حمایت از غزه از اسکار به کن رسید/ هنرمندان غرب در صف اول حمایت از فلسطین

کاپولا همچنین به زمانی اشاره کرد که لوکاس توسط صاحبان کمیک استریپ هنگام ارائه یک فیلم اقتباسی برای «فلش گوردون» رد شد. وی ادامه داد: «آنجا بود که لوکاس به من نگاه کرد و گفت: «خب، من فیلم خودم را می‌سازم و اسم آن را «نبرد ستارگان» یا «جنگ ستارگان» می‌گذارم» و باید این کار را انجام می‌داد. به تو تبریک می‌گویم جورج، نه تنها من و بسیاری از دوستانت به تو افتخار می‌کنیم، بلکه دنیا اینجاست و به احترام ایستاده است.» 

کاپادیا گفت: «زنان اغلب در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، این شیوه‌ای است که جامعه طراحی کرده که بسیار تأسف آور است. برای من دوستی می‌تواند منجر به فراگیری و همدلی بیشتر شود، ارزش‌هایی که همه ما باید برای آن تلاش کنیم.»

جوایز مسابقه توسط هیات داوران به ریاست گرتا گرویگ و اعضای آن شامل لیلی گلادستون، اوا گرین، عمر سی، ابرو سیلان، نادین لبکی، خوان آنتونیو بایونا، پیرفرانچسکو فاوینو، هیروکازو کورئیدا اهدا شدند.

گاسکون به نمایندگی از دیگر بازیگران روی صحنه آمد و گفت: «این جایزه تنها برای من نیست بلکه برای همه آن ۲۰۰ نفری است که روی این فیلم کار کردند.» او در این فیلم نقش رئیس یک کارتل مواد مخدر مکزیکی را بازی می‌کند که قصد دارد رویای زن بودن را محقق کند. 

«شان بیکر» جایزه خود را به کارگران تقدیم کرد

انتهای پیام/



منبع

به گزارش خبرنگار بین‌الملل گروه فرهنگ و هنر برنا؛ شب گذشته علاوه بر اینکه برگزیده‌های بخش‌های مختلف اعلام شدند، نخل طلای این دوره نیز به فیلم سینمایی «آنورا» ساخته شین بیکر رسید. در کنار اعلام برگزیده ها، نخل طلای افتخاری هفتاد و هفتم توسط فرانسیس فورد کاپولا به جرج لوکاس (کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی) اهدا شد.

بخوانید:  خبر بد از علیرضا جهانبخش رسید

گزارش از هدیه حدادی اصل

جایزه بهترین فیلمنامه به فیلم ترسناک «ماده» به کارگردانی کورالی فارگیت تعلق گرفت که اوا گرین عضو هیات داوران این فیلم را «جسورانه، زیبا و دلخراش» توصیف کرد.

سپس کاپولا طی صحبت‌هایی از اولین ملاقاتش با لوکاس گفت که او را در صحنه فیلمبرداری فیلمش به نام «رنگین کمان فینیان» در سال ۱۹۶۸ دیده و تحت تاثیر او قرار گرفته است. کاپولا همچنین گفت: «خوشحالم از اینکه کسی را از نسل خودم دارم. به او پیشنهاد دادم هر روز نزد من بیاید، اما فقط به شرطی هر روز یک پیشنهاد درخشان برای من داشته باشد که البته این کار را به طور مداوم انجام می‌داد. بعد از آن روز ارتباطی میان ما آغاز شد که یک عمر ادامه داشته است.»

لوکاس با نگاهی به ۶۰ سال فعالیت خود در صنعت سینما، اضافه کرد: «در حال حاضر قطعا دنیای متفاوتی است.»

درخواست آتش بس برای جنگ غزه

مراسم با اهدای دوربین طلایی ادامه یافت و جایزه این بخش به فیلم «آرمان» ساخته هالفدان اولمان توندل محصول کشور‌های نروژ، هلند، آلمان و سوئد اختصاص داده شد.

—————————

اختتامیه کن با چاشنی غزه! / اهدای نخل طلای افتخاری به جرج لوکاس

علیرغم جشنواره‌ای که تحت الشعاع حملات احتمالی، شایعات «می تو» و تقابل تاریخی قدرت ها، متشنج بود، مراسم اختتامیه به پروتکل پایبند بود و به غیر از چند اشاره کوچک به جنگ غزه، نکته حاشیه‌ای دیگری نداشت.

