خنثی‌سازی تحریم‌ها و انحصارزدایی از تجارت انرژی کشور با گواهی سپرده نفت

به زعم کارشناسان، هر کالایی که وارد بورس شود و قیمت گذاری اش بر روی تابلوهای بورسی صورت بگیرد، بستری برای برچیدن فضای رانت و فساد و ایجاد شفافیت به وجود می آورد. در ارتباط با گواهی سپرده کالایی گفته می شود که شرایطی را فراهم می کند تا سرمایه گذاران خرد خودشان با هزینه شخصی به مذاکره با جاهای مختلف بپردازند و دیگران را برای خرید این اوراق متقاعد کنند.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

وی تصریح کرد: در طرح جدید به معامله گواهی سپرده می پردازیم. نفت در انبارها سپرده گذاری می شود و مبتنی بر نفت موجود گواهی هایی صادر و فروخته می شود. اما در اوراق سلف نفتی به فروش محصولی می پرداختیم که قرار بود در آینده تولید شود. گواهی سپرده کالایی می تواند به عنوان ابزاری برای قیمت گذاری و کشف قیمت نیز مورد استفاده قرار بگیرد. 


آیا این خبر مفید بود؟

برای نفت هم باید همین اتفاق بیفتد و بخش خصوصی در بازاریابی فعال شود. در ارتباط با گواهی سپرده کالایی، مزیت هایش و تفاوتی که با اوراق سلف نفتی دارد،

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: گواهی سپرده کالایی ویژگی هایی دارد که می توانیم آن ها را به عنوان مزیت های این طرح در نظر بگیریم. مثلاً امکان وثیقه سازی برای فاینانس، اخذ وام از بانک ها، تهاتر نفت با خدمات و انجام معامله بر روی گواهی ها وجود دارد که از جمله مزیت های آن محسوب می شود. به طور کلی، گواهی سپرده کالایی یک نوع تنوع بخشی به ابزارهای مالی کشور است که می تواند به اقتصاد کمک کند. 

بخوانید:  ویژه‌نامه‌ پاسداشت «پروانه معصومی» منتشرشد

وی گفت: اینکه نفت به بازار بورس وارد و بر روی تابلوها قیمت گذاری شود، می تواند شروع خوبی باشد. تا الان کارمندان شرکت نفت به عنوان بازاریاب های نفتی کشور عمل می کردند که چابکی لازم را نداشتند. بخش خصوصی همواره نسبت به کارمندان دولت انگیزه و نوآوری های بیشتری دارد و می تواند در زمینه فروش نفت بیشتر کمک کند. گواهی سپرده نفت خام با ایجاد دسترسی به بخش خصوصی جهت قرارگیری در تجارت انرژی کشور، علاوه بر انحصارزدایی از تجارت انرژی کشور، به سمت متنوع سازی مبادی فروش نفت و خنثی سازی تحریم های تجارت انرژی کشور خواهد رفت. 

صلواتیان ادامه داد: اینکه تسویه گواهی ها به صورت ریالی و بر مبنای قیمت روز ارز انجام می شود، یک مشوق برای خریداران است و ریسک ها را کاهش می دهد. زیرا حتی اگر قیمت نفت کاهش پیدا کند، خریداران پله دیگری به نام قیمت ارز دارند که معمولاً صعودی است و بنابراین صاحبان گواهی ها ضرر نخواهند کرد. 

انتهای پیام/ 





بخوانید:  ثبت نام در کمپین 100 دلاری صرافی کوینکس

این کارشناس بازار سرمایه افزود: گواهی سپرده کالایی نفتی با اوراق سلف نفتی تفاوت دارد. ما قبلاً آینده فروشی می کردیم اما قرار است در گواهی سپرده چیزی را بفروشیم که ما به ازای فیزیکی آن در انبار موجود است. این امر یکی از مزیت های گواهی سپرده محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، گواهی سپرده کالایی نفتی به عنوان بستری که به ورود معاملات نفت و میعانات گازی به بورس منجر می شود، مزیت های زیادی برای کشور دارد.

تا زمانیکه قیر وارد بورس نشده بود، سه الی چهار نفر انحصاراً با قیر جی و جاهای دیگر مذاکره می کردند، بار می گرفتند و می فروختند. اما وقتی این کالا وارد بورس شد، رشد قیمتی را داشتیم. زیرا به یک ابزار تبدیل شده بود و متقاضیان خرد پیدا شدند. رقابت ایجاد شد و قیمت ها بالا رفت. از طرف دیگر، فعالین این حوزه الان 26  الی 27 واحد شده اند. بدون اینکه قیر جی، پاسارگاد و دیگران بخواهند واحد بین المللی و بازاریابی ایجاد کنند، بسیاری از افراد در زمینه بازاریابی در این حوزه فعال شدند و بازارهایی ایجاد کردند.