چرا باید فرش را خاک‌گیری کرد؟

در پایان

این روش کاملا برعکس دو روش قبل بوده و فرش ثابت نیست. در واقع خود قالی یا قالیچه را تکان می‌دهند تا گردوغبار موجود از روی آن از بین برود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت در این صورت صدمه کمتری به فرش‌ها به خصوص قالی و قالیچه‌های قدیمی وارد می‌شود. تمام عیب روش تکاندن این است که کیفیت کار و تمیز شدن قالی از گردوغبار تا حدود زیادی به قدرت فیزیکی افراد وابسته است.

2

چرا باید فرش را خاک‌گیری کرد؟

شستشوی فرش همیشه یک کار تخصصی است. اما در این میان افرادی هستند که روش‌های قالیشویی را قبول نداشته و از روش‌های سنتی بهره می‌گیرند. برای اینکه بتوانید فرش‌ها را اصولی بشویید بهترین راهکار بهره از خدمات و متخصصین شرکت‌های قالیشویی است. خاک‌گیری یکی از مراحل مهم در فرآیند شست‌وشو است. زیرا اگر به درستی انجام نشود خاک موجود روی قالی و قالیچه باعث زردن شدن و ایجاد لکه پس از اتمام و خشک شدن فرش می‌شوند.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

یکی دیگر از روش‌های خاک‌گیری استفاده از فشار فشرده است. در این روش با بهره از هوای فشرده که به طور مستقیم به فرش اعمال می‌شود، گردوغبار و ذرات خارجی از فرش خارج می‌شود. این روش در شرکت‌های قالیشویی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خاک‌گیری فرش را با دستگاه مکنده نیز انجام می‌دهند. در این روش دستگاه مکنده گردوغبار روی قالی را با جارو یا برس در طرف خواب فرش جمع‌آوری می‌کند. در این حالت شدت مکندگی دستگاه با توجه به کهنه یا نو بودن فرش تنظیم خواهد شد.

بخوانید:  موتور تیم ملی برای قهرمانی در جام ملت های آسیا روشن شد

یکی دیگر از رو‌ش‌هایی که موجب از بین رفتن خاک روی فرش می‌شود، پهن کردن آن از پشت در ارتفاع و ضربه ملایم با یک چوب به نسبت نازک و سبک است. برای این منظور می‌توانید قالی یا قالیچه‌ها را روی یک بند یا طناب محکم از پشت پهن کنید و سپس به آرامی با یک چوب به سطح آن ضربه بزنید.

تکاندن قالی و قالیچه‌ها


آیا این خبر مفید بود؟

بسیاری از قالیشویی‌ها برای انجام عملکرد بهتر پیش از آنکه فرش را مرطوب کنند یا آن را بشویند، ابتدا گردگیری یا همان خاک‌گیری انجام ‌می‌دهند. شرایط گردگیری و خاک‌گیری بستگی به نوع فرش شما دارد. همانطور که می‌دانید قالی و قالیچه‌ها در منازل جزء لوازمی هستند که دائم پا می‌خورند و گردوخاک زیادی به مرور زمان روی آنها می‌نشیند.

 


شرکت‌های قالیشویی معمولا این مرحله را قبل از شستشوی فرش انجام می‌دهند اما بسیاری در روش‌های شستشوی سنتی خاک‌گیری را به درستی انجام نمی‌‌دهند. بنابراین اگر شما هم قصد دارید خودتان در حیاط منزل قالی و قالیچه‌ها را بشویید حتما با بهره از یکی از روش‌های بالا خاک‌گیری را به درستی انجام دهید.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است



ماشین‌های ضربه‌زن مکانیکی از دستگاه‌های بسیار قدیمی هستند که در گذشته از آن برای زدودن خاک از روی قالی استفاده می‌کردند. در این نوع ماشین، فرش با عرض تقریبی 2 تا 5 متری داخل دستگاه استوانه‌ای قرار گرفته می‌شود که آنها با تسمه‌های پلاستیکی یا برزنی بسته می‌شوند.

