نخبگان بذر رویش شرکت‌های فاخر دانش‌بنیان و خلاق خواهند بود

دوازدهمین همایش ملی نخبگان

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع

وی افزود: طی سال های گذشته و در دوره های مختلف، مدیران خدوم و دلسوزی زحمت کشیده اند که ثمره آن شناسایی بیش از 50 هزار نفر استعداد برتر و نخبه ارزرشمند و تسهیل ساز و کارها برای استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها در مسایل کشور بوده است.

همایش

دوازدهمین همایش ملی نخبگان با شعار «حکمرانی نخبگان، سرآمدی ایران» به همت بنیاد ملی نخبگان و با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری، روح الله دهقانی فیروزآبادی سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز برگزار شد.

در این مراسم، جمعی از نخبگان در حوزه‌های مختلف علمی، فناوری، صنعتی و فرهنگی، دیدگاه‌های خود را با مسئولان در میان گذاشتند و در قالب پانل‌های تخصصی زمینه‌های نقش آفرینی نخبگان در حکمرانی، حمایت از زیست‌بوم نخبگان و پرورش استعدادهای برتر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تکریم و احترام به استعدادها و نخبگان را اصلی ترین مبنای بنیاد ملی نخبگان دانست و افزود: استفاده از ابزارهای فعال شناسایی نخبگان با به کارگیری فناوری های هوش مصنوعی، شبکه های اجتماعی و معرفی نخبگان توسط نخبگان به جای روش های خوداظهاری با ارائه سند و فرم ها که عموما زمان بر بوده و دور از شأن است در دستور کار جدی بنیاد ملی نخبگان قرار دارد.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در سال های اخیر گفتمان نخبگی عموما حول دانشجویان و استادان رشته های فنی، مهندسی و علوم پزشکی شکل گرفته است، عنوان کرد: توجه به نخبگان علوم انسانی و هنر در دنیایی که فرهنگ و رسانه و محتوای دیجیتال حرف اول را در جهت دهی ملت‌ها و کشورها می‌زند و همچنین توجه به نخبگان حوزه علوم پایه برای پرورش سرآمدان شاخص این حوزه ها و تأثیرگذاری در جامعه و ساختن آینده علم، فناوری و نوآوری که کمتر مورد توجه قرار گرفته است باید مورد حمایت ویژه قرار بگیرد.

بخوانید:  39 گروه نظارتی در روز عید قربان ناظر ذبح دام در استان مرکزی هستند

آیا این خبر مفید بود؟

انتهای پیام/





وی با بیان اینکه در پیاده سازی سند راهبردی کشور در امور بنباد نخبگان 24 دستگاه نقش اجرایی و ماموریتی دارند، عنوان کرد: پس از 10 سال اما در حدود نیمی از این میزان محقق شده است. با توجه به راهبردهای دولت سیزدهم در عدالت محوری و مردمی بودن این سند راهبردی باید به همت مدیران این بنیاد و حمایت شخص رییس جمهوری در پیگیری مطالبه از همه دستگاه های کشور و پایان دولت به صورت کامل اجرا شود.

ایجاد بازار تقاضا محور برای محصولات دانش‌بنیان

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری در سال های گذشته توسعه دهنده سازوکارهای قانونی و زیرساخت برای رجوع شرکت های دانش بنیان و خلاق بوده است؛ عنوان کرد: از طرف دیگر بنیاد همیشه متصل به جریان اساتید و دانشجویان برای کشف و شناسایی استعدادهای برتر در دانشگاه ها بوده است.

