توسعه فنآوری می تواند موجب رفاه و آسایش بیشتر مردم شود

رئیس پارک علم و فنآوری بیان کرد: در پارک علم و فنآوری این ظرفیت وجود دارد تا با تلاش جوانان خوش فکر بتوانیم آینده درخشانی را ترسیم کرده و رتبه فنآوری کشور را از 53 به 15 برسانیم.

احمدی تصریح کرد: 42 درصد مقالات دنیا توسط چین، آمریکا، هند و ایران تولید می شود و در زمینه سلول های بنیادی در جهان در رتبه های 10 تا 13 قرار داریم.

رئیس پارک علم و فنآوری یادآورشد: بزودی اتفاقات خوبی در همه حوزه های فناوری رخ خواهد داد و شاهد جهش بزرگی در فناوری خواهیم بود که می تواند به رفاه و آسایش و زندگی بهتر مردم منجر شود.

وی اظهارداشت: امروز  یک درصد دانشجویان برتر جهان را داریم و 200 دانشمند ایرانی در ردیف تراز اول جهان قرار گرفته اند و در حوزه فنآوری جایگاه ما در رتبه چهارم است و پتانسیل عرصه پزشکی و کشاورزی و نانو نشان می دهد در فنآوری هسته ای از سال 81 رشد ما آغاز شده و ایران در ردیف 13 کشور دارنده چرخه سوخت هسته ای شده است.

احمدی اظهارداشت: در بیانیه گام  دوم مقام معظم رهبری تاکید شده با تجربه گذشته باید گام های بعدی محکم تر توسط جوانان نخبه برداشته شود و ما هم لازم است فاصله واقعیت و بایدها را از بین ببریم و با پذیرش مشکلات موجود ابتدا نیازها را بدرستی تشخیص دهیم و با راهکار مناسب با کمک علم و فنآوری برای رفع آن همت کنیم.

احمدی اظهارداشت: 14 کشور پیشرفته در حوزه فنآوری شامل کره جنوبی، سنگاپور، ژاپن، آمریکا، چین، سوئد، سوئیس، دانمارک، فنلاند، کانادا و روسیه است که ایران اسلامی با موفقیت های بدست آمده می تواند در رده پانزدهمین کشور جای گیرد.

بخوانید:  ممنوعیت موقت «ChatGPT» در ایتالیا به دلیل نگرانی از نقض حریم خصوصی

وی اضافه کرد: ارتباط علم و فنآوری دو سویه است زیرا علم موجب فناوری می شود و در گام بعدی این فناوری موجب حرکت ما در مرزهای علمی خواهد شد لذا باید تلاش کنیم تا فاصله رتبه علم و فنآوری خود را کاهش دهیم.

احمدی بیان کرد: در یک دوره در زمینه نرخ رشد 11 برابر متوسط جهانی را تجربه کردیم و اگر در سال 1998 حدود هفت صدم علم دنیا را تولید می کردیم امروز سهم خود را به دو درصد افزایش داده ایم.

photo_2023-03-14_15-36-15 (2)

احمدی بیان کرد: با اقدامات انجام شده خوشبختانه بستر فعالیت های آینده مهیا شده و چشم انداز درخشانی در پیش داریم و مسیرها هموار شده و بزودی در فنآوری هم رتبه های بهتری را کسب خواهیم کرد.

رئیس پارک علم و فنآوری قزوین یادآورشد: همچنین از نظر تولید علم در منطقه در رتبه نخست و در جهان رتبه پانزدهم را داریم و با نرخ رشد 10.4 درصدی در سال 2019 در میان 25 کشور برتر جهان در رتبه دوم قرار گرفته ایم که یک افتخار محسوب می شود.

 





23

انتهای پیام

رئیس پارک علم و فنآوری قزوین تصریح کرد: از مولفه های مهم ارزیابی اقتدار کشورها، دستیابی به علم و فنآوری پیشرفته است که ما در هر چهار حوزه این مولفه ها را کسب کرده ایم. 

