده‌ای داشتیم که در این دولت پیگیری می شوند گفت: اقدامات خوبی در حوزه دانش‌بنیان‌ها و تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد، آمار شرکت‌های دانش‌بنیان ۵۵ درصد و محصولات فناوری سلامت‌محور ۴۳ درصد رشد یافته و ۷۹۶۶ نفر در این شرکت ها مشغول به کار هستند. هفت مرکز نوآوری، هشت مرکز رشد فناوری و ۱۴ پارک علم و فناوری راه اندازی شد. همچنین رتبه علمی کشور از ۱۶ به ۱۵ ارتقا یافته است.


آیا این خبر مفید بود؟

بخوانید:  پخش فیلم های سینمایی در مسیر کربلا

به گزارش خبرگزاری برنا، بهرام عین‌الهی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران اظهار کرد: سلامت یکی از مقوله‌های مهم در زندگی همه ماست و تاکید زیادی بر سلامت شده است.

عین‌الهی با تاکید بر اینکه همه ما باید در مواردی چون فرزندآوری، آسان‌سازی ازدواج، ارزان سازی، کریمانه نمودن خدمات بهداشتی و درمانی، ترویج زایمان طبیعی، جلوگیری از ترس زایمان و کمک به درمان ناباروری کمک کنیم گفت: ۹ دستورالعمل و ۲۴ بخشنامه را ابلاغ و  ۹۵ درصد از تکالیف قانونی جوانی جمعیت را اجرایی کردیم.

عین‌الهی ادامه داد: کاهش قابل توجه مرگ و میر نوزادان و مادران باردار، بهبود  و کنترل بیماری‌های واگیر و حذف این بیماری‌ها که از سوی سازمان جهانی بهداشت به ما اعلام شده است، از دیگر دستاوردهای ماست.

 





وی با بیان اینکه پیچیده‌ترین درمان‌های جهان را انجام می‌دهیم و علی‌رغم تحریم‌های ناجوانمردانه پیشرفت‌های خوبی در این حوزه داشته‌ایم عنوان کرد: امروز مردمانی از سایر کشورها تمایل دارند برای درمان به ایران بیایند که نشان‌دهنده قدرت نرم جمهوری اسلامی است.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات انجام شده در حوزه افزایش جمعیت را تشریح کرد و گفت: در حوزه جمعیت، پوشش کامل بیمه خدمات ناباروری را محقق کردیم. ۴.۵ میلیون جمعیت کشور ما نابارور هستند و امکاناتی ایجاد کردیم تا بتوانند فرزنددار شوند. در همین راستا ۱۰۳ مرکز جدید درمان ناباروری در کل کشور و در همه استان‌ها ایجاد شده است.