واکنش خزانه‌داری آمریکا به روسیه و چین برای کنار گذاشتن دلار

یلن در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: مطمئناً می‌خواهم دلار به‌عنوان ارز ذخیره جهان باقی بماند و این انگیزه وجود دارد که روسیه و چین باید تلاش کنند تا سیستم دیگری را توسعه دهند تا از کاربری دلار اجتناب کند. این مقام وزارت خزانه داری ادعا کرد که دستیابی مسکو و پکن به هدف خود، بسیار دشوار خواهد بود.





منبع

در مقابل، سهم دلار و یورو در حساب صادرات روسیه در سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافت و از ۶۵ درصد در ژانویه ۲۰۲۲ به ۴۶ درصد در ماه دسامبر رسید. بر اساس داده‌های مسکو، در ماه فوریه، یوان برای اولین بار در تاریخ روسیه، از دلار پیشی گرفت و به عنوان پرمعامله‌ترین ارز در بازار روسیه پیشی گرفت.

انتهای پیام/







|

روسیه در سال ۲۰۱۴، زمانی که کشور‌های غربی پس از رای به جدایی کریمه از اوکراین و اتحاد مجدد با روسیه، تحریم‌هایی را اعمال کردند، دلار زدایی اقتصاد خود را آغاز کرد. این روند پس از مسدود شدن بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی روسیه و سایر دارایی‌ها توسط غرب در سال گذشته، تسریع شده است.

بخوانید:  نوع مناسبات بین ایران و عربستان بر روندهای منطقه‌ای اثرگذار است/عربستان سعودی احساس کرد قطعی روابط با ایران به نفع آن نیست