کاظمی در ادامه درباره کنکور اظهار کرد: طی این سال ها کنکور لطمه زیادی به دانش آموزان و نظام تعلیم و تربیت کشور وارد کردهاست. کنکور یک سیستم ارزشیابی است و در کل نظام آموزشی تاثیر می گذارد و انحراف در ماموریت آموزشی ایجاد کرده و ما را به سمت حافظه محوری برد.
آیا این خبر مفید بود؟
کاظمی بیان کرد: براساس سند تحول بنیادین، دانش آموزان در پایان هر دوره تحصیلی باید مهارتی کسب کنند تا زمینه معاش حلال را برای خود فراهم نمایند و دنبال هستیم دانش آموزان آگاهانه انتخاب کنند و توجه به آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای ویژه است و بیش از دو درصد سهم رشته های کار و دانش و فنی و حررفه ای در سال گذشته در کشور افزایش یافت و در شاخه نظری نیز توسعه متوازن را داشتیم.
کاظمی در ادامه درباره مطالبات طرح تثبیت یادگیری بیان کرد: با پیگیری های وزیر، تا پایان سال تخصیص منابع صورت می گیرد و امیدواریم بتوانیم مطالبات همکاران را در این بخش پرداخت کنیم.
وی افزود: در کنکور سال آینده صرفا ۴۰ درصد سابقه تحصیلی فقط در پایه دوازدهم لحاظ می شود، در سال ۱۴۰۳ سهم سوابق تحصیلی ۵۰ درصد از پایه دوازدهم و یازدهم و از کنکور ۱۴۰۴ میزان ۶۰ درصد سابقه تحصیلی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم لحاظ و سهم کنکور ۴۰ درصد می شود؛ آن وقت این موضوع به عدالت آموزشی نزدیک تر شده و باید توجه دانش آموزان به کتاب درسی باشد و می تواند به کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت و عدالت آموزشی بیشتر کمک کند.
کاظمی تصریح کرد: باید نظام آموزشی و پژهوش سراها را به سمت کارآفرینی ببریم تا دانش آموزان بتوانند پژوهش را به محصول تبدیل و ارزش آفرینی نموده و برای رفع نیازهای کشور و پیشرفت اقتصادی خودشان و کشور تلاش کنند و در این راستا تولیدات بسیاری در هنرستان های کشور داریم و طرح آموزش همراه با تولید را داریم و در قالب آن دنبال این هستیم دانش آموزان را از اکنون با کسب و کار آشنا کنیم.
وی با اشاره به ایجاد هنرستان های جوار کارخانه عنوان کرد: در این برنامه، کارخانه نیروی انسانی موردنیاز خود را تربیت می کند و اشتغال پذیری بیشتر می شود و در رشته کشاورزی به عنوان یک نیاز ضروری در راستای امنیت غذایی، طرح شهید باقری را با هدف اینکه بتوانیم در هر شهرستان یک هنرستان کشاورزی داشته باشیم، دنبال می کنیم.