آیا تئاتر تجارت است؟
او ادامه داد: در دههی چهل بزرگانی مانند: «علی نصیریان» و… هفتهای یکبار از صحنهی تئاتر به تلوزیون میرفتند و در واقع تئاتر زنده اجرا میکردند و مردم به طرز عجیبی با این تئاترها اُِخت شده بودند. اما متاسفانه رفته رفته این علاقه از بین رفت چرا که تلویزیون دیگر برای هنرمندان این رشته فرصتی را در نظر نگرفت. به عقیدهی من در این برهه از زمان بهترین کار ورود تلویزیون به ماجراست. اگر بحث بودجه را مطرح کنند صراحتا عرض میکنم که دروغ میگویند. چرا که با پول ساخت یک سریال میتوان 20_30 تئاتر متفاوت ساخت. ما با تئاتر میتوانیم جامعه را اصلاح کرده و انواع و اقسام مشکلات را حل کنیم. چون تئاتر آیینهی جامعه است اما همیشه مورد آن کم لطفی میشود.
او در آخر گفت: از آنجایی که این روزها رسانههای ما الاخصوص رسانههای تصویری از ماهیت واقعی خودشان فاصله گرفتهاند تئاتر به شدت رشد و خودش را با نیازهای جامعه یکی کرده است. به همین دلیل سرمایهگذاری بخش خصوصی میتواند با ماهیت سیاستگذاری درست شکل بگیرد. بخش خصوصی اگر مورد حمایت قرار بگیرد و دولت آن را رقیب خودش نداند ما رشد بیشتری را در این حوزه خواهیم دید.
با موضوع اوضاع و احوال تئاتر و تعطیلی سالنهای خصوصی به سراغ «امیر دژاکام» کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون رفتهایم که سالها در این حیطه حضور فعالی داشته است.
خبرنگار: تبسم کشاورز
گیلآبادی در خصوص بیشتر باز کردن پای سرمایهگذارها در تئاتر گفت: برعکس نگاه بسیاری از دوستان معتقدم که تئاتر پر مخاطب است. انسداد برخی از رسانهها و عدم بازآفرینی ماموریت تازهی آنها و حتی سیاستگذاریهای غلط در مدیوم سینما و… موجب شده است که تئاتر مورد اقبال بیشتری قرار بگیرد. از سوی دیگر به دلیل رشد فکری، فرهنگی و کتابخوان شدن بخشی از جامعه افراد گرایش بیشتری به تئاتر پیدا کردهاند که این موجب ماهیت رونق تئاتر میشود.
کارگردان تئاتر «امپراتور و آنجلو» ادامه داد: نوع دیگری از تئاتر که در دنیا وجود دارد تئاتر تجاری است. یعنی یک سرمایهگذار با پول هنگفتی اثری را برای سرگرمی روی صحنه میبرد که مغزی ندارد. این گونه نمایش در همه جای دنیا وجود دارد. منتها فرقش با ایران این است که در کشورهای دیگر همه نوع تئاتر از تجاری و آموزشی گرفته تا فلسفی در کنار هم کار میکنند. کنار هم قرار گرفتن انواع گونههای نمایش نشاندهندهی این است که تئاتر سالم است و یک گونه نمایش بار همه را به دوش نمیکشد.
تئاتر عشق و مدیری خوب میخواهد تا تواناییهای این هنر را به درستی حس کرده و به این هنر مهم بها بدهد. به یاد دارم اوایل کرونا با مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی صحبت کردم و به ایشان گفتم از آنجایی که نمیدانیم این ویروس تا چه زمانی طول میکشد و مکان مناسبی را هم برای اجرا نداریم پس بهتر است تلوزیون را وارد این ماجرا کنیم. ایشان از این طرح استقبال کردند و قرار شد تدابیری اندیشیده شود اما نتیجهای نداشت.
تئاتر با وجود پیشینهی غنی و تاریخی که دارد به مثابهی هنری تفکیک نشده میماند که همیشه وضعیتی بین بودن و نبودن را تجربه میکند. به همین دلیل طی سالهای گذشته اهالی تئاتر برای برونرفت از این وضعیت و سر و سامان دادن به اقتصاد سالنها، فضاهایی خصوصی را تاسیس کردند که بتوانند به فراگیری و اقتصاد این هنر توجه بیشتری داشته باشند. البته باید به این نکته اشاره شود که امر خصوصیسازی هم معضلات و مشکلات خاص خودش را داشته است.
او ادامه داد: در تمام سالنهای تئاتر دنیا مانند: فیلیپین، کره، رمانی، روسیه و… که من به آنها سفر کردهام حمامهایی جداگانه برای زنها و مردها در نظر گرفته شده است. این قضیه جزو الزامات است. بازیگر گریم میشود، گل مالی میشود، دچار استرس میشود بنابراین دوش گرفتن جزو ریکاوری یک بازیگر به حساب میآید. آنوقت ما در ایران از داشتن سادهترین امکانات هم محروم هستیم.
نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف