با این وجود، اثربخشی روش مذکور (استفاده از رباتهای مجهز به واقعیت مجازی برای آموزش موسیقی) با انجام تحلیلهای آماری بر روی دادههای عملکرد کودک در طول جلسات آموزش موسیقی که با استفاده از کدگذاری ویدیویی و سیستم ارزیابی خودکار پیشنهادی بهدست آمد، اثبات شد.
گروهی از دانشمندان ایرانی از یک ربات مجهز به واقعیت مجازی و آلات موسیقی مجازی ، برای آموزش به کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده کردند و شاهد تغییرات اندکی در ارتقای توان موسیقایی آنها بودند.
محققان با تجزیه و تحلیل آزمونهای روانشناختی و پرسشنامههای انجامشده توسط روانشناس، شاهد ارتقای اندک مهارتهای شناختی کودکان بودند.
آزاده شریعتی محقق کالج لندن با همکاری جمعی از محققان در ایران از جمله علیرضا طاهری، محمد مختاری، رزیتا حیدری، معلی مقداری و مینو عالمی طی پژوهشی امکان اجرای برنامههای آموزش موسیقی مجازی با استفاده از سیستمهای ارزیابی خودکار را برای کودکان مبتلا به اتیسم در مراکز درمانی-تحقیقاتی بدون نیاز به خرید یک ربات و در نتیجه امکان ارائه برنامه در مقیاس وسیعتر با هزینه کمتر را ارزیابی کردند.
به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت طی این جلسات روندی صعودی در توانایی موسیقایی شرکت کنندگان نشان داده شد و همین امر تحقیقات آتی در این زمینه را تضمین میکند.
به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ امروزه واقعیت مجازی یک فناوری در حال توسعه است که در زمینههای مختلفی نیز کاربرد دارد. کودکان مبتلا به اوتیسم از جمله کاربرانی هستند که نیازمند آموزش بوده و تعاملات اجتماعی ضعیفی دارند. واقعیت مجازی میتواند به آنها کمک کند تا مهارتهای اجتماعی خود را از طریق شبیه سازی در دنیای واقعی بهبود بخشند.
در همین راستا طی ۲۰ هفته ، جلساتی برای پنج کودک مبتلا به اتیسم در سنین ۶ تا ۸ سال انجام شد که شامل جلسه پایه، پیش آزمون، جلسات آموزشی، آزمون پس از تکمیل کلاسها و یک آزمون پیگیری بود.