بازگشایی دستکند تفرش در دستور کار است

فرماندار شهرستان تفرش ادامه داد: نصب ژنراتور، بلندگو آنلاین، کشویی شدن درب ورود و خروج از جمله اقداماتی است که با هدف تسهیل و استفاده مطلوب توسط گردشگران و مسافران نوروزی در این دستکند در حال انجام است.

هر چند تعیین کاربری دقیق این دستکند تا انجام مطالعات بعدی با توجه به حجم وسیع و تعدد فضاهای آن امکانپذیر نیست، اما امکان وجود یک سکونتگاه بزرگ زیرزمینی با فضاهای مرتبط با آن دور از ذهن نیست.

در نتیجه بررسی‌ها و کاوش‌ها، شواهدی از طبقات اصلی محوطه یافت شده که شامل فضاهای معماری مسکونی با اتاق‌هایی به ابعاد میانگین ٣ در ٤ متر، شواهدی از قنات قدیمی شهر و یک آب انبار از مهمترین یافته‌های فصل دوم کاوش در دستکند زیرزمینی تفرش است.

وی بیان کرد: اکنون کارشناس سه نفره در حال بازسازی است و تا قبل از سال جدید ۲۴ یا ۲۵ اسفند بازگشایی این اثر انجام می‌شود.

چهار هزار و ۵۰۰ قطعه سفال، کاشی‌های زرین فام و لاجوردی در فصل اول این کاوش به دست آمد که تا قبل از مطالعه جامع، قدمت این دستکند را می‌توان بین سده‌های پنج تا ۱۰ هجری قمری تخمین زد.



منبع

دستکند زیرزمینی تفرش در زیر بافت، شهر تفرش واقع شده و با ٢٠٠ هکتار وسعت یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های زیرزمینی در ایران و خاورمیانه است که به استناد داده‌های باستان‌شناسی در دوره سلجوقی ساخته شده و تا دوره صفوی مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش برنا از مرکزی ، «جواد اتابکی» روز چهارشنبه در این خصوص  افزود: بخشی از دستکند در عمق زمین زیرخانه‌ای قرار گرفته که ثبت ملی است و مالک این خانه به خاطر متصاعد شدن بخار از ۲ حلقه چاه، نگران رطوبت در خانه تاریخی خود شده و به دستگاه قضا شکایت کرده است.

بخوانید:  دیدار سردار رادان با خانواده شهید برزگرپور/رونمایی از کتاب «هم‌رفیق»