هزاران معترض خواستار برکناری پاشینیان شدند



به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری برنا، روز پنجشنبه، پس از درخواست رهبران اپوزیسیون و مخالفین با دولت ارمنستان، ده‌ها هزار معترض به سوی پایتخت ارمنستان سرازیر شدند تا درخواست های خود مبنی بر برکناری نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور را فریاد بزنند. علت این اعتراضات طرح های دولت پاشینیان برای صلح با آذربایجان ذکر شده است.

طبق گزارش پلیتیکو، اسقف اعظم ارمنستان، باگرات گالستانیان با لباس سفید و سخنرانی از یک صحنه در میدان جمهوری مرکزی ایروان به نخست وزیر نیکول پاشینیان اولتیماتوم داد و به او یک ساعت فرصت داد تا استعفا دهد. پس از پایان مهلت اولیه، این مدت زمان 15 دقیقه تمدید شد، که آن هم بدون پاسخ عمومی از سوی نخست وزیر گذشت.

پاشینیان هنوز به درخواست ها برای دیدار و استعفا پاسخ نداده است.

گالستانیان به جمعیت گفت: «از آنجایی که او واکنشی نشان نداده است، نشان داده است که کسانی را که او را انتخاب کرده‌اند تحقیر و طرد می‌کند. ما او را وادار به واکنش و برکناری خواهیم کرد.»

این روحانی از پارلمان ارمنستان خواست تا روند برکناری پاشینیان را آغاز کند و قول داد که اگر این کار را نکنند، اقدامات “نافرمانی مدنی مسالمت آمیز” انجام خواهد شد. او اعتراضات را با نواختن سرود ملی و تلاوت دعا آغاز کرد.

در همین حین، پلیس ضد شورش با سپرهای فلزی و کلاه ایمنی بین تظاهرکنندگان و ساختمان دولتی که دفتر پاشینیان و همچنین در اطراف پارلمان قرار دارد، خطی تشکیل دادند.

با افزایش جمعیت، سرویس امنیت ملی، آژانس امنیت داخلی ارمنستان، از معترضان خواست که صلح آمیز بمانند. این سازمان در بیانیه ای هشدار داد: هر گونه رفتار غیرقانونی که نظم قانون اساسی را تهدید کند، با استفاده از تمام ابزارهای تعریف شده در قانون خنثی می شود.

بخوانید:  راهپیمایی نمازگزاران جمعه شهرستان ملارد علیه آشوب، ناامنی و هنجار شکن اخیر

در حالی که گالستانیان در ابتدا مدعی شد که معترضان فقط خواستار پایان دادن به روند تعیین مرز هستند، او بعداً اصرار کرد که پاشینیان از قدرت کناره‌گیری کند و مدعی شد که نخست وزیر «در مدیریت کشور کاملاً شکست خورده است». چهره های سرشناس اپوزیسیون نیز در جمع حاضران سخنرانی کردند.

انتهای پیام/

 



منبع