برزیل استفاده از هوش‌مصنوعی در انتخابات را ممنوع می‌کند



به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ ویدئوها و تصاویر تولیدشده با هوش مصنوعی با اهداف سیاسی در سالی پر از انتخابات، می‌توانند نتایج زیان‌باری به همراه داشته باشند. در همین حال برزیل تلاش دارد پیش از برگزاری انتخابات، برای این فناوری قانون‌گذاری کند.

در کشوری با ۲۰۳ میلیون جمعیت که میزان تلفن‌های همراه از جمعیت پیشی می‌گیرد، قانون‌گذاران برزیل تصمیم هفته گذشته استفاده از فناوری جمع عمیق را ممنوع کردند و برای استفاده از این فناوری با اهداف انتخاباتی، خط‌مشی‌هایی تعیین کردند.

توسعه سریع هوش مصنوعی که با عرضه چت جی پی تی در سال ۲۰۲۲ سرعت گرفته، چشم‌انداز جهان آنلاین را تغییر داده و همزمان باعث ترس و نگرانی در مورد آینده شده اما در کشوری که پیش از این هم از انتشار اخبار جعلی سیاسی ضربه خورده، قدرت‌ها از این می‌ترسند که در مورد آنها هم اخبار جعلی منتشر شوند؛ مثلا چندی پیش بود که فایل صوتی از شهردار سائو پائولو منتشر شد که در آن به معملان بخش خود توهین می‌کرد. بعدها منتشر شد که این فایل صوتی جعلی بوده. با توجه به انتخابات شورای شهر در برزیل که اکتبر سال جاری برگزار خواهد شد، این ترس بیشتر هم شده.

طبق قانون برزیل، هر نوع استفاده‌ای از هوش مصنوعی برای اهداف انتخاباتی، باید همراه با نشانه‌ای باشند که گویای استفاده از هوش مصنوعی و برای مردم قابل تشخیص باشد.

اگر نمایندگانی بدون در نظر گرفتن این نکته، از هوش مصنوعی در کمپین‌هایشان استفاده کنند، قانون اجازه می‌دهد که از انتخابات حذف شوند یا اگر انتخاب شده بودند، حکم آنها لغو شود.

بخوانید:  ادارات استان کرمان پنج‌شنبه ۱۵ تیرماه تعطیل هستند

رئیس جمهور برزیل هفته گذشته گفته بود: «واقعیت این است که انسانیت قربانی الگوریتم‌ها شده و توسط هوش مصنوعی دستکاری می‌شود.»

مدیرعامل مرکز امنیت داده برزیل، سازمانی برای حفاظت از داده و حقوق دیجیتال هم گفته:‌ «هیچ راه قطعی برای قانون‌گذاری هوش مصنوعی وجود ندارد.»

وی همچنین به خطرات فریب‌کاری با استفاده از فناوری تشخیص چهره هوش مصنوعی اشاره کرد. آن هم در کشوری که بیش از نیمی از جمعیتش سیاه پوست هستند یا نژادی ترکیبی دارند.

 

انتهای پیام/



منبع