خورشت قیمه از دوران ساسانیان به سفره ایرانیان اضافه شد!






منبع

چون گوشت برشته گردد و اندکی ماند که نیکو برشته شود، پیاز به‌اندازه در آن ریزند تا آن نیز سرخ شود. چون پیاز و گوشت به اندازه سرخ گردید، نیمه نخود (لپه) به‌ اندازه افکنند، پس آب به اندازه ریزند و برافروزند تا نیک پخته شود. پس زعفران به آب سوده در آن ریزند که به رنگ زعفرانی گردد. و از داروها افشانند، آن‌گاه که نزدیک شود که به روغن نشیند و هنوز اندکی آب در آن بُود که داروها (ادویه) افشانند و با گوشت آغشته جوشد و بوی آن گیرد. چون نیک پخته و همگی به روغن نشسته بود، برگیرند. و بدان‌گاه که بادنگان [بادمجان] بُوَد، قیمه‌ بادنگان بهترین خورش‌‌هاست… بادنگان‌های سرخ‌کرده بدان افکنند تا نیک پخته گردد و نیک‌ترین خورش‌هاست.»

اما این خورش خوشمزه قدمت بسیار زیادی در طول تاریخ دارد که در ادامه این مطلب به شرح آن می‌پردازیم.

همانطور که می‌بیند این دستور طبخ تفاوت چندانی با قیمه امروزی ندارد، به جز آنکه بعدها لیمو عمانی و سیب زمینی سرخ شده را نیز به این ترکیب اضافه کردند. به طور کلی می‌توان گفت خورشت قیمه یکی از غذاهای خاطرانگیز ایرانی است که یادآور نذری‌های ماه محرم، جشن و عروسی و مهمانی‌های خانه مادربزرگ است. قیمه غذایی است که به جرأت می‌توان گفت همه آن را دوست دارند و وقتی غذای سفره قیمه باشد، کسی دست رد به سینه‌اش نمی‌زند.

به گزارش برنا؛ غذاهای ایرانی در دنیا مشهورند و بسیاری از گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند، دوست دارند این غذاها را امتحان کنند. ایران با داشتن تنوع زیستی و محیطی گوناگون در استان‌های مختلف دارای تنوع غذایی بی‌شماری است، تا جایی که شهر رشت از سوی یونسکو به عنوان شهر خلاق غذا انتخاب شد. در میان غذاهای ایرانی خورشت‌ها دارای تنوع و قدمت بسیار زیادی هستند. خورشت قرمه سبزی، خورشت فسنجان، خورشت بادمجان، خورشت قیمه و… از انواع آن هستند. 

بخوانید:  برخورد قاطع با گران فروشان و کم فروشان در بازار عیدانه گیلان

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

خورشت قیمه از دوران ساسانیان به سفره ایرانیان اضافه شد!

قیمه نخود

در این میان خورش قیمه داستان دیگری دارد. قیمه در نقاط مختلف ایران به روش‌های گوناگونی تهیه می‌شود و مواد غذایی آن متشکل از لپه، گوشت، پیاز، رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی است که همراه با سیب زمینی سرخ شده یا بادمجان سرو می‌شود. قیمه نخود، قیمه اردبیلی، قیمه رشتی، قیمه نثار، قیمه مسما، پیچاق قیمه، قیمه کدو و… از انواع مختلف قیمه است.