فیلم «همه آنچه که به عنوان نور تصور می‌کنیم» که در بمبئی می‌گذرد داستان دو پرستار را دنبال می‌کند که با هم زندگی می‌کنند و به یک شهر ساحلی سفر می‌کنند. 

بخوانید:  صدور گواهی نانومقیاس برای ۴۰۰ محصول جدید

در ادامه مراسم فیلم «آنورا» ساخته شان بیکر برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ شد. در این کمدی-درام آمریکایی، مایکی مدیسون در نقش آنورا، کارگری است که با یک الیگارشی روسی ازدواج کرده است و باید پدر و مادرش را که مشتاق بر هم زدن این ازدواج هستند را از قانع کند. این دومین حضور بیکر در بخش رقابتی جشنواره پس از فیلم «موشک قرمز» در سال ۲۰۲۱ است.

لوبنا آزابال؛ رئیس هیات داوران فیلم کوتاه طی صحبت‌های خود، خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و نادین لبکی نیز هنگام اعطای جایزه ویژه هیات داوران به «دنیای تقسیم شده» اشاره و خشونت در منطقه را محکوم کرد.

در ادامه ژاک اودیار، برنده چند جایزه جشنواره کن از سال‌های گذشته، جایزه هیات داوران را برای فیلم مهیج «امیلیا پرز» دریافت کرد. جایزه بهترین بازیگر زن به چهار نفر از بازیگران این فیلم (آدریانا پاز، زوئی سالدانا، کارلا سوفیا گاسکون و سلنا گومز) تعلق گرفت.

فارگیت؛ فیلمساز فرانسوی پس از دریافت جایزه اش گفت: «این فیلم درباره زنان است و آنچه زنان هنوز می‌توانند در جهان تجربه کنند! خشونت هنوز وجود دارد… فکر می‌کنم ما به یک انقلاب نیاز داریم که هنوز شروع نشده است. پس بیایید همه چیز را با هم شروع کنیم.»

بیکر پس از دریافت جایزه خود گفت: «این جایزه را به همه کارگران در گذشته، حال و آینده تقدیم می‌کنم و از بخش تئاتر نیز حمایت می‌کنم.»

جورج لوکاس: به عنوان یک کارگردان، فیلمی در هالیوود نساخته‌ام

—————————

جسی پلمونس برای بازی در فیلم «انواع مهربانی» ساخته یورگوس لانتیموس برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد.

بخوانید:  همه داده‌های ابری کاربران در اتحادیه اروپا ذخیره شود

در ادامه مراسم، میگوئل گومز؛ فیلمساز پرتغالی به عنوان بهترین کارگردان برای کارگردانی فیلم «گرند تور» انتخاب شد.

در ادامه مراسم لوکاس با دریافت جایزه اش گفت: «من نمی‌توانم به اندازه کافی از همه شما تشکر کنم، چراکه من فقط یک بچه هستم که در یک تاکستان در مودستو، کالیفرنیا بزرگ شده و با فرانسیس در سانفرانسیسکو فیلم می‌سازد.»

پس از آن فیلم «همه آنچه که به عنوان نور تصور می‌کنیم» ساخته پایال کاپادیا، به عنوان اولین فیلم هندی که در ۳۰ سال اخیر در مسابقه کن حضور داشته، جایزه بزرگ را از آن خود کرد.

وی در پایان گفت: «در واقع هرگز به عنوان کارگردان، فیلمی در هالیوود نساخته‌ام، بنابراین حضور در اینجا باعث افتخار است. خیلی ممنونم.»
لوکاس و کاپولا در حالی که در سراسر صحنه قدم می‌زدند تا با جایزه عکس بگیرند، دست در دست هم داشتند و به روش‌های مختلفی از یکدیگر حمایت کردند.

اختتامیه کن با چاشنی غزه! / اهدای نخل طلای افتخاری به جرج لوکاس

اختتامیه کن با چاشنی غزه! / اهدای نخل طلای افتخاری به جرج لوکاس

اختتامیه کن با چاشنی غزه! / اهدای نخل طلای افتخاری به جرج لوکاس

قبل از اینکه لوکاس جایزه را دریافت کند، او در سالن تئاتر با تشویق ایستاده چند دقیقه‌ای مواجه شد و همزمان خودش نیز جمعیت حاضر را تشویق کرد و کمی اشک ریخت. وقتی کاپولا روی صحنه آمد، او را در آغوش گرفت و صحبت‌های خصوصی بین آن‌ها رد و بدل شد.