30 اکیپ دامپزشکی در استان قزوین در عید قربان خدمات رایگان ارائه می کنند

image_2022_7_9-22_22_27_374_DOM

انتهای پیام

وی اظهارداشت: در روز عید سعید قربان استقرار نیرو در محل ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و اداره‌ کل دامپزشکی قزوین برای پاسخگویی تلفنی و حضوری به شهروندان و اعزام اکیپ‌های سیار به محل‌های مورد نظر پیش بینی شده است.

جلوخانی تصریح کرد: تهیه و نصب بنر ویژه عید سعید قربان در اماکن عمومی، پاسخگویی 24 ساعته شماره تلفن 4 رقمی 1512 برای سهولت ارتباط شهروندان با دامپزشکی، برگزاری کلاس آموزشی برای ناظرین ذبح شرعی و ذبح کنندگان کشتارگاههای دام و طیور، طراحی وتهیه ابزاری برای کشتار دام که خون و ضایعات حاصل از کشتار دام ها محیط زیست را آلوده نکند، از جمله اقدامات اداره ‌کل دامپزشکی استان قزوین است.

سرپرست دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: مردم استان در صورت تماس با شماره ۴ رقمی ۱۵۱۲ و یا ارسال پیامک به سامانه ۵۰۰۰۱۵۱۲ در استان قزوین می‌توانند از خدمات رایگان اداره‌ کل دامپزشکی استان در این روز بهره‌مند شوند.

وی گفت: دامهای مبتلا به بیماری تب کریمه – کنگو فاقد علائم بالینی هستند و بر این اساس لاشه و امعا و احشاء دامها پس از کشتار می بایست به مدت 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری شود تا با پایین آمدن PH و دما، در صورت مبتلا بودن دام، عامل بیماری تب کریمه- کنگو که یک بیماری کشنده مشترک بین انسان و دام می باشد، غیر فعال شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: با توجه به سنت رایج ذبح و قربانی دام از سوی حجاج و به منظور ارتقاء سطح سلامت هم‌استانی‌ها و جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از میان ۱۷۰۹ بیماری شناخته شده ، تعداد ۸۳۲ بیماری از طریق حیوانات به انسان منتقل می‌شود که همچنین نظارت بر ذبح شرعی دام به منظور اطمینان از حلیت گوشت دام‌های کشتار شده در این روز از سوی اداره‌ کل دامپزشکی استان قزوین و ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها اقداماتی انجام شده است.

بخوانید:  اروپا بیشتر از ایران به توافق نیاز دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ مهدی جلوخانی در این باره اظهارداشت: به منظور ارتقاء سطح سلامت مردم و جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام‌ در روز عید سعید قربان 30 اکیپ ثابت و سیار شامل کارشناسان دامپزشکی و روحانیون ناظر ذبح شرعی آماده ارائه خدمات رایگان هستند.

 



منبع

جلوخانی اضافه کرد: توزیع پوستر و بروشور مرتبط با عید سعید قربان، تهیه پلاکارد و نصب بر روی خودروهای اکیپ‌های سیار بازرسی بهداشتی دامپزشکی و ناظران ذبح شرعی، ارسال پیامک با موضوع پیام بهداشتی، هماهنگی با دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌ کل دامپزشکی برای مکاتبه با ائمه جمعه و جماعات و اعزام روحانیون به همراه اکیپ‌های بازرسی بهداشتی با هدف نظارت بر ذبح شرعی دام‌ها از دیگر اقدامات اداره‌ کل دامپزشکی استان قزوین در روز عید سعید قربان است.

جلوخانی به مردم توصیه کرد از کشتار دام در محیط های خارج از کشتارگاه و نیز تماس بی مورد با دام زنده به علت احتمال وجود انگلهای خارجی ناقل بیماری تب کریمه – کنگو خودداری کرده و از مصرف لاشه دام بلافاصله پس از ذبح پرهیز کنند.

وی یادآورشد: معاینات دام زنده قبل از کشتار، بازرسی‌های بهداشتی پس از کشتار دام و نظارت‌های شرعی در زمان کشتار دام که روز عید قربان از سوی کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین و شبکه‌های دامپزشکی تابعه صورت می‌گیرد، رایگان است.

این مسئول بیان کرد: معاینات قبل از کشتار دام، در میادین عرضه دام، استقرار 30 اکیپ ثابت و سیار بازرسی بهداشتی گوشت و نظارت بر ذبح شرعی از ساعات اولیه صبح تا ساعت ۱۳ روز عید قربان در محل اداره‌ کل و ادارات دامپزشکی شهرستان‌های تابعه، استقرار اکیپ‌های ویژه بازرسی بهداشتی و ناظر ذبح شرعی در کشتارگاه‌های دام استان قزوین است.

بخوانید:  ابداع روشی ساده و ایمن برای تولید هیدروژن