14درصد جمعیت بالای ٢٥ سال استان قزوین از بیماری دیابت رنج می‌برند

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ نسرین تنکابنی با اشاره به اینکه افزایش شیوع بیماری دیابت، در سال‌های أخیر، این بیماری را به بزرگ‌ترین همه‌گیری تاریخ تبدیل کرده است؛ گفت: براساس آخرین پیمایش کشوری،  13.9درصد جمعیت بالای ٢٥ سال استان، از بیماری دیابت رنج می‌برند که این رقم در کشور،  14.15درصد است.

انتهای پیام



منبع

روز جهانی دیابت، فرصتی برای ترویج اهمیت اقدام هماهنگ

وی با بیان اینکه تقریباً نیمی از مبتلایان به دیابت، از ابتلای خود به این بیماری، آگاه نیستند و همین وضعیت، فشار مضاعفی بر سیستم‌های بهداشتی وارد می‌کند؛ گفت: در بسیاری از موارد، ابتلا به دیابت نوع ٢ و عوارض آن را می‌توان با اتخاذ و حفظ عادات سالم به تعویق انداخت یا از آن پیشگیری کرد. وی ادامه داد که تشخیص ندادن و درمان نکردن به موقع این بیماری، می‌تواند منجر به عوارض جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی شود.

فاطمه ناجی، کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در این رابطه اظهار کرد: روز جهانی دیابت، بزرگ‌ترین کمپین آگاهی از دیابت در جهان است که هر ساله در ١٤ نوامبر ( مصادف با 23 آبان) برگزار می‌شود و هدف از آن، ترویج اهمیت اقدام هماهنگ برای مقابله با دیابت به‌عنوان یک مساله مهم بهداشت جهانی است.

وی افزود: به منظور آگاه کردن عموم جامعه درباره بیماری دیابت و تأکید بر اهمیت مراقبت دیابت، ٢٠ تا ٢٦ آبان ماه هر سال نیز به‌عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است و شعار روز جهانی دیابت در سال 2023 «دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر» است که بر اهمیت آگاهی به خطر ابتلا به دیابت نوع ٢ برای کمک به تأخیر یا جلوگیری از این بیماری و برجسته کردن تأثیر عوارض مرتبط با دیابت و اهمیت دسترسی به اطلاعات و مراقبت مناسب برای اطمینان از درمان به موقع و مدیریت آن تمرکز دارد.

بخوانید:  تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزار‌های تأمین مالی زنجیره ­ای در سال ۱۴۰۳