بومی‌سازی شبیه سازهای کامل پروازی یا خرید شبیه‌سازهای خارجی؛گزینه بهتر کدام است؟

در این جلسه همچنین از تجربه و سابقه سازمان‌ها و ایرلاین‌ها در خصوص مالکیت، تعمیر و نگه‌داری و مدیریت شبیه‌ساز FFS cat D هم سخن به میان آمد اینکه آیا برنامه نظام‌مند و فراگیری برای توسعه شبیه‌ساز داشته‌اند و در این زمینه هم برخی از شرکت‌های فعال در زمینه ساخت بخش‌هایی از سیستم‌های این نوع شبیه ساز‌ها مانند سیستم متحرک هیدرولیکی با شش درجه آزادی خبر دادند.

در پایان این جلسه، مقرر شد تا با تشکیل کمیته‌های تخصصی در ستاد اقتصاد دانش بنیان حمل و نقل و فضایی موضوع ساخت و یا تهیه شبیه ساز FFS catD مورد بررسی قرار گیرد.

در نهایت، این پرسش کلیدی در این جلسه مطرح شد که چقدر می‌توان به ایجاد سازمانی با کمترین هزینه و متناسب با ظرفیت‌های موجود امید بست که مقبول همه ایرلاین‌ها بوده و خدمت‌رسانی مطلوب داشته باشد.

گفتنی است، سیمولاتور‌های کامل پرواز (FFS) که به شبیه ساز پایه متحرک هم موسوم‌اند از پرکاربردترین شبیه‌ساز‌های پروازی در آموزش‌ها و تمرین‌های خلبانی هستند که سطوح مختلفی از A تا D را شامل می‌شوند. سطح D این سیمولاتور‌ها که کامل‌ترین نوع شبیه‌ساز پرواز محسوب می‌شود قادر است بسیاری از سناریو‌های اضطراری پرواز را شبیه‌سازی کند.
در این سیمولاتورها، شش جک هیدرولیکی یا الکتریکی کار شبیه‌سازی پرواز را انجام می‌دهند و امکان حرکت‌های شش درجه آزاد را برای خلبان ایجاد می‌کنند. این سیمولاتور‌ها که محیط کابین و سیستم‌های داخل آن و فضا و حتی صدا‌های پیرامون هواپیما را به شکلی کاملا واقعی شبیه سازی می‌کنند برخلاف سیمولاتور‌های پایه ثابت که بیشتر جنبه آموزشی دارند به صورت مستمر توسط خدمه پروازی استفاده می‌شوند و به دلیل بازار بزرگی که دارند گاه به صورت شبانه روزی در مراکز شبیه سازی پرواز مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.
انتهای پیام/

بخوانید:  نمایشگاه بین المللی قرآن



منبع خبرگزاری برنا؛ هدف از برگزاری این جلسه رسیدن به نتایجی در خصوص ساخت شبیه ساز پروازی FFS catD بود. برخی از حاضران بر این باور بودند که ساخت بومی این شبیه‌سازها، توجیه اقتصادی ندارد و دولت باید به این مقوله ورود کند و در مقابل، برخی بر ساخت بومی سیمیلاتور‌ها تاکید داشتند و ضرورت این امر را هزینه بالای نگه‌داری سیمیلاتور‌های خارجی و مشکل دسترسی به کارخانه‌های سازنده عنوان کردند.