احمدی بیان کرد: در حوزه علمی از بیسوادی اکثریت مردم تا ارتقای سطح علمی و افزایش نرخ باسوادی شاهد رشد قابل توجه هستیم و افزایش تعداد دانشگاهها و مدارس و رشد 25 درصدی دانشجویان از دیگر افتخارات بدست آمده در دوران پس از انقلاب است.

بخوانید:  عکسی جالب و قدیمی مشهد از حرم امام رضا

photo_2023-03-14_16-06-39

جعفر احمدی در این مراسم اظهارداشت: جشنواره تقدیر و تکریم از جهادگران علم و فنآوری استان قزوین فرصتی برای شناسایی و حمایت از جوانان خوش فکری است که می توانند آینده درخشانی را برای ایران اسلامی به ارمغان بیاورند.

رتبه 15 در تولید علم و 53 فنآوری در جهان 

این مدیر علمی یادآورشد: فناوری سلول های بنیادی دستاورد دیگر کشور است و با خدمات دکتر آشتیانی به این دستاورد رسیدیم و امروز جایگاه شاخصی داریم و در ردیف 10 کشور برتر جهان هستیم.


آیا این خبر مفید بود؟

وی اظهارداشت: در یک برش تاریخی قبل و بعد از انقلاب باید اذعان کرد با عقب افتادگی در علم و فنآوری در دوران قبل از انقلاب که با سابقه ایران کهن فرهنگی سازگار نبود به لطف خدا و انقلاب اسلامی امروز با گذشت چهار دهه با رشد علم و فنآوری جایگاه جهانی ما بشدت تغییر کرده است.

photo_2023-03-14_16-06-34

رئیس پارک علم و فنآوری قزوین یادآورشد: در رتبه بندی پایگاه تایمز بیش از 50 دانشگاه ایران در رتبه برتر قرار دارد و در ردیف یک هزار کشور برتر جهان هم هستیم که ارزشمند است.

احمدی اظهارداشت:اینکه عنوان می شود دانشگاهیان فقط مقاله ارائه می کنند تفکر درستی نیست زیرا اگر تولید علم نباشد بعد از آن فنآوری شکل نمی گیرد و شاید فناوری را بتوان وارد کرد اما علم هرگز وارداتی نیست.

احمدی اضافه کرد: از لحاظ مالکیت فکری جایگاه یازدهم دنیا را داریم و یک آمار جالبتر این که در شاخص جهانی نوآوری در سالهای 2015 تا 2022 از رتبه 106 به رتبه 53 فنآوری ارتقا یافته ایم.

بخوانید:  میراث غذایی، جاذبه خوشمزه گردشگری/ ضرورت تدوین «اطلس خوراک ایران»

احمدی بیان کرد: در فنآوری فضایی و در حوزه هوا فضا که پس از انقلاب بدست آمده پیشرفت های خیره کننده ای داریم و بر اساس گزارش موسسه جهانی فوتون، ایران اسلامی در ردیف یازده کشور دارای توسعه سند فضایی و فنآوری پرتاب ماهواره است.

وی گفت: در حال حاضر 8 هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال شده در حالی که ظرفیت راه اندازی 20 هزار شرکت را داریم و اگر چرخه های اداری کوتاه شود می توانیم بستر فعالیتهای بیشتر این شرکت ها را فراهم کنیم.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

وی گفت: با برنامه ریزی اصولی باید بازوی توسعه علم و فنآوری را تقویت کنیم و اکوسیستم بدرستی شکل بگیرد و هر چه سریعتر این مسیر را طی کنیم.

وی بیان کرد: ایران اسلامی امروز چهارمین کشور پیشرو دنیا در تولیدات فنآوری نانو است و بیش از یک هزار محصول فنآوری تولید شده به 40 کشور جهان صادر کرده است.