وی با بیان این‌که هسته های نخبگانی استاد محور که مورد تاکید ویژه رهبری انقلاب بوده و هست هر کدام از آنها بذر رویش یک شرکت دانش بنیان یا خلاق فاخر خواهند بود، افزود: با توجه به این مهم باید بتوان با هماهنگی کامل معاونت و بنیاد در یک فرآیند روشن خط سیری برای تشکیل هسته های نخبگانی حول اساتید شاخص و سرآمد در بنیاد و هدایت آنها و تشکیل شرکت های نوپای دانش بنیان و خلاق برای حمایت در معاونت علمی تشکیل داد.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: در راستای این ماموریت، استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی نخبگانی و همچنین نخبگان برگزیده همین بنیاد برای مدیریت، اجرا و کارشناسی در همه اجزای بنیاد ملی نحخبگان یک راهبردی جدی است به فضل خدا در دولت سیزدهم محقق خواهد شد. قطعا بهترین کسی که می تواند نخبگان و امور نخبگان را مدیریت کند همین نخبگان هستند.

بخوانید:  وزیر ورزش و جوانان ممنوع‌الملاقات شد

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: در راستای این هدف راهبردی شتاب دهنده های علمی و فناوری کشور در سازوکار که تعیین خواهد شد در بنیاد ملی نخبگان و نظارت بر آنها در معاونت علمی انجام شده که این شتاب دهنده ها بستر رشد هسته های نخبگانی خواهند شد.

دهقانی فیروزآبادی عنوان کرد: نخبگان هر جامعه بر اساس استعدادها و توانمندی های ذاتی، نعمت ها و معادن تدبیر و مدیریت و حکمرانی برای هر جامعه هستند که اگر در مصادر امر قرار بگیرند بهترین تاثیرگذاری را در آحاد جامعه برای حل مسایل و مشکلات و هدایت کشور به سمت پیشرفت، استقلال، امینت و آزادی خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ روح الله دهقانی فیروزآبادی سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دوازدهمین همایش ملی نخبگان که با حضور آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری، جمعی از وزراء و نخبگان برگزار شد، با اشاره به این‌که تاسیس بنیاد ملی نخبگان یکی از ابتکارات ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت :این ابتکار به تدبیر رهبری است که همواره گفتمان ساز و سیاست گذار اصلی توسعه علم و فناوری به عنوان تنها کلید پیشرفت کشور بوده اند.

شناسایی نخبگان

توجه به نقش علوم انسانی و صنایع خلاق در شناسایی نخبگان

 

استفاده از فناوری‌های هوشمند برای شناسایی و جذب نخبگان

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی قریب به یک درصد جمعیت هر کشور در جایگاه استعدادهای برتر و نخبگان آن جامعه قرار می گیرند ادامه داد: قریب یک میلون نفر در ایران 100 میلیونی یعنی 20 برابر آنچه که امروز به صورت رسمی در بنیاد ملی نخبگان شناخته‌ایم، جزء زیست بوم نخبگانی ایرانی هستند.

بخوانید:  افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر تلاش برای توسعه بازار واقعی محصولات دانش بنیان با همت معاونت علمی و نقش آفرینی نخبگان گفت: با اجرای قانون مترقی جهش تولید دانش بنیان فرصت واقعی برای بازگشت نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور و یا استفاده از ظرفیت های آن‌ها در همان کشورها برای حل مسایل کشور ایجاد خواهد شد که می تواند بسیار امیدبخش باشد.

وی ادامه داد: توسعه دایره نخبگانی از افراد دانشگاهی به سایر حوزه ها همچون مدیریت، بازار، صنعت، مهارت های کسب و کار، فرهنگ و سیاست حکمرانی و غیره بنیاد نخبگان را به نهادی جامع و تاثیرگذار در همه ارکان و نهادهای کشور و بانک اطلاعاتی جامعه متخصصان و مدیران سرآمدان کشور برای به کارگیری در جایگاه های مهم مدیریتی و تخصصی تبدیل خواهد کرد.

وی با اشاره به برنامه های بنیاد ملی نخبگان برای توانمندسازی استعدادهای کشور برای تربیت حکمرانان نخبه به رفع دغدغه های معیشتی آنان تاکید کرد و گفت: رفع دغدغه معیشتی مسکن برای 1000 نخبه سرآمد در سال جزء برنامه هایی است که با حمایت دولت مردمی محقق خواهد شد.