درست پس از گذشت هفت دقیقه از پرواز، مفسران پرتاب در پخش زنده خاطر نشان کردند که سرعت موشک در حال کاهش است و روشن شدن مرحله دوم قابل تایید نیست.
پرتاب روز ششم مارس، دومین تلاش H ۳ بود. این موشک، نخستین تلاش خود را در ۱۶ فوریه متوقف کرد. آژانس کاوشهای هوافضای ژاپن پس از بررسی موشک، در نهایت به مشکلی در سیستم الکتریکی آن پی برد که نیرو را به موتورهای مرحله نخست LE-۹ موشک میرساند.
هنگام صدور فرمان انهدام، ماهواره ALOS-۳ که با نام DAICHI-۳ نیز شناخته میشود، روی موشک قرار داشت و به سمت مدار خورشید همگام در فاصله ۶۶۹ کیلومتری بالای زمین حرکت میکرد. این ماهواره برای ارائه تصاویری با وضوح بالا از ژاپن و سایر مناطق طراحی شده است.
نسخهای از موشک که روز دوشنبه در پرتاب شکست خورد، دارای دو تقویتکننده جانبی سوخت جامد بود، اما این موشک را میتوان با چهار تقویتکننده همراه کرد تا ظرفیت حمل آن افزایش یابد. در پرواز آزمایشی روز دوشنبه نیز تنها از یک جفت موتور LE-۹ استفاده شد؛ در حالی که انواع توانمندتر این موشک از سه LE-۹ استفاده میکنند.
در هر حال، H ۳ باید پس از بلند شدن خود ثابت کند که قابل اعتماد است. همچنین، این موشک به پشتیبانی دولت ژاپن برای ماموریتها نیاز دارد. یکی از منابع ماموریتها، نیازهای امنیتی ژاپن خواهد بود.
در صفحه مشخصات H ۳ نوشته شده که این موشک قادر است محمولهای به وزن چهار تن یا بیشتر را به مدار خورشیدهمگام و ۶.۵ تن یا بیشتر را به مدار انتقالی زمینایستا برساند.
براساس گفته آژانس کاوشهای هوافضای ژاپن، H ۳ برای رسیدن به قابلیتهای انعطافپذیری بالا، اطمینان بالا و هزینه پایینتر نسبت به H-IIA طراحی شده است. با وجود این، پس از ظهور موشک فالکون۹ (Falcon ۹) قابل استفاده مجدد شرکت اسپیس ایکس که ثابت کرده بسیار قابل اعتماد و مقرونبهصرفه است، موشک H ۳ در بازار پرتاب بینالمللی با چالشهایی روبهرو خواهد شد.
مارکو آلیبرتی، کارشناس ارشد موسسه سیاست فضایی اروپا (ESPI) در وین معتقد است که با وجود این موضوعات، پیشرفتهای اخیر در بخشهای دیگر، فرصتهایی را برای H ۳ ایجاد کردهاند.
انتهای پیام/