سال 1403 سال تردد خودروهای برقی در کلان شهرهاست

به گزارش خبرنگار  اقتصادی خبرگزاری برنا، با بحرانی شدن وضعیت محیط زیست جهان و از همه مهمتر روند گرم شدن زمین کشور‌های توسعه یافته به دنبال اتخاذ سیاست‌هایی برای کند کردن روند گرمایش زمین رفتند.

این درحالیست که چالش اصلی این حوزه ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی است در واقع سرعت طراحی و تولید خودرو برقی به مراتب بیشتر از زیرساخت‌ها است و این سبب شده که بازار این خودرو در هاله‌ای از ابهام باشد هرچند در اخرین روز نمایشگاه خودرو تهران ۵ خودروساز با وزارت صمت تفاهم نامه‌ای را برای توسعه ایستگاه‌های شارژ امضا کردند و به نظر می‌رسد سال آینده بیشترین خبر‌های حوزه خودرو در خصوص افتاح ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی باشد.

آکریمی سنجری افزود: برنامه وزارت صمت برای برقی کردن خودرو‌ها در حال حاضر توسعه ناوگان حمل و نقل شهری است. تحقق پروژه برقی کردن خودرو‌ها زمان بر است و برای دستیابی به آن باید همه ذینفعان با هم هماهنگ شوند. براساس اقدامات و برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان امسال حدود ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ خودرو برقی از گمرکات ترخیص می‌شود. این خودرو‌ها به عنوان تاکسی در حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار خواهد گرفت لذا وزارت صمت پروژه برقی سازی تاکسی‌ها را با همکاری شهرداری به جلو می‌برد.

خودرو برقی در ایران به صورت پروژه‌ای بود تا اینکه ناترازی انرژِی بخش دولتی را وادار کرد که جدی به این موضوع ورود کند؛ ورود علی آبادی مهندس برق به ساختمان وزارت صمت سرعت این روند را چند برابر کرد و سال ۱۴۰۲ را می‌توان سال خودرو برقی در ایران دانست به طوریکه کرمان موتور بیش از ۴۰۰ دستگاه خودرو جی ۷ برقی شده به سازمان تاکسیرانی تهران تحویل داد.

بخوانید:  توزیع ۶۳ هزار تن کود کشاورزی بین بهره برداران استان قزوین

حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروی برقی وزارت صمت، درباره برنامه تولید و واردات خودرو برقی، گفت: برنامه وزارت صمت در خصوص خودرو‌های برقی به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول از طریق واردات و بخش دوم از طریق تغییر در صنعت خودروسازی و تولید خودرو‌های برقی به جای خودرو‌هایی با سوخت فسیلی.

مهمترین عامل گرمایش زمین سوخت‌های فسیلی هستند. پس از واحد‌های نیروگاهی خودرو‌ها سهم بالایی از مصرف سوخت‌های فسیلی دارند بر همین اساس از ۲۰ سال پیش شرکت‌های خوروسازی به دنبال سوخت جایگزین رفتند و حتی پروژه‌هایی بر اساس استفاده از بخار تعریف شد، اما در نهایت استفاده از نیروی برق بود که توانست هم نظر فعالان محیط زیست را جلب کند هم سهامداران خودروساز‌ها.

مرحله اول، تولید خودرو‌های هیبریدی بود یعنی استفاده همزمان از بنزین و برق، ۵ سال بعد خودرو‌های کاملا برقی تعریف شدند و امروز علاوه بر خودرو‌های سواری برقی شاهد خودرو‌های تجاری برقی نیز هستیم.

انتهای پیام/ 



منبع

در ایران اولین پروژه خودرو برقی در سال ۱۳۸۱ اجرا شد خودرو آریانا که حاشیه‌های زیادی داشت و به لحاظ علمی و فنی نتوانست کارشناسان را راضی کند، اما سال ۸۸ دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر خودرو قاصدک نصیر را با قطعات پراید و تیبا ساختند. این خودرو با هر بار شارژ ۹۰ کیلومتر طی می‌کرد.

سال 1403 سال خودروهای برقی

اظهارات سنجری در حالی است که بهمن موتور و کرمان موتور روند واردات تاکسی‌های برقی را به عهده گرفتند.ایران خودرو نیز با تولید ریرا برقی و سایپا نیز با اطلس برقی در سال ۱۴۰۳ وارد بازار خواهند شد.

بخوانید:  اختصاص 69 میلیارد تومان اعتبار برای تسویه بدهی دارو و لوازم مصرفی پزشکی

سال 1403 سال خودروهای برقی