حقیقت موسیقی صدای خوش است و کلام نقش جانبی دارد

همچنین میلاد عرفان پور در پاسخ به این سوال که وضعیت اجراهای کنسرت‌ها چه می‌شود، گفت: درباره احیای موسیقی ما متولی نیستیم بیشتر بر تولیدات متمرکزیم، اما سراغ رویدادها هم خواهیم رفت، همین روزهای آتی و بهمن ماه برنامه‌هایمان به نتیجه می‌رسد، اما نباید انتظار داشته باشیم که با چند روز ذائقه موسیقی ما تغییر کند. آنچه امروز شاهدش هستیم نتیجه سال‌ها ریل گذاری اشتباه است و اصلاح این رویه زمانبر است و ما میتوانیم موج ایجاد کنیم.

استاد نفر اظهار داشت: ردیف موسیقی ما همیشه به این سوال می‌رسد که این نغمه چه میخواهد بگوید و این سوال همان ساحت تعقل است. پیامبران برای مردم قران عقلی نگفتند بلکه جان آنها را تحت تاثیر قرار دادند و این از طریق احساسات بوده و بعد محتوا توجه قرار گرفت. پس ساحت احساسات از تعقل هم بالاتر است همه زندگی بشر با تعقل بسامان نمیرسد و احساسات هم در آن دخیل است.

استاد نفر در ادامه گفت: ضمن اینکه موسیقی جلوه‌ای از جمال رب العالمین است موسیقی ایرانی جلوه ای از کمال بشر است که زهی افتخار قوم ایرانی که اقبال برسرش بوده و موسیقی هم که نصیبمان شده بسمت خداوند ما را راهنمایی و هدایت می کند و این خیلی مهم است که ما بین خداوند و ابلیس کدام سو برویم. اگر هنر جلالت نداشته بخاطر گرایشات بسمت ابلیس بوده اما اگر حقیقت هنر ما خوب شناخته می‌شد ، نشان میداد که موسیقی ما را حکما کار کردند.

این نوازنده و آهنگساز اظهار داشت: من هیچ‌وقت این سکانس رمان ویکتور هوگو را فراموش نمی‌کنم آنگاه که ژان والژان در شبی که در کلیسا خوابید فردایش وسایل کلیسا به سرقت رفت. حرکت کشیش باعث شد که ژان والژان یک انسان نوین شود‌. این حرکت کشیش احساسی است نه تعقلی و این یعنی فوق تعقل. موسیقی ما بخش مهمش احساسی است و وقتی آن را می‌شنویسم با ان همراه می‌شویم و این ساحت را اگر موسیقیدان بدان برسد، کارش را کرده است.

بخوانید:  حضور انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران

استاد نفر درباره آلبومش توضیح داد: آلبوم متضمن قطعاتی تک نوازی و متکفل ابلاغ ایده ها و اندیشه های من بوده که خواستم به این طریق به سمع و نظر برسانم. این اندیشه‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

وی همچنین گفت: موسیقی هیجانی را ما در نمونه‌های غربی این سو یا آنسوی آب می‌بینیم که به نفسانیات هیجانی فقط می‌پردازد. خوشبختانه وجهه معنوی و روحانی موسیقی ایرانی توسط حکما الان به وجه مناسبی رسیده است. این هنر موسیقی است که می‌تواند برجستگی ها و نکات شعر را هم نشان داد.

استاد نفر درباره اثرگذاری این دست کارها درراستای شناخت مردم گفت: اجراهای بی کلام یک فرصت مغتنم برای هنرمند است تا آنچه دوست دارد و حق می‌پندازد را اجرا کند. تک نوازی بالاترین حد نمایش موسیقی در هرجای دنیاست‌ چون همه سابقه و تجربه و تجربیاتش را در ذره بین قرار می دهد. بهرحال اوهم می داند که مخاطبین این هنر همه مردم نیستند و مردم هم عموما موسیقی با کلام هیجانی دوست دارند اما درعین حال پیشرفت هنر و موسیقی از حیث‌های مختلف براجرا و انتشار این دست کارها نهفته است‌. هنرشناسان برای قضاوت آثار یک کشور به این دست آثار توجه می کنند‌ و اندازه و عمق هنر آن ملت را می‌سنجند.

  تک نوازی بالاترین حد نمایش موسیقی یک هنرمند است

وی در ادامه درباره نام‌گذاری آلبوم نیز گفت: بهرحال بشر همیشه در حالت زاری است از آنگاه که هبوط کرد تا زمانی که انتظار کشید و همینطور زمانی که به مرتبط وصال برسد در حالت زاری است. البته زندگی شادی هم دارد و من مخالفش نیستم و ما مختاریم که خندان یا گریان باشیم.

بخوانید:  انتخابات دبیران شبکه های تخصصی تشکل های جوانان استان همدان برگزار شد

انتهای پیام/



منبع