بیش از 86 درصد کارگران صنعت چاپ زیر دیپلم هستند/ ارتقای دانش فنی صنعت درگرو آموزش نیروی انسانی

وی ادامه داد: امروزه صنعت چاپ و بسته‌بندی، یکی از کلیدی‌ترین و پرکاربردترین صنایع در جهان به‌شمار می‌آید و ماشین‌آلات و تجهیزات چاپ، روز‌به‌روز در حال تحول و بهینه‌سازی‌اند. با این حساب، صنعت چاپ ایران برای توسعه، علاوه بر نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات، دغدغه‌ی دیگری هم به نام نیروی متخصص دارد و براساس آمار رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با وجود این‌که صنعت چاپ، استراتژیک و پیشران است اما حدود 86 درصد نیروهای انسانی آن زیر دیپلم هستند.

وی تأکید کرد: آن‌چه که دنیای چاپ و بازار را از هم متمایز می‌سازد، دانش فنی است و این دانش به معنی توجه به مقوله‌های مرتبط با صنعت چاپ، استانداردهای موجود، تولید محصول و فرایندهای پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ است. به همین دلیل است که معتقدم درصورتی که سیاست‌های تشویقی خاصی برای صنعت چاپ و بسته‌بندی در نظر گرفته شود، می‌توان با تمهیداتی که کارفرمایان در دستور کار قرار می‌دهند، صفت نامطلوب سخت و زیان‌آور را از محیط و شغل چاپخانه‌داران حذف کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان رضوی، میلاد مشرقی کارآفرین و صادرکننده نمونه صنعت چاپ خراسان رضوی ضمن واکاوی دلایل نام‌گذاری صنعت چاپ به‌عنوان یک شغل سخت و زیان‎آور اظهار کرد: همانطور که می‌دانید صفت سخت و زیان‌آوری به کارهایی الحاق می‌گردد که برخی عوامل در محیط کار غیراستاندارد بوده و کارگر به‌ناچار در آن محیط اشتغال بکار داشته باشد. در این حوزه نیز مشاغل سخت و زیان‌آور به دو گروه دسته‌بندی می‌شود؛ اولاً مشاغلی که می‌توان با به‌کارگیری برخی تمهیدات توسط کارفرما این صفت را از محیط و شغل حذف کرد و دوماً مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان‌آور هستند و می‌توان صفت آن‌ها را کاهش داد ولی کماکان صفت سخت و زیان‌آوری آن‌ها حفظ می‌شود.

بخوانید:  روزانه چند قاشق غذا خوری شکر باید مصرف کرد؟

مشرقی در تشریح علت فعالیت کارگران با تحصیلات پایین و غیرمتخصص در صنعت چاپ استان گفت: بدون شک در تمام ادوار تاریخ کسب‌وکار، نیروی انسانی بخش تأثیرگذار و بسیار مهم محسوب می‌شود اما در صنعت چاپ و بخش نیروی انسانی آن، دیر زمانی است که بحران نیروی کار بیشتر و بیشتر شود زیرا با کاهش چشمگیر ارزش پول و فوران روزافزون تورم شاهد خروج گسترده نیروی کار متخصص از اکثر صنایع بخصوص صنعت چاپ کشور هستیم.

این کارآفرین و صادرکننده نمونه صنعت چاپ استان خاطرنشان کرد: حقیقت امروز این است که کسب‌وکار چاپی‌ها روبه‌راه نیست. دخل‌وخرج کردن این روزها آسان نیست. مواد مصرفی گران، ماشین‌ها فرسوده، قطعه یدکی نایاب، هزینه‌ها اغلب دلاری و درآمدها ریالی است. سفارش‌ها هم از نظر تعداد و تیراژ هر روز کاهش می‌یابد. به همین دلیل، به‌ناچار و به حکم تورم، چاپخانه‌داران هم قیمت‌ها را قدری بالا می‌برند، اما بازار کشش ندارد و باز آن‌ها زیر تعرفه کار می‌کند. در چنین شرایطی اما از سوی دیگر، دولت نیز هر سال و حتی هر فصل، دامنه و مبنای مالیات را گسترده‌تر و شیوه‌های وصول را محکم‌تر می‌کند.

این فعال صنعت چاپ تصریح کرد: یکی از رمزهای موفقیت واحدهای پیشرو و موفق در صنعت چاپ کشور، به‌کارگیری و استخدام نیرو‌های تحصیل‌کرده و دانشگاهی است که متأسفانه در شرایط حاضر غیرممکن شده است. علاوه بر این، عدم برنامه‌ریزی و هزار علت و نارسایی دیگر، نیروی متخصص صنعت چاپ ایران را از تخصص خود دور کرده و این درحالی است که دستیابی به فن‌آوری و تکنولوژی‌های جدید و بهره‌مندی از این امکانات بدون وجود نیروی انسانی توانمند، امکان‌پذیر نیست.

بخوانید:  آیا فضانوردان دیرتر پیر می شوند؟

وی بیان کرد: البته از این موضوع مهم هم نباید غافل شویم که صنعت چاپ به دلیل اینکه حرفه پول‌سازی نیست و به لحاظ بدنی وبرای موففقیت تلاشهای زیادی  را می‌طلبد، کمتر کسی جذب  می‌شود و از آن استقبال می‌کند.

86 درصد کارگران صنعت چاپ، زیر دیپلم هستند

 



منبع

ارتقای دانش فنی درگرو آموزش نیروی انسانی

وی افزود: جالب اینجاست که به‌طور کلی، چاپخانه‌ها مشمول گروه الف هستند اما از سوی نهادهای حاکمیتی و مسئولان امر، حمایتی از آن‌ها برای اتخاذ تمهیدات صورت نمی‌گیرد.