قرعه کشی برای مشخص شدن برندگان ۱۰ هزار خودرو برقی

ضیغمی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در خصوص محدودیت واردات خودرو‌های کره‌ای گفت: این محدودیت همچنان ادامه دارد و بخشنامه‌ای مبنی بر لغو این محدودیت به ما ابلاغ نشده است.

ضیغمی در خصوص دوره جدید ثبت نام خودرو‌های وارداتی گفت: دور جدید عرضه خودرو‌های وارداتی در سامانه طی روز‌های آتی برگزار می‌شود. این دوره هم به دارندگان اولویت‌های قبلی اختصاص دارد. اما با توجه به اینکه حجم عرضه فراتر از تعداد اولویت‌های باقی مانده در سامانه وارداتی‌ها است، بزودی بخش قابل توجهی از خودرو‌های ژاپنی، اروپایی و… در قالب عرضه مازاد به فروش خواهند رسید؛ لذا باید توجه داشت که با توجه به سیاست گذاری‌های انجام شده، در صورت عدم انتخاب خودرو توسط دارندگان اولویت در سامانه وارداتی‌ها (بنزینی)، عملاً از اواخر تیر ۱۴۰۳ این اولویت‌ها ارزش کاربردی ندارد. برای همین پیشنهاد می‌شود که در عرضه‌های پیش رو، افرادی که هنوز خودرو در سامانه انتخاب نکرده اند، تعیین تکلیف نهایی را انجام دهند.

وی افزود: در دوره قبلی سامانه وارداتی‌ها (بنزینی)، هشت هزار خودرو از نشان‌های ژاپنی، کره‌ای و اروپایی به متقاضیان سامانه وارداتی‌ها تخصیص داده شد. اما کمتر از سه هزار مشتری این خودرو‌ها را انتخاب کردند.

وی در خصوص سهمیه جانبازان گفت: فرایند اجرایی کردن تخصیص ارز به خودرو‌های جانبازان در دست انجام است و بزودی نتایج مثبت آن اعلام خواهد شد. همچنین در زمینه تخصیص ارز به سایر خودرو‌های وارداتی (برقی – بنزینی – هیبرید) دستورالعمل‌هایی در دست انجام است و همکاری خوبی را در این زمینه شاهد هستیم. در بحث شماره گذاری خودرو‌های وارداتی هم باید گفت که با همکاری پلیس راهور، سرعت تخصیص پلاک ملی به خودرو‌های صفر کیلومتر وارداتی افزایش چشم گیری داشته و در حال حاضر به صورت روزانه تعداد قابل توجهی از خودرو‌های وارداتی به دست خریداران می‌رسند.

بخوانید:  «طهران» چگونه «تهران» شد؟

انتهای پیام/



منبع

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: تعداد خودرو‌های برقی وارد شده به کشور تاکنون ۱۰ هزار دستگاه است و لذا اولویت بندی برای تحویل خودرو‌های برقی به متقاضیان براساس قرعه‌کشی انجام می‌شود و ۱۰ هزار نفر بر اساس قرعه‌کشی در نوبت تحویل این خودرو‌ها قرار می‌گیرند و در مدت ۹۰ روز که سازمان حمایت تعیین کرده این خودرو‌ها تحویل مشتریان می‌شود 

وی ادامه داد: افرادی که در این دوره در اولویت تحویل قرار نگیرند در دوره بعدی باید مجددا ثبت نام کنند و در صف قرار نمی‌گیرند، همچنین وجوه مشتریان از روز دوشنبه از حالت وکالتی خارج خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی برنا عصر امروز مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری مجازی آخرین روند واردات خودرو بنزینی و ثبت نام خودرو‌های برقی را تشریح کرد.

وی افزود: به دنبال آن هستیم که از تابستان ۱۴۰۳، متقاضیان خودرو‌های وارداتی بتوانند دسترسی راحتی به این دسته از محصولات داشته باشند؛ لذا با توجه به حجم عرضه انجام شده و عدم تعیین تکلیف توسط بخشی از دارندگان اولویت (از اسفند ۱۴۰۱)، قاعدتاً در عرضه‌های بعدی اولویت‌های قبلی ارزشی در تخصیص نخواهند داشت.

ضیغمی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های واردکننده خودرو‌های برقی این امکان را دارند تا تیراژ بیشتری از محصولات را به بازار بفرستند به طوریکه ۳ برند از این مدل خودرو‌ها بیش از ۲۵ هزار عدد واردات خواهد داشت.

معاون وزیر صمت با اشاره به استقبال صورت گرفته از ثبت نام خودرو‌های برقی گفت: بیش از ۱۴۰ هزار نفر برای خودرو‌های برقی حساب خود را وکالتی کرده اند و انتخاب اولیه انجام داده اند.

بخوانید:  تصورات اشتباه درباره گل‌های آفتابگردان

معاون وزیر صمت در خصوص واردات خودرو‌های بنزینی گفت: در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار دستگاه خودروی خارجی به کشور وارد شده است. از این میزان بیش از ۱۳ هزار خودرو ترخیص شده و بخش عمده آن با پلاک ملی به متقاضیان سامانه تحویل داده شده است. باید توجه داشت که حجم قابل توجهی از خودرو‌های وارداتی در مسیر ایران هستند و بخشی دیگر هم پشت گمرک قرار دارند.