پارک علم و فناوری ایران و پاکستان در چابهار احداث می‌شود

مختار احمد نیز در این نشست اظهار داشت: باعث افتخار است که مجددا بعد از ۲ ماه به خانه خودم بازگشتم. در نشست قبلی توافق کردیم همکاری ها را افزایش دهیم. طی جلسه اول در همدان و دانشگاه دی هشت متوجه ظرفیت های همکاری دو کشور شدم و فهمیدم این ظرفیت را باید تبدیل به سرمایه کنیم و اکنون با پنج معاون و رییس دانشگاه به ایران آمدیم، زمان مناسبی است تا در خصوص اقدامات آتی به توافق برسیم. 

رییس کمیسیون آموزش عالی پاکستان یادآور شد: قرار است دانشگاه های ایران و پاکستان کنسرسیومی تشکیل دهند و هر ساله جلسه ای یک سال در ایران و یک سال در پاکستان تشکیل شود. اولین جلسه در ایران خواهد بود و اکنون باید زمان و مکان این جلسه را مشخص کنیم.

زلفی گل با اشاره به ضرورت عملیاتی شدن همکاری ها یادآور شد: آماده هستیم در زمینه جذب دانشجو از پاکستان و اعزام دانشجوی علاقمند ایرانی برای تحصیل و فرصت مطالعاتی به پاکستان و انجام طرح های تحقیقاتی همکاری کنیم. همچنین انجام فعالیت های تحقیقاتی و فناوری مشترک، بروندادهای مشترک در تولید مقاله و کتاب علمی، ثبت اختراع و تاسیس شرکت های دانش بنیان از دیگر حوزه های مورد علاقه ما در وزارت علوم و دانشگاه هاست.

مختار احمد گفت: این همکاری ها فقط همکاری دوجانبه نیست؛ به این ابتکارات به گونه ای نگاه می کنیم که منجر به افزایش همکاری های بیشتر در سطح بین‌الملل و کشورهای اسلامی شود. هر دو کشور و ملت به دلایل گوناگون مانند تغییرات اقلیم، تروریسم و کمبود آب در رنج هستند. باید با همکاری، این مشکلات را حل کنیم، کشور دیگری به ما کمک نخواهد کرد.

بخوانید:  گولسیانی علیه بیرانوند!

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمدعلی زلفی‌گل در نشستی با مختار احمد، رییس کمیسیون آموزش عالی پاکستان و مشاور عالی وزیر آموزش عالی این کشور همراه با شماری از روسای دانشگاه‌های این کشور در محل سالن شهدای علمی وزارت علوم با اشاره به دو دیدار با پروفسور مختار احمد طی دوران وزارت خود اظهار داشت: مناسبات و مشترکات زیادی بین ایران و پاکستان از جنبه های مختلف مذهبی، دینی و فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی وجود دارد که موجب شده است تا ارتباطات دو کشور بسیار عمیق باشد.

وی با اشاره به توافق های امضاشده دانشگاه های مختلف با یکدیگر تاکید کرد: طی دیدارهایی در دو روز گذشته در شهر قم ۱۵ تفاهم نامه از جمله تفاهم نامه هایی با جامعه المصطفی و دانشگاه های پاکستانی امضا شد و این فرصت خوبی برای همکاری است.

وی ادامه داد: علاوه بر پیشنهادها وزیر علوم ایران، مایل هستم تاسیس شعب دانشگاهی ایران در پاکستان و برعکس را هم به فهرست همکاری ها اضافه کنیم. در خصوص افتتاح مرکز آموزش زبان فارسی و مرکز آموزش زبان اردو هم تفاهم نامه ای داشتیم. مرکز زبان آموزی زبان فارسی را طبق تفاهم نامه ای با دانشگاه قم در دست اقدام داریم تا در پنج دانشگاه پاکستانی آموزش زبان فارسی را داشته باشیم.

انتهای پیام/



منبع

مختار گفت: دو کشور مرزهای زیادی دارند. ما هم در پاکستان شاهد اقدامات تروریستی بوده ایم و اینها پیامد فضای خالی است که برای بقیه کنشگران ایجاد کرده ایم‌. اگر هوشیار باشیم و با یکدیگر همکاری کرده و از منابع استادان استفاده کنیم، راه را روی بقیه می بندیم که نتوانند از این فضا سوءاستفاده کنند.

بخوانید:  سرخس و مشهد درگیر پدیده ریزگردها هستند

وزیر علوم دولت سیزدهم با تاکید بر توسعه همکاری های دو طرف گفت: در همین راستا، مقرر شد با همکاری دو کشور پارک علم فناوری در چابهار احداث شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که این اقدامات به نتایح مثبتی ختم شود و گفت: باید همکاری ها را تسریع بخشیم تا بتوانیم گذشته ها را به سرعت جبران کنیم. بدون آموزش فناوری و علم امکان پیشرفت نداریم. امیدوارم همکاری های ما به الگویی برای امت اسلام تبدیل شده و نشان دهیم به دنبال صلح و احترام متقابل هستیم.

وی ادامه داد: اشتراکات متعددی بین دو کشور پاکستان و ایران وجود دارد که محور همکاری هاست؛ از جمله زبان فارسی و علامه اقبال لاهوری که در هر دو کشور مورد احترام است. ترویج زبان فارسی در پاکستان و ترویج زبان اردو در ایران و همچنین تاسیس کرسی ایران شناسی در دانشگاه های پاکستان از دیگر مواردی است که ما از آن حمایت می کنیم.زلفی گل در پایان گفت: ایران و پاکستان در خصوص مبارزه با تروریسم همکاری دارند. ستادکل نیروهای مسلح هر دو کشور هم اقدامات تروریستی را محکوم کرده اند. وقتی از بین مرزهای کشورها تاجر، دانشمند و گردشگر عبور کند، سرباز عبور نخواهد کرد. کشورها برای تامین منافع خود باید تعاملات و رفت و آمد تجار، دانشمندان و گردشگران را تسهیل کنند تا منافع دو کشور با هم گره بخورد؛ در این صورت تنش به وجود نمی آید.

وی ادامه دارد: محدودیتی برای توسعه روابط بین دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان در عرصه های مختلف علم، فناوری و نوآوری وجود ندارد و هر دو کشور از این توسعه روابط استقبال می کنند.

بخوانید:  اجرای طرح ملی ساخت سکوی نصب سیاه چادر در استقرارگاه‌های عشایر با مشارکت بسیج وزارت جهادکشاورزی