120 هزار ورزشکار روستایی ساماندهی شده است/ ساخت 100 خانه نشاط و تندرستی در روستاها

ساخت 100 خانه نشاط و تندرستی 

سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی در مورد تعداد ورزشکاران روستایی سامان یافته گفت: برابر اعلام رسمی و ثبت شده در سایت فدراسیون پزشکی ورزشی، در سال جاری 120 هزار نفر ورزشکار روستایی تحت پوشش بیمه قرار گرفته و ساماندهی شده اند و تقریبا در همه رشته ها فعالیت می کنند.

مدیر کل دفتر توسعه ورزش روستایی و عشایری وزارت ورزش و جوانان یادآورشد: تاکنون تعداد 4 هزار بازی بومی و محلی در کشور شناسایی شده که برخی به صورت منطقه ای قابل اجرا و برخی برای مناطق خاص است و برخی قابلیت توسعه ملی دارد.

پسندیده گفت: با توافق انجمن مینی فوتبال  قرار شد ورزشکارانی که توانمندی بالایی دارند را شناسایی و آنها را به تیم ملی مینی فوتبال روستایی کشور معرفی کنیم و برای قهرمان ملی جام پرچم نیز برنامه ریزی شده تادر صورت تامین اعتبار با همکاری انجمن مینی فوتبال یک اعزام بین المللی داشته باشیم.

photo_2023-01-22_01-15-22

این مسئول بیان کرد: خانه های نشاط و تندرستی به صورت چند منظوره است چون وظیفه داریم علاوه بر توسعه ورزش نسبت به ارائه تسهیلات به جوانان هم اقدام کنیم لذا سعی شد سازه ای که در احداث خانه های سلامت و تندرستی بکار می رود به گونه ای باشد که جوانان بتوانند از آن استفاده های دیگر نیز داشته باشند.

خانه ورزش روستایی 33

پسندیده اظهارداشت: در این رویداد حدود 27 هزار تیم ورزشی در سامانه ثبت نام و 120 هزار ورزشکار در آن شرکت  کردند که این رقابتها در 4 سطح بخش، شهر، شهرستان و استان برگزار شد.

وی در خصوص برگزاری جام پرچم روستایی نیز گفت: در جام پرچم رشته به دلیل استقبال جوانان، رشته مینی فوتبال انتخاب شد، چون رشته عمومی بود و ظرفیت های زیرساختی مناسبی در روستاها مانند زمین چمن مصنوعی وجود داشت که پیشنهاد برگزاری داده شد و مورد موافقت قرار گرفت.

پسندیده در خصوص احیای بازی های بومی محلی نیز اظهارداشت: این کار تخصصی و مربوط به میراث فرهنگی و فدراسیون است که ثبت بازی های بومی با میراث فرهنگی است و ما وظیفه احصا و شناسایی و معرفی بازیهای بومی را داریم.

بخوانید:  اولین رقیب تدارکاتی تراکتور مشخص شد

پسندیده گفت: البته آمار ورزشکاران بیش از این تعداد اعلام شده زیرا برخی امکان بیمه شدن نداشته اند و برخی تحت پوشش بیمه شهری هستند.

وی بیان کرد: درحال حاضر به عضویت «میز گردشگری ورزشی» میراث فرهنگی درآمده ایم که در این میز یکی از وظایف فدراسیون این است که بازی های بومی و محلی مناطق شهری و روستایی را شناسایی و به میز معرفی کند تا برای ثبت ملی و ثبت جهانی آن اقدام شود و در کنار آن برای توسعه گردشگری ورزشی نیز حمایت لازم صورت خواهد گرفت.

وی گفت: سهم استانهایی که وسعت و جمعیت بالایی دارند 3 خانه، استانهای متوسط دو خانه و استانهای کم جمعیت یک خانه نشاط و تندرستی است که برای هر خانه حدود 200 میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده است.

احیای بازی های بومی، محلی در اولویت است

ساماندهی 120 هزار ورزشکار بیمه شده روستایی 

بازی بومی 1

1000

وی اظهارداشت: در کشور حدود 37 هزار روستا داریم که در 8 هزار روستا، تاکنون خانه های ورزش روستایی احداث شده و 7 هزار روستا نیز دارای فضای ورزشی هستند و در یک برنامه بلند مدت و ساخت میانگین 1600 خانه در سال می توانیم همه روستاها را از این امکانات ورزشی بهره مند کنیم.

شناسایی 4 هزار بازی بومی محلی در کشور

وی بیان کرد: در خانه های ورزش روستایی ملزومات ورزشی متعددی مانند میز تنیس روی میز، میز شطرنج، وسایل دارت، فوتبال دستی و تخته تاتامی تهیه شده و در اختیار علاقمندان قرار دارد و روستاییان بر اساس علاقه خود به ورزش مبادرت می کنند.

