مضرات سلامتی کاشت کنوکارپوس، آتریپلکس، آزولا و کاج برای ایرانیان/ چرا درختان مثمر زیتون، سنجد، بادام و انار نمی کاریم؟

وی افزود: حتما نظرات بسیار غلط مسئولین سابق زیست محیطی کشور را بارها و بارها شنیده اید، هیچوقت این خاطره تلخ را از یاد نمی برم، چند سال پیش بنده با یکی از کارشناسان سازمان جنگل ها و مراتع کشور پیرامون سیاستهای غلط زیست محیطی در روستاهای اطراف تهران جلسه ای داشتم، هر آنچه بنده از توانمندی های داخلی تعریف و تمجید می کردم وی بر تبعیت از نهادهای بین المللی تاکید داشتند و رسما اعلام کردند که روستاها تنها باید به محل گردشگری تبدیل شوند و دنیا به این سمت دارد می رود؛ تا زمانی که کارشناسان این حوزه، چنین تفکراتی در حوزه مسائل زیست محیطی کشور داشته باشند، نمی توان به توان نهادهای دولتی برای اصلاح روند موجود حسابی کرد.

وی ادامه داد: طی مقاله ای که در مجله ساینس دیلی در سال 2012 منتشر شد، کاج به عنوان یکی از عومل ایجاد آلودگی معرفی شد و چه کسی است که نداند که این گیاه غیر بومی، سبب جلوگیری از رشد بسیاری از گیاهان در اطراف خود می شود، اما هر ساله می بینیم که هنوز درختان در پهنه وسیعی در حال کشت در کشور هستند.

وی اظهار داشت: وقتی ما کنوکارپوس را بدون درنظر گرفتن تهدیدات آن در جنوب کشور کاشت می کنیم؛ وقتی آتریپلکس را در مناطق بیابانی کشور، می کاریم، وقتی آزولا را گسترش می دهیم، قاعدتا باید منتظر عوارض آن نیز در دراز مدت برای سلامت شهروندان باشیم. البته نه تنها تهدیدات سلامت، بلکه تهدیدات مهم امنیتی آنها نیز مغفول مانده است.

میرزایی ادامه داد: سوال مهمتر ما اینجاست که نماینده این نهادهای بین المللی باید با حضور خود در مناطق مختلف کشور بر نحوه اجرای این پروتکل های نظارت داشته و البته با کمال تعجب از ایران بابت اجرای صحیح پروتکل های تحمیلی تشکر و قدردانی کنند و به مانند سیاستهای استعماری دیگر، ایران را به عنوان یک نمونه مطلوب به دنیا معرفی کنند!؟ مطمئن باشید طرح ترسیب کربن یک طرح استعماری دیگر برای آسیب به اکوسیستم ناب کشور عزیز ما ایران است.

بخوانید:  بهره‌برداری از نخستین مرکز نوآوری کارگاهی و افتتاح ۳۰۰۰ طرح اشتغال‌‎زایی در همدان توسط ستاد اجرایی فرمان امام/ افتتاح بزرگ‌ترین مدرسه اوتیسم در ایران

رئیس اندیشکده پیشرفت سلامت گفت: در سال 1400 ریاست دانشگاه علوم پزشکی اهواز رسما اعلام کرد که عامل اصلی مشکلات تنفسی خوزستانی ها کنوکارپوس است.

وی اظهار داشت: توجه به طبیعت هر منطقه از ایران و احیای گیاهان و درختان مثمر همان منطقه می تواند به پیشگیری از بسیاری از بیماری ها نیز کمک شایانی نماید؛ ایران از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی دارای 11 اقلیم از 13 اقلیم شناخته شده جهانی است؛ کشور عزیز ما دارای حدود 8000 گونه گیاهی است که از نظر تنوع گونه ای حداقل ۲ برابر قاره اروپاست و بیش از 2300 گونه از گیاهان کشور، دارای خواص داروئی، عطری، ادویه ای و آرایشی – بهداشتی هستند .


