غفلت نهادهای فرهنگی منجر به الگوبرداری نسل جدید از «تتلو» و «ساسی مانکن» شد

میرطالبی با توجه به این که ایران دانشمندان برجسته‌ای را دارد که بخاطر عدم توجه کافی پنهان مانده‌اند، گفت: مجید سمیعی یکی از افرادی است که تمام دنیا از خدمات و پیشه و زندگینامه این جراح مغز و اعصاب فوق حرفه‌ای آگاهی دارند اما یک نوجوان ایرانی هنوز با ملیت و تحصیلات این جراح آشنایی ندارد.

وی با بیان این که خوانندگان مبتذل در کشورهای دیگر به عنوان هنرمند شناسایی نمی‌شوند، گفت: افرادی مثل تتلو که دوره‌ای را در زندگی شخصی به عنوان مجرم در زندان سپری کرده‌اند صلاحیت الگو بودن ندارند. همچنین در کشورهای دیگر چنین اشخاصی دستگیر و بازداشت می‌شوند و حتی حق ویزا ندارند.

وی با توجه به سابقه گسترده ایران در حوزه فرهنگ ادامه داد: با توجه به انبوه افرادی که داخل کشور صلاحیت الگو شدن را دارند، کمبود برنامه جهت معرفی این اشخاص به عنوان الگوهای صحیح و سالم و سلامت از طرف صداوسیما و رسانه‌های مجازی احساس می‌شود.

این روانشناس مذهبی تنوع را به معنای وجود الگوهای مختلف در زمینه‌های گوناگون دانست و گفت: سیستم آموزش و پرورش مستلزم کتابخانه‌ای است که نوجوان از هر زمینه‌ای کتابی برای مطالعه پیدا کند و به این وسیله زمینه آشنایی با افرادی فراهم شود که نهادهای مختلف از معرفی این اساتید بازمانده‌اند.

این کارشناس مذهبی با تاکید روی بحث تنوع گفت: از دیگر کمبودهای حوزه الگویابی، تک بعدی بودن است؛ در حالی که دستگاه آموزش و پرورش یکی از نهادهایی است که وظیفه معرفی الگو در زمینه‌های مختلف مثل فرهنگ و ادب و هنر یا علم و دانش را دارد. به عبارت دیگر دستگاه آموزش و پرورش فقط روی قهرمانان شهید تمرکز کرده که در کمال تاسف معرفی قهرمانان شهید هم به صورت کامل شکل نگرفته است.

میرطالبی عملکرد نظام خانواده و نظام تعلیم و تربیت را به عنوان راه حل عنوان کرد و تشریح کرد: ارزش‌های صحیح و سلامت نظام خانواده از جمله اقداماتی است که تحت تاثیر برنامه‌های صدا و سیما باید به کانون خانواده ایرانی برگردانده شود.

مدرس ادیان دانشگاه سوره با بیان این که در ایران نخبگان بسیار زیادی وجود دارند که در دنیا از آن‌ها تقدیر و قدردانی می‌شود، افزود: نسل آینده ایران با این افراد آشنایی ندارند چرا که فضای آشنا شدن با این نخبگان از طرف آموزش و پرورش، صداوسیما، خانواده و نهادهای آموزشی فراهم نشده است.

بخوانید:  برای حریف پنالتی اختراع کردند!

فضای مجازی، مشکلات اخلاقی و آلودگی‌های شخصیتی را پنهان می‌کند

میرطالبی: غفلت نهادهای فرهنگی منجر به الگوبرداری نسل جدید از «تتلو» و «ساسی مانکن» شد

این کارشناس تعلیم و تربیت فضای مجازی را از عناصر موثر در انتخاب الگو دانست و با اشاره به امیرحسین مقصدلو ملقب به تتلو افزود: اگر در دوران بلوغ سیستم آموزشی و تربیتی، نظام تعلیم و تربیت و همچنین خانواده به فکر یک هویت خوب، پرمغز و وزین به عنوان الگو برای نوجوان نباشند طبیعی است که نوجوان جذب افرادی مثل تتلو شود که به واقع لایق الگو بودن نیستند.

