وی درباره آموزش زبان های مختلف در مدارس تصریح کرد: این موضوع نیازمند تصویب شورای عالی آموزش و پرورش است اما در حال حاضر مدارس به صورت اختیاری می توانند زبان های آلمانی یا فرانسه و ایتالیایی را جایگزین زبان انگلیسی کنند. پیشنهاداتی هم در همین راستا شورای عالی آموزش و پرورش در جلسات آینده در دستور کار دارد.
لطیفی گفت: یکی از محورهای که امسال در کتاب درسی آنرا تغییر دادیم اضافه شدن موضوع سواد رسانه ای و سرفصل ها یا فعالیت هایی ناظر به سواد رسانه ای بود؛ در عین حال این تغییرات نمی تواند حداکثری و بنیادین و مفصل باشد اما ما این کار را کردیم؛ ما دارای هزار عنوان کتاب هستیم؛ چاپ کتاب درسی به گونه ای است که ما باید از شهریور امسال شروع کنیم تا به مهرسال آینده برسد؛ باید 150 میلیون جلد کتاب چاپ شود و اگر زمانبندی عقب و جلو شود نمی توانیم کتاب را به سال آینده برسانیم؛ ظرفیت نیروی انسانی کشور از جهت تخصص و سازمان محدود است لذا همیشه باید اولویت گذاری کنیم .
لطیفی عنوان کرد: ما بخش قابل توجهی از انرژی سازمان خود را بر بازطراحی اساسی گذاشتیم که مقدماتی دارد؛ یکی از این مقدمات بازبینی جدول عناوین دروس است؛ این سوال مطرح می شود که در چه پایه ای چه دروسی باید خوانده شود؟ یا چرا این دروس باید خوانده شود؟ که برخی از انتقادهای جامعه ناظر به این سوالات است مثل چرا باید کتابی به اسم زمین شناسی باشد؟ چرا نباید کتاب مهارت های زندگی باشد؟ بخشی از انرژی هم صرف این مسائل می شود لذا نباید مردم این انتظار رو داشته باشند که در سال آینده حجم قابل توجهی از کتاب ها را بدون درنظر گرفتن مطالعات و تناسبات و هدف گذاری بهم بزنیم؛ تمرکز ما براین است که شایستگی های پایه و مشترک را افزایش دهیم که مردم به این شایستگی ها، مهارت های زندگی می گویند؛ برخی از شایستگی ها ویژگی شخصیتی و هویتی یا فراهویتی است که بیش از یک مهارت مثل هویت اسلامی و تفکر است؛ بخشی از تمرکز ما روی این گونه طراحی هاست که در سال آینده زیاد ظهرو و بروز خواهد داشت؛ از سال 1403و 1404 به بعد هم تغییرات کتاب ها را خواهیم داشت.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: یکسری کتاب های درسی نیازمند تغییر و تحول اساسی هستند یعنی شما یا باید ساختار کتاب را بهم بزنید یا نمی توانید فصل یا صفحه را تغییر دهید؛ اکثر کتاب های ما از نوع کتاب هایی است که باید باز طراحی شود.