دست خونین باکو در قتل عام فلسطینی‌ها/ باکو تامین کننده ۷۰ درصد نفت اسرائیل

انتهای پیام/



منبع

وی با اشاره به 2 پالایشگاه اسرائیل گفت: حداقل دو پالایشگاه اسرائیل، تایفان و اشدود  از نفت باکو تغذیه می‌کنند. لذا همانطور که شاه سابق ایران در شکستن محاصره نفتی اسرائیل در دهه ۷۰ میلادی نقش داشت، دولت باکو و علی اف نیز در حال حاضر چنین کاری را انجام می‌دهند. لذا اگر ضربه‌ای به خط لوله باکو تفلیس و جیحان وارد شود، اسرائیل ۷۰ درصد از نفت مورد نیاز خودش را از دست می‌دهد و باید از طریق دریا نفت وارد کند که دراین صورت حتی اگر اعراب هم همراهی کنند، فشار افکار عمومی اجازه چنین کاری را به حکام کشورهای عربی نمی‌دهد.

این کارشناس بین‌الملل ادامه داد: منطقه دیگر جنوب شرق ترکیه و محل حضور PKK است و لذا باکو و ترکیه، هراس دارند که اگر مشخص شود ۷۰ درصد نفت اسرائیل از این محل تامین می شود، گروه‌های مقاومت انگیزه حمله زیادی داشته باشند.

وی با اشاره به بی نیازی صهیونیسم‌ها به گاز گفت: یک نکته دیگر این است که اسرائیلی‌ها از سال ۲۰۲۰ که میدان گازی لویاتان در سواحل حیفا راه افتاد دیگر وارد کننده گاز نیستند و به مصر و اردن گاز صادر می‌کنند.مشکل صهیونیستها نیاز به نفت است و به غیر از کشورهای مانند آمریکا و نروژ عمده نفت خود را از مسیر باکو تامین می‌کنند. هرچند آمارهای شفافی وجود ندارد اما به نظر می‌آید تا ۷۰ درصد از نفت صهیونیستها را باکو تامین می‌کند.

احسان موحدیان کارشناس مسائل قفقاز در گفت وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا با اشاره به مسیرهای تامین سوخت رژیم صهیونیستی اظهار داشت: دو مسیر در سبد تامین سوخت صهیونیست‌ها وجود دارد یکی مسیری که از کرکوک به یومورتالیک در ترکیه و بعدش به جیحان می رود و از مسیر کردستان عراق رد می‌شود اما به علت اختلافات کردستان عراق با دولت مرکزی در حال حاضر نفتی به دست صهیونیست‌ها نمی‌رسد.

بخوانید:  جدیدترین رنگ بندی شهرهای استان گیلان تا 23 مهر 1401

موحدیان افزود: خط لوله باکو-تفلیس-جیحان را عملا باید خط لوله اسرائیل بنامیم، سال 2005  زمانی که این خط لوله احداث شد، تمام مباحث امنیتی آن در اختیار اسرائیل بود و حتی پهباد هرمس را نیز برای حفاظت از خط لوله به منطقه آوردند.

این کارشناس مسایل قفقاز گفت: از کار افتادن خط لوله باکو-تفلیس -جیحان باعث خاموش شدن ماشین‌‌های جنگی صهیونیست‌ها می‌شود لذا اهمیت دارد که این خط لوله از کار بیافتد و این نقش کشورهای اسلامی است که با فشار به باکو و ترکیه باعث از کار افتادن این خط لوله شوند. 

موحدیان ادامه داد: خط لوله باکو-تفلیس-جیحان  چندین مرتبه توسط گروه PKK مورد حمله قرار گرفته و این خط لوله از دو منطقه ناامن است، یکی آخال کالاکی در جنوب گرجستان و در سی کیلومتری مرز ترکیه که منطقه ارمنی نشین محسوب می‌شودو در این منطقه ارمنی نشین طبیعی است که با منافع ترکیه برخورد شود.

وی گفت: قبل از ایجاد خط لوله باکو-تفلیس-جیحان، انتقال نفت از خط لوله قدیمی‌تری که از باکو به سوپسای گرجستان میرفت، صورت می‌گرفت و نفت یکی از میدان های نفتی باکو را به گرجستان و بعد ترکیه و بعد به دریای سیاه انتقال می‌داد که ظرفیت آن ۱۴۵ هزار بشکه است که البته در قیاس با طرفیت ۱ میلیون بشکه‌ای خط لوله باکو-تفلیس-جیحان بسیار کمتر است. الان شاهد هستیم که بخشی از ظرفیت خط لوله سوپسا هم به خط لوله باکو تفلیس جیحان اختصاص یافته تا نیاز صهیونیست ها برطرف شود.