میر طالبی با بیان این که هواداران تتلو کسانی هستند که با مشکلات خانوادگی دست و پنجه نرم می‎‌کنند، ادامه داد: نوجوانی که هویتی شکل گرفته دارد جذب خواننده‌ای مثل تتلو نخواهد شد که محتوایی به جز فحاشی نمی‌خواند. به عبارت دیگر هویت شکل گرفته نوجوان اگر واقعی، درست و ارزشمند باشد اجازه حمایت از یک فرد معتاد را نخواهد داد، چرا که طرفداری از این فرد را توهین به نفس خود تلقی می‌کند، چرا که در خانواده‌ای با نظام ارزش‌های صحیح و سلامت، والدین افرادی را سرمشق فرزندان خود قرار می‌دهند که رفتارهای بزرگ‌منشانه همراه با رفتارهای سالم دارند.

تتلو به عنوان هنرمند شناسایی نمی‌شود

میرطالبی: غفلت نهادهای فرهنگی منجر به الگوبرداری نسل جدید از «تتلو» و «ساسی مانکن» شد

سیدمحسن میرطالبی روانشناس و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه جوانی خبرگزاری برنا درباره حمایت برخی از نوجوانان و جوانان از سلبریتی های هنجارشکن گفت: با توجه به این که الگویابی به عنوان یک روش تربیتی شناخته می‌شود، از سنین نوجوانی آغاز شده و به طور معمول تا جوانی ادامه می‌یابد و مثل یک چراغ راهنما وظیفه هدایت نوجوان را بر عهده دارد.

این روانشناس مذهبی الگویابی را به یک میانبر به سمت مسیر اهداف تشبیه کرد و افزود: در قرآن نیز حضرت محمد(ص) به عنوان الگوی مردم معرفی شده است.، همچنین اسوه قرار دادن رفتار پیامبر(ص) نشان از اهمیت الگویابی در ۱۴۰۰ سال پیش دارد.

بخوانید:  لبنان؛ تشریفاتی برای ما، حیثیتی برای رقیب

ارزش‌های صحیح و سلامت باید به خانواده ایرانی برگردانده شود

مدرس ادیان دانشگاه سوره با اشاره به لزوم تهیه برنامه در سیستم رسانه‌ای و آموزش و پرورش و نظام فرهنگی گفت: متأسفانه در حال حاضر هویت فرهنگی ما تحت تأثیر غرب و فضای مجازی است.

میرطالبی با بیان این که اگر ظرفیتی که داریم با محتویات و مطالب داخلی پر نشود، مطالب پوچ فضای مجازی آن را پر خواهد کرد و جای واقعیت‌ها را خواهد گرفت، افزود: ویدیوهای ضبط و منتشر شده از تتلو حاکی از آن است که تتلو نیز مثل باقی خوانندگان مبتذل دچار مشکلات گوناگون است.

میرطالبی با بیان این که الگویابی نادرست، تحت تأثیر فضای مجازی شدت گرفته است، گفت: اگرچه هر شخصی که دارای یک عنصر متفاوت در وجود خود است می‌تواند به عنوان یک الگو شمرده شود و از همین رو جامعه با الگوهای گسترده‌ای مواجه است اما فضای مجازی نوجوانان ما را برای انتخاب الگوی نادرست هدایت می‌کند و در نهایت کسانی به عنوان الگوی نوجوان انتخاب می‌شوند که سزاوار الگوگیری نیستند.

وی انتخاب الگو را به عنوان یک عمل طبیعی در زندگی تمام انسان‌ها دانست و ادامه داد: رفتار انسان‌ها بر اساس الگویی که از آن پیروی می‌کنند، سازماندهی یا ساماندهی می‌شود و به این ترتیب یک نظام ارزشی برای انسان به وجود می‌آید.

