محقق حوزههای گفتگوی ادیان و مذاهب تصریح کرد: اگر فردی به توانایی خودش شناخت و باور پیدا نکند دیگران اثرگذاری ندارند و کرامت زن در قدرتمندیهایی که دارد ایجاد نشد، برای اینکه بخواهند به زنان عزتنفس دهند تصور شد فقط موضوع تأمین معاش زن و مادیات زندگی مطرح است و عمده مسئلهای که امروز بانوان را بهصورت انتقامجویانه بیش از حد به میدان جامعه وارد کرده بدون اینکه در جایگاه خودشان باشند، علل مهمی دارد که باید علتیابی شود.
خبرگزاری برنا؛ جنسیت به افراد، روابط اجتماعی و نهادها شکل و معنا میدهد، بدون جنسیت نمیتوان دنیای اجتماعی را کاملاً درک کرد و نمیتوان جنسیت را بدون شناخت دنیای اجتماعی درک کرد. با شکلگیری زندگی اجتماعی جنسیت تولید میشود و با تولید جنسیت زندگی اجتماعی شکل میگیرد. مفهوم نقش در جامعهشناسی به وظایف و انتظاراتی اشاره دارد که برای هر فرد بر حسب پایگاه او در جامعه تعیین میشود؛ بنابراین نقش جنسیتی عبارت است از انتظارات غالب در یک جامعه در مورد فعالیتها و رفتارهایی که مردان و زنان میتوانند یا نمیتوانند در آنها درگیر شوند.
خداوند زن و مرد را از حیث قدرت و بعد معنویت یکسان میداند
این استاد دانشگاه اظهار کرد: نوع زندگی بستگی به نوع اعتقاد ما دارد و به دلیل اینکه مردم از نظر اعتقادی بنیه قوی ندارند و بنا بر شنیدهها دیندار شدهاند نمیدانند خداوند عالم تبعیض قائل نشده است؛ لذا باید بستر اعتقادی جامعه و نوع جهانبینی جامعه در نظر گرفته شود تا تعاریف از زن و مرد مشخص شود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نظام لیبرالی فردگرایی را محوریت فعالیت زن قرار داده و برایناساس باید در جامعه به طور نامحسوس مسائلی را برای مردم مطرح سازند که در جایگاه زن برای زنانگی رشد داده شوند و این بحث عزتنفس و کرامت نفس باید از خانوادهها به دختران داده شود و تمرین وظیفههای زن صورت بگیرد تا در عین داشتن زنانگی بداند که هیچ مانعی برای رشد زن وجود ندارد.
وی افزود: روانشناسان قرار بود به مردم آموزش بدهند فرزندان خود را خجالتی بار نیاورید و متأسفانه مردم فرق حیا و خجالت را ندانستند، مفهوم منحرف شد و حیا در جامعه مورد آسیب قرار گرفت، الگوهای بیپروایی و جسورانه برجسته شد درحالیکه در کشورهای بدون التزام اسلامی افراد باحیا مشاهده میکنید؛ چراکه حیا امری ارادی است و فرد خودش اراده میکند؛ ولی خجالت غیرارادی است و حالت نفسانی است.
وی افزود: بین زن پیروز و زن موفق در جامعه اختلاط موضوع پیشآمده و برخی تصور دارند که اگر جایگاهی را کسب کردند انسان پیروزی هستند درحالیکه مسیر دستیابی حذف شده و روی نتیجه برجستهسازی شده است و متأسفانه برای کسب این پیروزی از چندین پل تخریب شده عبور کرده است لذا نمیتوان این افراد را موفق دانست.
فرزاد ادامه داد: در راستای عملکرد موردپسند الهی خداوند میفرماید برای هر دو طیف حیات طیبه در نظر گرفته شده است پس از نظر خداوند آنچه مهم است وجود و معنویت و روح و تواناییها و قدرت روح است و خداوند بهتبع آن توانایی از بندگانش بندگی خواسته است.
