معنی سحابی فرهنگ فارسی معین

تمامی بانک‌های لغت با کسب اجازه از صاحب اثر در این سایت منتشر شده است. همچنین دسته بندی‌های مختلف سحابی‌ها و ویژگی‌های ظاهری هر دسته را نیز بیان می‌کنیم. نتیجه چیزی است که ما آن را سحابی می نامیم، و آنها از دیدنی ترین مناظر در نجوم هستند. در واقع بسیاری از نمادین ترین تصاویر تلسکوپ هابل، مانند “ستون های آفرینش”، تصاویری از سحابی هستند.

سحابی چیست؟

در کتاب صورالکواکب، نوشته شده در سال 964 میلادی، ستاره‌شناس ایرانی عبدالرحمان صوفی رازی اولین مشاهده از یک سحابی واقعی را انجام می دهد. عبدالرحمان صوفی، “ابری کوچک” در بخشی از آسمان شب که امروزه میدانیم محل قرارگیری کهکشان آندرومدا است، مشاهده نمود. او همچنین اجرام سحابی دیگری مثل امیکرون بادبان و کولیندر 399 را دسته‌بندی و مکتوب کرد. اکثر سحابی‌ها اندازه‌ی بزرگی دارند و قطرشان به صدها سال نوری هم میرسد. اگرچه تراکم سحابی‌ها از محیط‌های اطرافشان کمتر است، با این‌ وجود محیط‌های خلأ روی زمین از سحابی‌ها متراکم‌ترند. در حقیقت، یک ابرسحابی که از نظر اندازه با زمین یکی است، به اندازه تنها چند کیلوگرم جرم خواهد داشت.

نمونه سوالات مرتبط

اگر آن ابر نواختر فرضی به زمین بسیار نزدیک می‌بود، می‌توانست جو زمین را سحابی چیست منهدم کند. برخی از سحابی‌ها آنقدر روشن هستند که با چشم غیر مسلح هم دیده می‌شوند. سحابی شکارچی یکی از این سحابی‌ها است که بین ستارگان شمشیر صورت فلکی شکارچی قرار دارد. با این حال اغلب تمایز بین خوشه‌های ستاره‌ای، کهکشان‌ها و سحابی‌ها به دلیل ترکیب مشابه آن‌ها دشوار است. همه ستارگان روزهای خود را در آرامش نسبی یک سحابی سیاره ای به پایان نمی رسانند.

بخوانید:  آشنایی با نحوه عملکرد راکت موبایل یاب خبرآنلاین | zoomfing
معنی سحابی فرهنگ فارسی معین

جهان علاوه بر ستاره‌ها حاوی مقادیر زیادی گرد و غبار و گاز وجود دارد که مابین کهکشان ها پراکنده شده است. چگالی گاز در فضای بین کهکشان‌ها فقط برابر 20 اتم در هر اینچ مکعب است. برای مقایسه می‌توان آن را با تعداد اتم‌های موجود در هوا بر روی زمین و در سطح دریا برابر 10 در هر اینچ مکعب است، مقایسه کرد.

اخترشناسان آن‌ها را در تمام کهکشان‌های مارپیچی و نیز در ابرهای ماژلانی اطراف‌مان رصد کرده‌اند. سحابی سیاره‌نما پوسته‌های فشردهٔ گاز هستند که در پیرامون یک ستارهٔ مرده قرار گرفته‌اند. همان طور که از اسمش پیداست، این ستاره‌ها شبیه به خورشید هستند، گوی‌هایی که قطر آن ها تقریبا چهار میلیون کیلومتر است.در این مرحله، ستاره هنوز جزو رشته اصلی محسوب می‌شود. آبادیس از سال 1385 فعالیت خود را در زمینه فن آوری اطلاعات آغاز کرد. دیکشنری آنلاین آبادیس از ابتدا تاکنون تغییرات بسیاری کرده و ویژگی های مختلفی به آن اضافه شده است.

کشف مولکول خود آنتی ژن آغازگر بیماری MS

این سحابی‌ها ابری از گاز و غبار دارند که یک ستاره کوتوله سفید را احاطه کرده و آن را به‌آرامی سرد می‌کنند. سحابی حلقه معروف‌ترین سحابی سیاره‌نما است که در صورت فلکی بربط (لیرا) جای دارد. سحابی حلقه پیش‌تر ستاره‌ای شبیه خورشید بود که پس از پیری کم‌کم اتمسفر بیرونی خود را به فضا پراکند. آنچه از اتمسفر این ستاره به جای ماند، ابری حلقوی بود که در اثر پرتوافشانی ستاره کوتوله سفید به‌جای مانده از آن، ‌درخشید. معنیبه ابر عظیمی از غبار، گاز و پلاسما در فضاهای میان‌ستاره‌ای، سَحابی یا اَبری گفته می‌شود.

بخوانید:  خرید انواع دریچه کولر
سحابي‌هاي تاريک، که به سحابي‌هاي جذبي نيز معروفند، هيچ تشعشعي از خود ندارند، ولي ممکن است نورهاي جذب شده را به شکل امواج راديويي يا انرژي مادون قرمز دوباره بتابانند. نیروی اصلی در اینجا گرانش است، که باعث می‌شود محیط ضعیف بین ستاره‌ای به یک سحابی متراکم شود، و گرانش که باعث می‌شود توده‌های درون سحابی به سمت ستاره‌ها فرو بریزند. در انتهای دیگر زندگی یک ستاره، با نوع متفاوتی از سحابی گسیلی مواجه می شویم. این یک نام نسبتا گمراه کننده است، زیرا چنین سحابی ها هیچ ارتباطی با سیارات ندارند.

  • درمقابل، چگالی اتمسفر زمین حدوداً 30 کوینتیلیون (ده به توان 18) مولکول در هر سانتی‌مترمکعب در سطح دریا میباشد.
  • البته براساس نقل قول‌هایی، تمدن‌های دیگر موفق به مشاهده‌ی این ابرنواختر شده بودند، اما سند مکتوبی از این مشاهدات در دست نیست.
  • شاید جرم سحابیهای تاریک چندین هزار بار از جرم خورشید بیشتر باشد.
  • چون قطر متوسط این سحابی‌ها بیلیون بیلیون بار بزرگتر از خورشید است، باید چنان انتظار داشته باشیم که نورانیت کلی آنها بیلیون بیلیون برابر بزرگتر از نورانیت خورشید باشد.

براي مقايسه مي‌توان آن را با تعداد اتم‌هاي موجود در هوا بر روي زمين و در سطح دريا برابر 10 در هر اينچ مکعب است، مقايسه کرد. به عنوان مثال، ستاره R136a1 جرمی معادل 265 برابر جرم خورشید دارد و شعاع آن ۴۰ برابر شعاع خورشید است. فقط‌ میان‌ آسیا و اروپا، سالانه‌ بیش‌ از ۱۷۰۰ میلیارد دلار کالا مبادله‌ می‌شود که‌ نزدیک‌ ۱۴۰۰ میلیارد دلار آن‌ را هزینه‌های‌ حمل‌ و نقل‌ تشکیل‌ می‌دهد. تعداد بسیار از ستارگان که بصورت ابری با نور سفید در آسمان دیده میشوند مهمترین این گروه کهکشان است .

بخوانید:  لباس گربه سیاه