این کارشناس تعلیم و تربیت با اشاره به تأثیر فضای مجازی در الگویابی ادامه داد: قدرت فضای مجازی به اندازه‌ای است که می‌تواند کسی را که از نظر فرهنگی هیچ جایگاهی ندارد به عنوان یک فرد شاخص معرفی کرده و در مراحل بعد به یک فرد ارزشمند تبدیل کند، فضای مجازی با این کار مشکلات اخلاقی و آلودگی‌های نهفته شخصیتی را پنهان می‌کند.

میرطالبی: غفلت نهادهای فرهنگی منجر به الگوبرداری نسل جدید از «تتلو» و «ساسی مانکن» شد

وی در ادامه با بیان این که الگوها از بین افراد مشهور مثل انواع سلبریتی‌ها، هنرپیشه‌ها، فوتبالیست‌ها و … انتخاب می‌شوند، ادامه داد: نوجوان براساس نظام ارزشی که سرلوحه زندگی خود قرار داده الگوی خود را انتخاب می‌کند، بنابراین ممکن است الگوی خیلی از نوجوانان، دانشمندان و نخبگان و خدمت گزاران جامعه باشند.

بخوانید:  امتحانات نهایی دانش‌آموزان متوسطه دوم به صورت همزمان و متمرکز برگزار می‌شود

نهادهای آموزشی، نسل آینده را با نخبگان آشنا نمی‌کند

وی سیستم آموزش و پرورش را یکی از دستگاه‌هایی دانست که وظیفه معرفی کردن شاعرها و خدمت گزاران فرهنگ و ادب را دارند و گفت: با توجه به این که «تنوع» در «الگویابی» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است باید همراه با الگوگیری از قهرمانان 8 سال دفاع مقدس، افرادی معرفی شوند که به عنوان مثال در حوزه موسیقی از اشعار حافظ، مولانا، سعدی و بزرگان ادبی استفاده می‌کنند.

این روانشناس مذهبی وظیفه صدا و سیما را برنامه سازی و محتوا سازی دانست و افزود: صدا و سیما با قرار دادن مبلغی برای کارگردانان و تهیه کنندگان می‌تواند عملکرد خوبی در زمینه الگویابی نوجوانان داشته باشد. پیش از این جواد قارایی به عنوان مستندساز طبیعت این ادعا را اثبات کرده و زمینه آشنایی ملت ایران را با کشور و سرزمین و طبیعت فراهم کرده است.

هواداران تتلو با مشکلات خانوادگی دست و پنجه نرم می‎‌کنند

وی محمود فرشچیان را افتخاری برای جامعه فرهنگی دانست و ادامه داد: افرادی که در گروه فرهنگ و هنر و حوزه‌های علمیه جامعه تاثیر گذار بودند نیز الگوهای خوبی برای نوجوانان هستند؛ چرا که این افراد مایه سرافرازی جمهوری اسلامی هستند.

وی افزود: از دیگر دلایلی که تتلو و امثال او به عنوان الگو شناخته می‌شوند، عدم معرفی الگوهای مناسب و غفلت از مجموعه فرهنگی کشور است. این سهل انگاری باعث می‌شود افرادی مثل تتلو و ساسی مانکن که به هیچ عنوان ارزش الگو بودن ندارند، جانشین افرادی مثل آقای اصفهانی یا مرحوم شجریان شوند.

هویت فرهنگی ما تحت تأثیر غرب و فضای مجازی است

انتهای پیام/



منبع

میرطالبی در پایان با بیان این که ارائه محتوای خوب، مانع ورود الگوهای اشتباه می‌شود؛ خاطرنشان کرد: وقتی مسئولان امر آگاهی‌های صحیح و سالم در اختیار نوجوان قرار ندهند، غرب فرصت را برای گمراهی جوانان غنیمت شمرده و از طریق فضای مجازی، محتوای غلط را به خورد مخاطبان می‌دهند و از همین رو نسل آینده کشور را دچار بحران هویتی می‌کنند.