کشتی انگلیسی در دریای سرخ غرق شد

ارتش یمن می گوید که نیروهای ارتش متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم صهیونیستی حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

شنبه گذشته، دولت مستعفی یمن درباره عواقب محیط زیستی غرق شدن این کشتی هشدار داده بود و خواستار اقدام فوری جامعه جهانی برای نجات کشتی باری انگلیسی شده بود. از طرفی، آژانس‌های امنیتی دریایی ۲۹ بهمن ماه اعلام کردند که کشتی حامل حدود ۴۱ هزار تن مواد شیمیایی و نفتی بوده و غرق شدن آن باعث ایجاد لکه نفتی به طول ۱۸ مایل شده است.

ارتش یمن طی ماه های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه، چند کشتی رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است.

از زمان آغاز جنگ علیه غزه و تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به این منطقه، یمن بارها به رژیم اسرائیل هشدار داده و خواستار توقف این جنگ شده، اما در نهایت در نوامبر۲۰۲۳ و پس از ادامه این درگیری‌ها در غزه، حملات علیه کشتی‌های مرتبط با این رژیم را در دریای سرخ آغاز کرده است.

در بیانیه گروه مدیریت بحران کشتی باری روبیمار که توسط دولت مستعفی یمن تشکیل شده آمده است: ما غرق شدن کامل کشتی ام وی روبیمار را اعلام می‌کنیم.

براساس گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، روز شنبه، دولت مستعفی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: به علت شرایط جوی و طوفان، کشتی انگلیسی روبیمار، به طور کامل زیر آب دریای سرخ قرار گرفت.

بخوانید:  تفاوت پیاز قرمز و سفید و زرد+عکس

در همین حین، شنبه گذشته، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در بیانیه ای، ضمن تایید لکه نفتی به طول ۱۸ مایلی اعلام کرد: کشتی ام وی روبیمار، درحال انتقال ۴۱ هزار تن کود شیمیای بوده و غرق شدن این کشتی در دریای سرخ، خطرات غیرقابل جبرانی را به همراه دارد.

دولت مستعفی یمن:  کشتی انگلیسی در دریای سرخ غرق شد

لازم به ذکر است که تاکنون، شرکت مسئول روبیمار، غرق شدن این کشتی را تایید نکرده است، اما آژانس عملیات تجارت دریایی انگلیس در گزارشی جداگانه “زیر آب قرار گرفتن” روبیمار را تایید کرد.

انتهای پیام/



منبع

با این تفاسیر، در صورت غرق شدن کامل کشتی روبیمار و تایید این خبر از سوی دیگر منابع رسمی و آزاد شدن ۴۱ هزار تن کود شیمیایی حمل شده توسط این کشتی باری در دریای سرخ و عواقب محیط زیستی ناشی از آن، همگی در امتداد و عواقب مستقیم جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت فزاینده انگلیس و امریکا از رژیم اشغالگر هستند و با وجود تلاش‌های رسانه‌های غربی برای مقصر جلوه دادن جنبش انصارالله یمن، علت اصلی عملیات دریایی نیرو‌های مسلح یمن و انصارالله یمن، خواست یمنی‌ها برای آتش بس در غزه است.

«محمد علی الحوثی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: بار دیگر تاکید می‌کنیم که پیشنهاد اجازه خارج کردن کشتی غرق شده انگلیسی در مقابل ورود کامیون‌های کمک‌های انسانی به منطقه محاصره شده نوار غزه همچنان روی میز است.

نیروهای ارتش یمن در عین حال تاکید کرده‌اند که کشتیرانی در خلیج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردار هستند.

بخوانید:  پنتاگون با آتش بس در غزه مخالفت کرد

از طرفی منابع خبری امروز گزارش داده بودند که جنبش انصارالله یمن بار دیگر اعلام کرد که در ازای ورود کمک‌های انسانی به نوار غزه، اجازه می‌دهد تا کشتی غرق شده انگلیس از دریای سرخ خارج شود.

نشریه انگلیسی گاردین نیز ضمن تایید خبر غرق شدن کشتی روبیمار در گزارشی نوشت: این کشتی، اولین کشتی کاملا غرق شده به علت عملیات دریایی جنبش انصارالله یمن در واکتش به جنگ غزه و اقدامات اسرائیل در نوار غزه است.
دولت مستعفی یمن:  کشتی انگلیسی در دریای سرخ غرق شد
این نشریه انگلیسی در ادامه گزارش خود به تصمیم بسیاری از کشتی‌ها برای عدم استفاده از مسیر دریایی دریای سرخ، تنگه باب المندب و کانال سوئز اشاره کرد و نوشت: با غرق شدن کشتی روبیمار، انتظار می‌رود که قیمت بیمه دریایی با افزایشی بی سابقه دچار و در نهایت، تورم منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری برنا،  پس از درخواست های مکرر دولت مستعفی یمن از جامعه بین‌المللی برای نجات کشتی انگلیسی روبیمار، به ادعای دولت مستعفی یمن این کشتی انگلیسی در دریای سرخ غرق شد.