9 هکتار از حریم رودخانه ها در استان قزوین رفع تصرف شد

منصوری گفت: از همه کسانی که قصد خرید اراضی کشاورزی و باغی را دارند درخواست می کنیم محدوده حریم اراضی را از شرکت آب منطقه ای استعلام کنند زیرا رودخانه ها از انفال محسوب شده و صیانت از آنها وظیفه دستگاههای متولی ا ست.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: تجاوز به حریم رودخانه ها می تواند به اراضی و محدوده اراضی پایین دست رودخانه ها نیز آسیب وارد کرده و نفوذ آب به منابع آب زیرزمینی را دچار چالش کند.

منصوری بیان کرد: از آنجا که رودخانه تنها مسیر عبور سیل است اگر با تخلف برخی افراد این حریم با دیوارکشی و حصار کشی، محدود شود، عبور سیلاب از آن متوقف شده و تخریب و شستشوی ساحل و تحمیل مصالح مازاد به رودخانه را موجب می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین اضافه کرد: برای آزادسازی ابتدا شناسایی محدوده و تعیین حد و حدود منطقه انجام می شود و پس از تطبیق آن با نقشه ها، در صورت لزوم به شوراها و دهیاریها اطلاع رسانی می شود و سپس مراحل دریافت دستور قضایی و ورود نیروی انتطامی برای قلع و قمع صورت می گیرد.

وی بیان کرد: در شهرستان قزوین در رودخانه باراجین و نجف آباد حدود 160 مورد تصرف شناسایی شده که در یک ماه آینده نسبت به قلع و قمع آن تا پایان شهریور اقدام خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین اضافه کرد: بیشتر متخلفان افراد غیر بومی و کسانی هستند که اراضی باغی و کشاورزی را در بنگاههای معاملات ملکی بدون استعلام از دستگاههای ذیربط خریداری می کنند و با محدوده حریم رودخانه ها آشنا نیستند.

بخوانید:  ترانزیستور اثر میدانی مبتنی بر گرافن و استفاده آن در تشخیص طبی

رفع تصرف

رفع تصرف ۴۵

وی اضافه کرد: تصرف حریم و بستر رودخانه ها می تواند آسیب های جبران ناپذیری به محیط زیست واردکرده و هزینه های سنگینی مالی و جانی را به بهره برداران نیز تحمیل کند لذا بایستی با نظارت و رصد فعالیتها مراقب باشیم تا حریم رودخانه ها مورد تجاوز و آسیب قرار نگیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ حمید منصوری در خصوص اقدامات انجام شده در رفع تصرف از حریم رودخانه های استان اظهارداشت: در استان قزوین 33 هزار کیلومتر رودخانه و مسیل داریم که از نظر قانونی مشابه هم هستند و باید رفع تصرف و آزادسازی حریم به صورت مستمر در آنها صورت گیرد.

وی اظهارداشت: بیشترین تخلف و تجاوز به حریم رودخانه های استان شامل دیوارکشی، فنس کشی، غرس درخت، ویلاسازی و ساخت اتاقک های کارگری است.

رفع تصرف ۲

وی اظهارداشت: اگر زمینی در نزدیکی و حتی اطراف رودخانه باشد می تواند برای صاحبان آن نیز در زمان سیلاب بسیار خطرناک باشد و جان و مالشان را تهدید کند  لذا انتظار داریم موضوع حریم بستر و محدوده رودخانه ها را جدی بگیرند و از تجاوز به حریم آن جدا خودداری کنند.

این کارشناس تصریح کرد: امسال در محدوده رودخانه زیاران در شهرستان آبیک 62 مورد رفع تصرف به  مساحت 5.5 هکتار و در منطقه رزجرد که اخیرا آغاز شده حدود 5 هزار متر و قزوین 2.5 هکتار و  محدوده بویین زهرا یک هکتار از حریم رودخانه ها رفع تصرف صورت گرفته است.

منصوری اضافه کرد: در سال گذشته 26 هکتار از مساحت رودخانه ها رفع تصرف شد که بیشترین اقدامات در محدوده مناطق الموت و بویین زهرا بوده است.

بخوانید:  پرداخت ۸۳ هزار میلیارد تومان به گندم‌کاران /بسته حمایتی برای حوزه دام داده می شود

منصوری در ادامه گفت: به طور  میانگین سالانه 30 هکتار از حریم رودخانه ها در استان رفع تصرف می شود که این کار حدود 2 میلیارد تومان هزینه دارد.

هنگام خرید اراضی کشاورزی از آب منطقه ای استعلام بگیرید

انتهای پیام  



منبع وی اضافه کرد: این افراد پس از خرید اراضی نسبت به دیوارکشی و یا ساخت آلاچیق و اتاقک کارگری در حریم اقدام می کنند و چون محدوده را نمی دانند معمولا وارد حریم قانونی رودخانه ها می شوند که پس از مدتی در صورت قلع و قمع بناهای ساخته شده دچار ضرر و زیان می شوند.

سالانه 30 هکتار رفع تصرف در رودخانه های استان

وی اظهارداشت: رودخانه ها در واقع نوعی کریدور هوایی محسوب می شوند که در تلطیف هوا نقش مهمی دارند و سلامت محیط زیست را تضمین می کنند و صیانت از آنها رسالتی مهم و حساس است.