وی ضمن اشاره به این مطلب که زنان دارای فیزیولوژی خاص هستند و دارای کرامت و عزت ویژه باید باشند و وقتی گفته میشود حجاب و حیا و پوشش، اینها را میتوان خروجی عزتنفس دانست افزود: امروز کار بهمثابه عبادت و تکامل نیست و تنها بهمثابه افزایش سرمایه در نظر گرفته میشود و نگاه سرمایهداری بر آن غالب شده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: دشمن مفاهیم متعالی اسلام را با نام غیردینی در جامعه پیادهسازی میکنند و به علت گردش کارخانهها فساد و ابتذال شرق سنتی را مورد حمله جنگ نرم قرار دادند تا سرمایههایشان در کشورهای شرقی ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه صفات مردانه و زنانه داریم پس در تعریف زن و مرد صفات باید در نظر گرفته شود افزود: البته جنسیت خودش تفاوتهایی را ایجاد کرده که قرآن کریم در عین اینکه این تفاوتها را در احکام لحاظ کرده شاهد هستیم در سوره نساء و آیات دیگر خداوند از بعد وجودی ذکر میکند که آن نفس واحده است و زن و مرد را در نفسانیت واحد میشمارد و در قدرتمندی معنوی بین زن و مرد فرق نگذاشته است.
وی افزود: درست است که دولتها مشکلاتی دارند و دشمن خارجی در زمینههای فرهنگی فعال است؛ اما کرامتبخشی به فرزندان باید از منزل آغاز شود؛ چراکه کسی در خانواده و جامعه درگیر است نیازمند کرامت و عزت بخشی است و باید با دغدغهمندی مشکلات بررسی شود.
این کارشناس علومشناختی گفت: جهل در برنامهریزی و اصرار بر دایره جهل برای آموزش، پژوهش و پرورش پایه تمایل به واگرایی نسبت به جامعه تکاملیافته است و به نقطهای میرسیم که خروجی آموزشها افرادی میشود که نمیدانند در چه چیزی قدرت دارند و چه باید بخواهند و این نیازمند پایش جدی در حوزه شعور و منطق برنامهریزان آموزشی در کشور است.
وی با اشاره به اینکه استاندارد زن بهمثابه قدرت در ترکیه و عربستان و ایران دارای تعاریف متفاوت است افزود: فضای تعابیر استانداردهای گوناگون نوعی اعوجاج ایجاد میکند که اولین اثر آن بر روی شناخت زن از استاندارد واقعی و راجع به خودش قابلمشاهده است؛ لذا فردی در ایران و مسلمان است؛ اما استاندارد او در لندن و نیویورک تعریف شده است که از اینجا وارد حوزه التقاط میشویم که زن را زمینگیر میکند؛ چون زنان را وارد استانداردهایی کرده که از قدرت فاصله گرفته است.
وی افزود: در جامعه ایران نیز همان قدمهای قرن شانزدهم به بعد اروپا که شکست کامل آن اعلام شد، ایجاد شده که به نام همطرازی با مرد و برخی جایگاههای مردانه مفاهیم خانوادگی آسیب ببیند درحالیکه امروز در قالب قانون اروپا به خانواده اهمیت بیشتری داده شده است.
وی با اشاره به اینکه نوع کل موجودات عالم از دو جنس نر و ماده هستند و تمام مخلوقات این دو جنسیت را با خود دارند افزود: در نظام خلقت عالم مادی تفاوتهای فیزیولوژِی وجود دارد که غیرقابلانکار است و بهتبع احکام شرع نیز به دلیل همین تفاوتها دارای تفاوت است؛ ولی چند آیه در قرآن کریم تأکید دارد که خداوند زن و مرد را از حیث قدرت و بعد معنویت یکسان تلقی میکند.
این کارشناس مسائل رسانه اظهار کرد: اگر جامعه را از حرکت رو به تعالی باز دارند کافی است استانداردهای حرکت نزد قدرت مؤثر را دستکاری و تثبیت کنند که زن نتواند به تکامل فکر کند؛ لذا اساساً زن بهعنوان قدرت شناختی دارای استانداردهای ویژه و پیچیدهای است که وقتی میخواهند زن را از این فضا منحرف سازند سراغ تغییر استانداردها میروند.
انتهای پیام/