دیپلماسی موفق انرژی دولت سیزدهم باعث رشد 5.4 درصدی اقتصاد ایران شد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور خاطرنشان کرد: پیشرفت‌هایی که در زمینه جمع آوری گاز‌های همراه و تولید اقلام راهبردی صنایع نفت و گاز داشته ایم، همگی بر اثر استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیانی کشور به دست آمد. در مجلس نیز اقدامات خوبی در زمینه حمایت از دانش بنیان‌ها انجام شد. به طور مثال، قانون ترک تشریفات مناقصه به کمک مان آمد تا زمینه برای استفاده حداکثری از ظرفیت دانش بنیان‌ها در صنایع نفت و گاز فراهم شود.

میرتاج الدینی گفت: نباید اجازه دهیم روند رشد اقتصادی فعلی کشور متوقف شود. باید سیاست گذاری‌ها را به سمتی ببریم که ضمن ادامه این روند، بتوانیم اثر این رشد اقتصادی را در زندگی مردم به صورت ملموس و عینی ببینیم. تحریم کنندگان قصد داشتند، از طریق ممانعت از فروش نفت و گاز کشور، اقتصاد ما را فلج کنند. اما دیدند که ما تحریم پذیر نیستیم و می‌توانیم در شرایط تحریم کامل نیز به فعالیت خود ادامه دهیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: دیپلماسی موفق انرژی دولت سیزدهم در برقراری ارتباط موثر با کشور‌های منطقه، حضور فعال در مناسبات منطقه‌ای و پیوستن به معاهداتی همچون بریکس و شانگهای از جمله سیاست‌هایی است که مسیر تحول در تجارت انرژی ایران، توسعه سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ایران و رشد بهره وری و توسعه اقتصادی را برای ایران به ارمغان آورد. این سیاست گذاری‌های صحیح در دستیابی کشور به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی اثر کلیدی داشته است.

میرتاج الدینی: دیپلماسی موفق انرژی دولت سیزدهم باعث رشد 5.4 درصدی اقتصاد ایران شد

موضوع مهم دیگر این است که ایران تحت تحریم‌های شدید برای فروش نفت و گازش توانست میزان فروش نفت را به دوران غیرتحریمی بسیار نزدیک کند و فروش گاز را فراتر از دوران غیرتحریم افزایش دهد. کارشناسان، عوامل مختلفی را در دستیابی کشور به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی طی سال گذشته میلادی موثر می‌دانند. به زعم آنان، استفاده از تمام فرصت‌ها برای فروش نفت، بهره بردن از ظرفیت‌های دانش بنیانی کشور و به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال اقتصادی و سیاسی از جمله مسائلی بودند که در این امر دخالت داشتند.

بخوانید:  کناره گیری غیر منتظره دقیقی از مربیگری شمس آذر/ شرایط تغییر خواهد کرد؟

وی ادامه داد: سیاست استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیانی کشور نیز در دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب سال گذشته موثر بود. بر اثر این سیاست گذاری توانستیم به بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی بپردازیم و زمینه را برای افزایش تولیدمان فراهم کنیم.

میرتاج الدینی: دیپلماسی موفق انرژی دولت سیزدهم باعث رشد 5.4 درصدی اقتصاد ایران شد

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره گزارش صندوق بین المللی پول مبنی بر رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی کشور در سال گذشته، اظهار داشت: بخش زیادی از رشد اقتصادی کشور در صنایع نفت و گاز به دست آمده است. این امر نشان می‌دهد که در سایه سیاست گذاری‌های فعال و درست می‌توانیم به خنثی سازی تحریم‌ها بپردازیم و نفت خود را به فروش برسانیم. به این ترتیب، شرایط برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی که در برنامه توسعه هدف گذاری کرده ایم، فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، صندوق بین المللی پول در تازه‌ترین گزارش اقتصادی خود اعلام کرد که ایران با ۵.۴ رشد، دومین کشوری است که بیشترین رشد اقتصادی را طی سال گذشته میلادی تجربه کرده است. این در حالی است که رشد اقتصادی دنیا در این سال نسبت به سال قبل کاهش یافت و به ۳.۱ درصد رسید. متوسط رشد اقتصاد‌های توسعه یافته نیز در این سال تنها ۱.۶ درصد بود. گفتنی است، کشور‌های در حال توسعه به طور متوسط رشد ۴.۱ درصدی در سال ۲۰۲۳ داشته اند. بر این اساس، اقتصاد ایران بیشتر از متوسط اقتصاد‌های همردیف با خود رشد کرده است.

بخوانید:  لقب عجیب نیمار به ستاره رئال!

انتهای پیام/ 



منبع

میرتاج الدینی: دیپلماسی موفق انرژی دولت سیزدهم باعث رشد 5.4 درصدی اقتصاد ایران شد

به گفته این نماینده مجلس، ویژگی بارز دولت سیزدهم این است که به جای چشم دوختن به نتیجه مذاکرات، به فکر سیاست گذاری‌های فعال در راستای فروش نفت و گاز و استفاده از درآمد‌های حاصله در راستای رشد اقتصادی کشور است. بر اثر همین سیاست گذاری‌ها توانستیم زمینه را برای فروش منابع نفت و گاز کشور فراهم کنیم و به رشد اقتصادی مطلوب سال گذشته برسیم.