در این روش معمولا چهارگوشه فرش را چند نفر می‌گیرند و به کمک یکدیگر قالی را محکم تکان می‌دهند تا ذرات موجود روی فرش به زمین بریزد. در برخی مواقع ممکن است برای اطمینان بیشتر فرش را به سطح زمین نیز بکوبند.

بخوانید:  هشدار سطح زرد دریایی هواشناسی خوزستان؛ افزایش سرعت باد و موج دریایی

در این روش باید در جهت خواب فرش روی سطح قالی و قالیچه را ابتدا برس یا فرچه بکشید. در این حالت گردوغبار روی فرش از ساختار آن بیرون آمده و شل می‌شود. پس از جدا شدن خاک و آشغال‌های از سطح فرش، جاروبرقی را روشن کرده و آن را جارو بکشید. این روش نسبت به چندین روش بالا عملکرد خوبی ندارد. اما می‌تواند برای قالی و قالیچه‌های قدیمی یا عتیقه روش مناسبی محسوب شود.

اهمیت خاک‌گیری فرش قبل از شستشو

هر سه این روش‌ها که در بالا به آن اشاره کردیم می‌تواند در خاک‌گیری فرش در قالیشویی موثر باشد اما این در حالیست که این روش‌ها هریک به نوعی دارای مزایا و معایبی نیز هستند. با این وجود نیاز است که حتما قبل از شستشوی فرش یکی از سه روش بالا را برای گردگیری و خاک‌روبی از روی قالی و قالیچه‌ها انجام داد. جهت اطلاعات بیشتر درباره نحوه شستشوی فرش تماس با قالیشویی ابریشم اصل را فراموش نکنید.

روش‌های دستی خاک‌گیری فرش قبل از شستشو

پهن کردن فرش از پشت و ضربه ملایم

یکی از روش‌های زدودن گردوخاک از روی فرش و شستن آن به روش سنتی پهن کردن فرش از پشت و ضربه ملایم به آن است. این کار باعث می‌شود گردوغبار موجود روی فرش از بین برود و شستشوی آن بهتر باشد. گردوخاک به راحتی روی پرزهای فرش می‌نشینند اما به سختی از روی آن می‌روند. چرا که معمولا آنها در بافت قالی و قالیچه نفوذ می‌کنند و به راحتی با جاروکشی سطحی از بین نمی‎روند.

بخوانید:  بازداشت سرباز متواری ارتش در کرمان

پهن کردن فرش از پشت در ارتفاع و ضربه ملایم

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با انواع روش‌های ماشینی و سنتی خاک‌گیری فرش قبل از شستشو بیشتر آشنا کنیم. پس ما را در این مقاله همراهی کنید.

3

برس زدن فرش و جاروبرقی کشیدن روی سطح فرش

خاک‌گیری یکی از مراحل مهم قبل از شستشوی فرش است. در شرکت‌های قالیشویی این مرحله به صورت خودکار و به وسیله ماشین‌های خاص انجام می‌شود. بنابراین اگر قالی و قالیچه خود را به قالیشویی‌های معتبر می‌سپارید نیاز نیست نگران باشید. اما به طور کلی اگر قصد دارید در حیاط منزل فرش‌هایتان را به روش سنتی بشویید باید حتما قبل از مرطوب کردن فرش آن را خاک‌گیری کنید. برای این منظور می‌توانید از روش‌هایی که در این مقاله بیان کردیم استفاده کنید.

هنگامی که گردوغبار روی فرش می‌نشیند عملیات شستشو به نسبت سخت‌تر می‌شود و حتی گاها موجب کثیفی و لکه بیشتری روی فرش می‌شود. به همین منظور اکثر قالیشویی‌ها قبل از فرش شویی در تهران ابتدا قالی وقالیچه‌ها را خاک‌گیری می‌کنند. اما شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که از چه روشی برای خاک‌گیری بهره‌ می‌گیرند.