47 درصد از مجموع دانشمندان کشور مرتبط با حوزه سلامت هستند



به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان رضوی، دکتر یونس پناهی در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار کرد: نکته مهم و شاخص  دولت مردمی سیزدهم در حوزه سلامت، توسعه اقدامات فناورانه بود و در این رابطه باید اشاره کنیم که دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های کشور بود و در این دانشگاه افتتاح نخستین پژوهشگاه سلامت کشور را داشتیم که مزین به نام شهید آیت الله رئیسی شده است.

وی اضافه کرد: در طی این سال‌ها مجموعه‌ای از کارهای تحقیقاتی در حوزه سلامت انجام شد که مهمترین آن پژوهشگاه شهید آیت الله رئیسی مشهد بود و قرار بود این پژوهشگاه توسط رئیس جمهور شهیدمان افتتاح شود که متأسفانه حادثه تلخ ورزقان رخ داد و ما به پاس زحمات و خدمات سیدالشهداء خدمت، این پژوهشگاه را به نام شهید آیت الله رئیسی نامگذاری کردیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حوزه سلامت یک اکوسیستم فناوری در کشور ایجاد شد، خاطرنشان کرد: در طی سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ تعداد ۲۵ مرکز رشد فناوری سلامت در نقاط مختلف کشور فعال شد که این عدد به نسبت موارد موجود در سال ۱۴۰۱ رشد ۲۱.۷ درصدی داشت.

دکتر پناهی تأکید کرد: در طی این مدت ۵ پارک علم و فناوری سلامت در کشور ایجاد شد و پارک‌ها‌ی فعال در این حوزه به ۱۵ مورد رسید؛ همچنین تدوین شتابنده‌ها را هم داشتیم و با اضافه شدن ۸۲۶ اختراع جدید شاهد رشد ۴۲ درصدی در این حوزه بودیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ۵۳۲ محصول تجاری سازی شده به ۷۴۰ مورد رسیده و در این حوزه با رشد ۳۹ درصدی مواجه بودیم، بیان کرد: در طی این سال‌ها افزایش ۱۹۳۵ محصول را در حوزه سلامت داشتیم و عدد ۲۱۳۸ مورد سال ۱۴۰۰ به ۴۰۷۳ مورد رسیده که رشد ۹۵ درصدی این حوزه را نشان می‌دهد.

بخوانید:  برگزاری جشن ازدواج دانشجویان در مسجد مقدس جمکران

دکتر پناهی افزود: در حوزه تولید علم،  رشد ۴۲ درصدی در این بخش توسط اعضای هیأت‌ علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشتیم و به ازای هر عضو هیأت علمی ۱.۳۴ مورد تولید علم داریم.

وی با تأکید بر اینکه بیش از ۳۰۰ دانشمند یک درصدی در میان هیأت علمی‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم، گفت: ۴۷ درصد از مجموع دانشمندان کشور مرتبط با حوزه سلامت و بالاترین گروه آن مرتبط با حوزه دارو هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی در طول ۳ سال اخیر ورود خوبی در رتبه بندی های بین‌المللی تایمز، گایدن داشتند و دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و تبریز رشد خوبی در این حوزه داشتند و ما دانشگاه‌ها را به یک دانشگاه مسئله محور تبدیل کردیم و در ادامه نیز به ‌دنبال رسیدن به نسل‌های ۳ و ۴ هم هستیم.

دکتر پناهی با ذکر این نکته که از ظرفیت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی برای حل مسائل و مشکلات مرتبط با حوزه سلامت استفاده کردیم، تأکید کرد: همچنین از ظرفیت هیأت علمی‌ها و نخبگان دانشگاهی به‌طور ویژه و از ظرفیت‌های ویژه هر دانشگاه و دانشکده نیز به‌طور خاص استفاده کردیم.

وی تصریح کرد: بحث عدالت در سلامت به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفته تا همه محققان به منابع موردنیاز دسترسی داشته باشند و بتوانند در موضوع علم و فناوری نقش آفرین باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: مشهد جایگاه قابل قبولی در حوزه علم و فناوری دارد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان یک دانشگاه نسل ۳ جزء دانشگاه‌های برتر بوده و هر ساله در جشنواره رازی نماینده این دانشگاه را در میان برگزیدگان داریم.

بخوانید:  ایران پنجمین کشور دارای توان ساخت دستگاه همودیالیز

دکتر پناهی خاطرنشان کرد: در دولت مردمی سیزدهم طرح‌های قابل قبولی در حوزه سلامت اجرا شد و از دولت آینده می‌خواهیم که یادگار ابراهیم را حفظ کند و هزینه‌های سلامت را به حداقل برساند و از ظرفیت پژوهش برای توسعه حوزه فناوری و حل مسائل و مشکلات کشور به نحو احسن استفاده نماید.

وی بیان کرد: همچنین باید از ظرفیت تمامی ۷۲ دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی کشور استفاده شود و این موضوع تنها به چند دانشگاه و دانشکده محدود توجه نشود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان گفت: تغییر و تحولات خوبی در حوزه زیرساختی انجام شد و امیدواریم که راه پرافتخار شهید جمهور، آیت الله رئیسی به‌خوبی توسط دولتمردان دولت چهاردهم ادامه یابد.



منبع