آمریکا درحال تنبیه دانشجویان معترض است



به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری برنا، براساس گزارش منابع خبری آمریکایی، دانشجویان معترض به جنگ اسرائیل علیه غزه توسط دانشگاه‌های آمریکا درحال تنبیه شدن هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس، صد‌ها دانشجو در ایالات متحده به دلیل شرکت در تظاهرات حامی فلسطین دستگیر، تعلیق، مشروط و در موارد نادری از دانشگاه‌های خود اخراج می‌شوند و بسیاری هنوز منتظر شنیدن عواقب کامل اقدامات خود هستند.

هفته گذشته، بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه کلمبیا و کالج بارنارد این دانشگاه “تظاهراتی برای حمایت از دانشجویان ما” برگزار کردند و بازداشت‌های بی رویه دانشجویان را محکوم کردند و خواستار رفع تعلیق شدند.

سرکوب‌ها در تعدادی از پردیس‌ها در روز شنبه ادامه یافت. طبق گزارش نشریه هیل، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز توسط نیرو‌های پلیس محاصره شده بود. بیش از ۲۰۰ نفر در تعدادی از دانشگاه‌ها از جمله ۸۰ دانشجو اواخر روز شنبه در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس دستگیر شدند.

آسوشیتدپرس در آخر نوشت که موضوع این است که آیا مسئولین دانشگاه‌ها و مجریان قانون، دانشجویان را از اتهامات وارده پاک می‌کنند، یا اینکه تعلیق و سوابق قانونی آنها را تا زندگی بزرگسالی دنبال خواهد کرد.

دستگیری ۷۰۰ دانشجو در دستکم ۱۵ دانشگاه آمریکا در بیش از یک هفته

تارنمایی آمریکایی اکسیوس گزارش داد حدود ۷۰۰ نفر در اعتراضات حامی فلسطین در حداقل ۱۵ دانشگاه در سراسر آمریکا در بیش از یک هفته دستگیر شده اند.

این رسانه آمریکایی افزود: ده‌ها تظاهرات در مقیاس کوچکتر در دانشگاه شاهد درگیری بین تظاهرات کنندگان و پلیس نبوده است.

دانشجویان در ۱۷ آوریل پس از شهادت مینوچه نعمت شفیق رئیس دانشگاه کلمبیا در مقابل کنگره، اردوگاهی را در محوطه این دانشگاه کلمبیا برپا کردند. او بیش از همتایانش در هاروارد و پن در طول شهادت‌های مشابه قبلی، با قانون‌گذارانی که از اعتراضات دانشجویی انتقاد می‌کردند، همسو بود.

بخوانید:  یزد کجا بریم؟

در ۱۸ آوریل، شفیق از اداره پلیس نیویورک خواست تا اردوگاه دانشجویان را جمع کند. از آن زمان، اردوگاه‌های همبستگی و تحصن‌ها در دانشگاه‌های سراسر آمریکا برپا شده است. تظاهرات دانشجویی علیه جنگ غزه بیش از شش ماه است که در سراسر آمریکا در حال برگزاری است، اما این تظاهرات با حوادث هفته گذشته شدت گرفت.

دانشجویان از دانشگاه‌هایشان خواسته اند که با کسب‌وکار‌هایی که با اسرائیل و کسانی که از جنگ در غزه حمایت می‌کنند، روابط مالی دارند، روابط خود را قطع کنند.

سازمان دانشجویی آپارتاید دایوست دانشگاه کلمبیا همچنین از این دانشگاه خواسته است تا به حضور پلیس در محوطه دانشگاه پایان دهد و روابط خود را با مؤسسات دانشگاهی اسرائیل قطع کند.

ائتلاف «عدم مرگ» دانشگاه کالیفرنیای جنوبی خواستار عفو کامل دانشجویان، کارکنان و اساتیدی شده که به دلیل فعالیت‌های طرفدار فلسطین تنبیه شده‌اند. اردوگاه‌ها و تحصن‌ها عمدتاً مسالمت آمیز بوده و تا زمانی که پلیس مداخله نکرده است، درگیری در آنها اندک بوده است.

بیشتر بازداشت‌ها با استناد به ورود غیرقانونی به دانشگاه‌ها بوده است. سازمان‌های حقوق مدنی “سرکوب سخنرانی و اعتراضات” را غیرقانونی و این اقدامات را محکوم کرده اند.

حمایت از مردم غزه و اعتراض‌ها به سیاست‌های دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حمایت همه جانبه از رژیم اسرائیل، این بار از سوی اقشار مختلف دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا آغاز شده است. از زمان شروع اعتراض‌ها به جنگ اسرائیل در غزه با عنوان «جنبش همبستگی با غزه» از دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا و سرایت آن به سایر دانشگاه‌های آمریکا بر اساس گزارش رویترز، حدود ۵۵۰ نفر دستگیر شده اند.

بخوانید:  اوقات شرعی کرج در ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ 

این اعتراض‌ها در پی حمایت‌های همه جانبه دولت بایدن از اسرائیل و کشتار بی وقفه مردم غزه به تلافی شکست این رژیم در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و نیز عدم اجرای هرگونه آتش بس فوری و به منظور پایان دادن به کمک‌های نظامی و امنیتی واشنگتن به تل آویو صورت گرفته است.

استفاده از خشونت و ابزار‌های پلیسی برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعا‌های آن کشور در باره اصل آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می‌سازد.

اینگونه سرکوب‌های خشونت آمیز در امتداد سیاست حمایت علنی از کشتار‌ها و جنایات جنگی اسرائیل به شمار می‌رود و موجب تشویق آن رژیم به ادامه تنش آفرینی، جنگ افروزی و نسل کشی خواهد شد.

این تجمعات اعتراضی همچنین نشانه خشم و نگرانی فزاینده وجدان‌های بیدار در آمریکا، از جمله جامعه مسلمانان آن کشور، و نیز نگرانی‌های روزافزون جامعه جهانی نسبت به استمرار و تقویت حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی و گسترده دولت و کنگره آمریکا از جنایات جنگی و نسل کشی در فلسطین و نادیده گرفتن حقوق بشر و بین الملل است.

انتهای پیام/



منبع