آیا این خبر مفید بود؟

دبیر انجمن ملی تغذیه شهر تهران افزود: چه اشکالی دارد کارشناسان خودباور ایرانی روی گیاهان مختلف مثمر که قابلیت کشت وسیع دارند کار کرده و فرهنگ زیتون، سنجد، بادام، انار و درختان مثمر دیگر که البته مصرف آب زیادی هم ندارند کار کنند و فرهنگ سازی کنند!؟

انتهای پیام/ 

احسان میرزائی رئیس اندیشکده پیشرفت سلامت در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا با تأکید بر اینکه در سال های اخیر تحرکات فرهنگی مناسبی در زمینه کاشت درخت مثمر آغاز شده است، اما هنوز این حرکت بسیار ضعیف است و نیاز به حمایت بیشتر مردم دارد اظهار داشت: به گفته کارشناسان و تحقیقات صورت گرفته در اندیشکده، یکی از اولین اولویت ها برای رفع مشکل کم آبی و حتی سلامت جامعه، اصلاح روند غلط کاشت گیاهان غیر بومی و فرهنگ کاج محوری و کاشت درختان غیر مثمر در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: کاشت درختان مثمر به معنای تنها کاشت درختان میوه نیست، بلکه همین که نهادهای دولتی، بطور مستقل درباره گیاهان بومی ایران و تمرکز بر قابلیت های بومی تاکید کنند، مشکلات زیست محیطی که تبعات اقتصادی، امنیتی، سلامت دارند نیز بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

بخوانید:  از اصلاح پنج نقطه حادثه خیز تا اضافه شدن ناوگان عمومی

وی توصیه کرد گروه های مختلف مردمی دست به کار شده و برای کاشت گیاهان مثمر و البته با اثرات درمانی و داروئی فوق العاده اقدام کنند.

 





رای موافق و رای مخالف



منبع

رئیس اندیشکده پیشرفت سلامت خاطرنشان کرد: ممکن است مسئولین رده بالای این نهادها تغییر کرده باشند، اما تا وقتی نظام کارشناسی ما، اساسا شناختی از جنگهای نوین زیست محیطی ندارند و پروتکل های تحمیلی نهادهای بین المللی را بی چون و چرا اجرا می کنند، اتفاق مثبتی در این موضوع مهم امنیتی نخواهد افتاد.

وی افزود: متاسفانه در دهه های گذشته نهادهای ذیربط ذیل اسناد به اصطلاح بین المللی اقدام به کاشت گیاهان غیر مثمر و مهاجم در نقاط مختلف کشور کرده اند که آسیب بسیاری برای اکوسیستم و سلامت مردم عزیز ما داشته است.

رئیس اندیشکده پیشرفت سلامت گفت: جالب است بدانید که 1728 گونه گیاهی منحصرا در ایران رویش کرده و یک ظرفیت انحصاری محسوب می شود، اما این ظرفیت فوق العاده عمدی و یا سهوا و یا از روی خودباختگی مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

رئیس اندیشکده پیشرفت سلامت تصریح کرد: بعد از اقدام تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب در کاشت درختان مثمر در روز درختکاری، اقداماتی خودجوش برای این موضوع آغاز شده که کافی نیست؛ روزی را باید ببینیم که نهادهای ذیریط با توجه به توصیه های دلسوزانه فعالان این بخش، بدون توجه به اسناد به اصطلاح بین المللی که بارها و بارها ثابت شده که این اسناد فی الواقع استعماری هستند، روند کاشت درختان و گیاهان بومی و مثمر را سرعت ببخشند.

بخوانید:  خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری برای رفع نیاز دانش‌بنیان‌ها گشایش میابد

میرزایی گفت: مشکل اساسی نهادهای زیست محیطی در کشور ما، تبعیت محض ایشان از نهادهای به اصطلاح بین المللی است که قطعا برای اهل اندیشه ثابت شده است که این نهادها، نقش امنیتی نظامی کشورهای متخاصم را داشته و هم اکنون نیز باعث ایجاد مشکلات جدی زیست محیطی شده اند. این جزء لاینفک دغدغه های مقام معظم رهبری است که بارها و بارها تاکید بر این مهم داشته اند که تبعیت از نهادهای به اصطلاح بین المللی به استقلال کشور صدمه می زند و نباید کسانی از خارج از کشور برای بخش های مختلف ما تصمیم سازی کنند.