کاهش ناترازی بنزین با وارد شدن خودروهای برقی

مهرجو همچنین خاطر نشان کرد: به اندازه ی کافی وقت را برای تولید خودروهای با تکنولوژی های روز دنیا از دست داده ایم. باید از ده سال پیش شروع به تولید خودروهای برقی و هیبریدی می کردیم. با این وجود، نیاز است برنامه ریزی های جدی برای تولید این نوع خودروها داشته باشیم و تحولی را در صنعت خودروسازی کشور ترتیب دهیم.

وی افزود: تکنولوژی هایی که در خودروها مورد استفاده قرار می دهیم، متعلق به چندین سال پیش است و همپای استانداردهای جهانی پیش نرفته ایم. به طور مثال، تکنولوژی پژو ۴۰۵ مربوط به دهه ی ۸۰ میلادی است.

وی در خاتمه تصریح کرد: تولید خودروهای برقی و هیبریدی مزیت های زیادی برای کشور دارد. به این ترتیب، ضمن اینکه ناترازی بنزین را حل می کنیم، حتی می توانیم به صادرات بنزین بپردازیم و از مزیت های آن بهره مند شویم.  

انتهای پیام/



منبع

وی گفت: نیاز است کل صنعت خودروسازی کشور متحول شود. واقعیت این است که ما در زمینه ی خودروهای بنزینی از تکنولوژی های روز دنیا بسیار عقب افتاده ایم. حتی از چین هم بسیار عقب مانده ایم. بسیاری از خودروهای مونتاژی کشور از چین وارد می شود و سطح خودروسازی بنزینی آن ها بسیار پیشرفته تر از ماست.

محمدصادق مهرجو کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا با اشاره به کیفیت خودروهای ساخت داخل تصریح کرد: ۸۰ درصد از آلودگی هوا در کشورمان از منابع متحرک ایجاد می شود و نیاز است در راستای رفع این موضوع گام های جدی برداریم.

بخوانید:  قابلیت جدید تلگرام برای فعالان بازار ارز دیجیتال

مهرجو توضیح داد: متاسفانه رقابت در بازار خودروسازی کشور ما معنا ندارد. به بهانه ی حمایت از تولید داخل و کارکنانی که در این صنعت مشغول به کار هستند، فضای غیررقابتی برای خودروسازی در کشور به وجود آورده ایم. هر ساله شاهد افزایش تولید خودرو در کشور هستیم، بدون اینکه کیفیت بهبود پیدا کند.

این کارشناس انرژی توضیح داد:به دلیل تشدید واردات بنزین و ناترازی مصرف با تولید بنزین، باید یک انتقال پارادایمی را صورت دهیم. به این معنا که از خودروهای بنزینی به سمت خودروهای برقی برویم. به جای اینکه به تولید خودروهای بنزینی بپردازیم، باید تولید خودروهای هیبریدی و برقی را در دستور کار قرار دهیم.

این کارشناس انرژی ادامه داد: در شرایط فعلی در واقع به افزایش هزینه های جاری کشور می پردازیم و ضرردهی داریم. اگر هیچ تولیدی نداشته باشیم و فقط هزینه های جاری مانند هزینه های پرسنلی را پرداخت کنیم، سالیانه ۴ هزار میلیارد تومان ضرر داریم. اما اگر خط تولید را راه اندازی کنیم، ۶ هزار میلیارد ضرر می کنیم. این آمار و ارقام بسیار معنادار هستند. این ها نشان می دهند که اما اگر تولید نکنیم، کمتر ضرر می کنیم.