پسندیده در خصوص اولویت سال آینده نیز تصریح کرد: احیای بازی های بومی و محلی با امضای تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش در اولویت قرار دارد.

سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی کشور در ادامه گفت: با این توافق قرار است هر مدرسه یک تیم هفت سنگ داشته باشد و دانش آموزان با هم رقابت کنند و به صورت ملی هم برنامه خاصی داریم تا قهرمان را به لیگ هفت سنگ کشور معرفی کنیم.

بخوانید:  روش براق کردن ظروف نقره با نرم کننده موی سر!

وی اضافه کرد: برای توسعه ورزش روستایی از ظرفیت هیئت های ورزشی برای استعدادیابی استفاده می کنیم و این کار در قالب امضای تفاهم نامه عملیاتی خواهد شد.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

وی گفت: برای هر برنامه یک هدف گذاری صورت گرفته و قرار است در صورت تامین اعتبار تا پایان سال 1600 خانه ورزش روستایی دیگر راه اندازی شود.

پسندیده اضافه کرد: یک جاهایی به دلیل نبود امکانات در مناطق روستایی برخی نتوانسته اند بیمه شوند و یکجا با فدراسیون پزشکی ورزشی توافق کردیم تا در صورت بیمه شدن از تخفیف برخوردار شوند و در برخی روستاها امکان ثبت اسامی ورزشکاران نبود و به صورت روستایی بیمه نشدند و از بیمه شهری استفاده کردند و از آمار روستایی کم شد.

وی اضافه کرد: قرار است مسابقه منتخبان جام پرچم برای شناسایی استعدادها در سطح ملی در یک ماه آینده به صورت متمرکز برگزار شود. 

به گزارش خبرنگار ورزشی برنا از قزوین؛ مجمع  انتخابات هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان قزوین با حضور علیرضا پسندیده سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی و عباس علایی مقدم مدیر کل ورزش و جوانان استان برگزار شد. 

778

پسندیده اظهارداشت: در تفاهم نامه پیش بینی شده حدود 15 میلیارد تومان جذب خواهد شد و با کمک ظرفیت های اعتباری استان درصددیم حدود 100 خانه نشاط و تندرستی را در سراسر کشور احداث و راه اندازی کنیم که سهم استان قزوین دو خانه نشاط است.

esfahan-local-games22

99999

images (1)

علیرضا پسندیده در حاشیه این مجمع در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ورزشی برنا به سوالات مختلف در خصوص اهمیت راه اندازی خانه های ورزش روستایی، احیای بازی های بومی محلی و برگزاری جام پرچم پاسخ گفت.

بخوانید:  مراسم افتتاحیه مسابقات پرورش اندام قهرمانی جهان برگزار شد

پسندیده در خصوص ورزش زنان روستایی هم تصریح کرد: در تمام فعالیتهای ورزشی برای بانوان هم برنامه داریم به طوری که در جام پرچم از 27 هزار تیم ورزشی شرکت کننده حدود 7 هزار تیم ورزشی از بانوان بود.

توجه به ورزش بانوان روستایی

پسندیده راه اندازی خانه های نشاط و تندرستی را از دیگر برنامه های این فدراسیون ذکر کرد و گفت: طرح تکمیلی خانه های ورزش روستایی با احداث خانه های نشاط و تندرستی روستایی اجرا خواهد شد که این خانه ها در مناطق روستایی که فاقد امکانات ورزشی هستند در یک زمین حداقل 60 متری احداث می شود و به تملک وزارت ورزش در می آید و به صورت تثبیت شده در اختیار ما قرار می گیرد تا به صورت پایدار بتوانیم ورزش روستاها را توسعه بخشیم. 

پسندیده در خصوص خانه های ورزش روستایی اظهارداشت: طرح ملی راه اندازی خانه های ورزش روستایی از سال 92 در دستور کار وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت و تاکنون توانسته ایم با کمک ادارات ورزش استان ها بیش از 8 هزار خانه ورزش در روستاهای سراسر کشور تجهیز و راه اندازی کنیم.

این مسئول ورزشی یادآورشد: امسال در جام پرچم 27 هزار تیم در رشته مینی فوتبال شرکت کردند و اگر این افراد هفتاد درصد محقق شود تعداد بیمه شدگان بیشتر می شود. 

این مسئول یادآورشد: برای هر سال هدف گذاری داریم و امسال 1600 خانه ورزش راه اندازی خواهد شد که برای تجهیز هر خانه ورزش روستایی حدود 20 میلیون تومان هزینه می کنیم که این اعتبار برای سال آینده با احتساب تورم به 30 میلیون تومان برای هر خانه افزایش می یابد.

وی اظهارداشت: لیگ هفت سنگ بانوان در دو هفته آینده  در استان خوزستان با حضور 12 تیم برگزار خواهد شد و در بخش های دیگر نیز مسابقات بانوان همانند آقایان به طور جداگانه برگزار می شود.


آیا این خبر مفید بود؟