رشد ۳ درصدی شاخص بهره وری در ۳ سال گذشته

توجه به شاخص های بهره وری در هر محیطی الزامی است، از جمله صنعت، کشاورزی، خدمات و … زیرا بهره وری در هر حوزه اقتصادی مهم است و می تواند به بهبود عملکرد و رشد اقتصادی کشور کمک کند. همچنین، توجه به این شاخص ها در سطح سازمانی نیز بسیار مهم است تا بتوان بهبود عملکرد سازمان را اندازه‌گیری و بهبود بخشید.

 امروزه در کشورهای مختلف طيف وسيعی از شاخص‌ها توسط مراجع مختلف آماری و علمی نظير سازمان‌های دولتی، سازمان‌های بين‌المللی، دانشگاهها و ساير مراکز در زمينه‌های مختلف تهيه می‌شود. از جمله مهمترين شاخص‌های اقتصادی، شاخص بهره‌وری می‌باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در هر کشور برنامه‌ريزی و تجزيه و تحليل اقتصادی مستلزم در اختيار داشتن ابزارهايی نظير حسابهای ملی و ساير حسابهای کلان و همچنين شاخص های اقتصادی مناسب می‌باشد.

بهروز محمودی، معاون راهبری تولید زیربنایی سازمان ملی بهره‌وری مدعی بود 78% از رشد تولید ناخالص ملی از محل بهره‌وری می‌باشد؛ پس از چالش اعضا، مشخص گردید یک تعریف جهانی برای محاسبه نرخ بهره‌وری وجود دارد که با آنچه استنباط کارشناسان اقتصادی از بهره‌وری است، تفاوت دارد. 

انتهای پیام/



منبع

از آنجا که بهره‌وری يکي از منابع تامين‌کننده رشد اقتصادی مي‌باشد لازم است اطلاعات معتبر، استاندارد و قابل اتکايي از وضعيت و روند تغييرات آن در دست باشد.

از اقدامات مفید انجام شده توسط این سازمان می‌توان به بررسی کارنامه بهره‌وری 320 شرکت دولتی اشاره نمود که اثر آن در پاداش پایان سال هیئت مدیره این شرکت‌ها دیده می‌شود. 

رشد شاخص بهره‌وری در طول 3 سال گذشته بالای 3% بوده درحالیکه میانگین 5 ساله 2% بوده و این رشد در 15 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. 

بخوانید:  عامل قتل خانوادگی شهرستان میاندوآب، ۶ ساعته دستگیر شد

سامانه «سبا» در واقع سامانه آینه بهره‌وری ایران می‌باشد که اطلاعات بهره‌وری شرکت‌ها در این سامانه درج شده است و عموم مردم نیز می‌توانند به آن مراجعه نموده و از اطلاعات آن بهره‌برداری نمایند.